Hur farligt är lök i ”hundgodis”?

Lök innehåller ett ämne som kan orsaka blodbrist. Det ger inte cancer....

För övrigt ger jag inte saker som man nu vet kan vara farliga (eller jo, hunden kan få rester med lite lök i när han slickar tallriken).
Skulle aldrig få för mig ge chokladbit eller vindruvor eller dyl. Bara för att det går bra för de flesta så vill jag inte ta nån risk med min hund. Nån gång är man den där personen vars hund det inte går bra för. Varför riskera det?

Så i ena sekunden ger du inte "farliga saker" och i andra sekunden får hunden skicka tallriken med rester av lök på? Den där löken hunden får i sig från din tallrik, kan jag garantera är en större andel lök än vad hunden får i sig av några mamma scans köttbullar. Det var för övrigt inte jag som först gjorde relaterandet till cancer. Läs inlägget jag svarade på.

Ingen i tråden har påstått att denne matar sina hundar med choklad eller vindruvor. Halmgubbar klarar vi oss nog utan.

Jag blir lite lätt irriterad när diskussioner som dessa övergår till att bli överdrifter. När det insinueras att man medvetet skulle göra sin hund sjuk för att man ger sin hund en bit korv eller köttbulle regelbundet. Fullständigt absurt och saknar verklighetsförankring.

Det handlar om mängd i relation till vikt. Det måste vi väl alla ändå vara överens om. Något annat påstående är ju helt felaktigt. Alltså kommer inte någons labrador eller schipperke få blodbrist eller levercancer för att matte/husse ger en köttbulle då och då i träningssammanhang. Det är inte arsenik eller råttgift vi pratar om, liksom.

Det var mina sista två cent i "debatten".

Det är väl ingen som skrivit att den matar hunden med lök vindruvor och choklad heller ? :)

Du skriver ju själv att dina hundar ätit mängder farliga livsmedel. Vad du räknar som farligt och mängder vet jag ju dock inte.
Inte ett dugg, är inte orolig för hälften av allt hundar ska vara så känsliga för, mina hundar har genom åren ätit mängder av livsfarliga livsmedel.

Jag blir lite lätt irriterad när diskussioner som dessa övergår till att bli överdrifter. När det insinueras att man medvetet skulle göra sin hund sjuk för att man ger sin hund en bit korv eller köttbulle regelbundet. Fullständigt absurt och saknar verklighetsförankring.

Det handlar om mängd i relation till vikt. Det måste vi väl alla ändå vara överens om. Något annat påstående är ju helt felaktigt. Alltså kommer inte någons labrador eller schipperke få blodbrist eller levercancer för att matte/husse ger en köttbulle då och då i träningssammanhang. Det är inte arsenik eller råttgift vi pratar om, liksom.

Det var mina sista två cent i "debatten".
Jag håller med! Stod och skivade banan på nyår och Lemmy kom och tiggde och fick en liten skiva. Grannen blev jätteorolig för han hade minsann hört att banan var farligt för hundar. Jag har noll koll men googlade nu när jag skulle skriva det här och hittade inte att det var farligt, men tänkte då när jag inte visste att en liten skiva banan knappast hade gjort honom sjuk ändå. Det blir så hysteriskt!

Så i ena sekunden ger du inte "farliga saker" och i andra sekunden får hunden skicka tallriken med rester av lök på? Den där löken hunden får i sig från din tallrik, kan jag garantera är en större andel lök än vad hunden får i sig av några mamma scans köttbullar. Det var för övrigt inte jag som först gjorde relaterandet till cancer. Läs inlägget jag svarade på.

Ingen i tråden har påstått att denne matar sina hundar med choklad eller vindruvor. Halmgubbar klarar vi oss nog utan.
Jag menar mat med lök i, typ köttbulle. Inte ren lök.

Jag håller med! Stod och skivade banan på nyår och Lemmy kom och tiggde och fick en liten skiva. Grannen blev jätteorolig för han hade minsann hört att banan var farligt för hundar. Jag har noll koll men googlade nu när jag skulle skriva det här och hittade inte att det var farligt, men tänkte då när jag inte visste att en liten skiva banan knappast hade gjort honom sjuk ändå. Det blir så hysteriskt!
Va?
Mina hundar älskar banan, dom äter lätt varsin banan till fredagsmyset.

Det framgick inte ;).
Nej jag tog väl förgivet att folk skulle förstå att man inte matar sina hundar med giftiga saker frivilligt, mina hundar är extremt glupska och har fått i sig en hel del som ska vara giftigt genom åren, men dom har inte ens blivit dåliga i magen, därför köper jag inte att friska hundar är så känsliga som det påstås. Min mormor matade sina småpudlar med choklad liksom dom flesta andra tanter gjorde när jag växte upp och att då en normal och frisk hund skulle bli förgiftad av köttbullar med lök i är absurt.

Ja, givetvis handlar det om mängd. Inget godis är väl nyttigt om man står och lassar i hunden paket efter paket? Det säger ju ingen emot.

Men att hundar skulle få cancer eller bli förgiftade för att man ger moderata mängder köttbullar/korv vid träning, det får vi ändå se som kraftig överdrift.

Jag har inte heller påstått annat. Självklart finns det inga belägg för att köttbullar lika med cancer, om nu någon trodde det.

Alltså, mina hundar kan ibland dricka vatten ur pölar med skit i, typ olja. Ingen har fallit död ner än. De har ju friska organ i kroppen som liksom vi människor tar hand om och inte skadas av så små mängder.
Fast bara för att hunden inte faller död ner så innebär det ju inte att det är ofarligt. Jag tycker att det är onödigt att ge hunden saker att äta som det är konstaterat att det finns risk för, är farligt. Jag låter heller inte mina hundar dricka vatten ur pölar nära vägar med mycket trafik eller om det ser allmänt smutsigt ut.

Det är ju inte så svårt att undvika, tänker jag.

Fast bara för att hunden inte faller död ner så innebär det ju inte att det är ofarligt. Jag tycker att det är onödigt att ge hunden saker att äta som det är konstaterat att det finns risk för, är farligt. Jag låter heller inte mina hundar dricka vatten ur pölar nära vägar med mycket trafik eller om det ser allmänt smutsigt ut.

Det är ju inte så svårt att undvika, tänker jag.
Är ju farligt förr oss att leva på socker och pommes också.
Är ju skillnad att ge hundarna köttbullar som belöning och att låta dom leva på det.. även om en frisk hund nog hade överlevt ett helt liv på köttbullar faktiskt. Finns dom som matar sina hundar med värre skitfoder än köttbullar:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har länge försökt hitta något hundgodis som jag kan använda vid träning som min hund faktiskt vill jobba för. Hon är väldigt kräsen...
2
Svar
21
· Visningar
6 966
Senast: squarepants
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 379
Övr. Hund ..hur är det med lök i köttbullar, falukorv och leverpastej som man köper i affären. Vill ha lite extra gott godis och undrar om det är...
2
Svar
32
· Visningar
6 076
Senast: Apollo
·
Övr. Hund Ni (vi) som har små hundar, vad finns det för hundgodis som man kan köpa som passar små hundar? Hittade något special förut med extra...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: HanSomFlyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur