Hur "farligt" är det med för mkt MJ ?

S

Smultron92

Håller på & räknar foderstat för fullt här, har upptäckt att många inte vill ha för högt MJ, HAr hört lite olika om varför det inte är bra,
Men vad är det egentlgien inte bra för?
Är det för att hästarna blir tjocka, för pigga ?
En körd människa på foder:angel:

Sv: Hur "farligt" är det med för mkt MJ ?

Håller på & räknar foderstat för fullt här, har upptäckt att många inte vill ha för högt MJ, HAr hört lite olika om varför det inte är bra,
Men vad är det egentlgien inte bra för?
Är det för att hästarna blir tjocka, för pigga ?
En körd människa på foder:angel:

Menar du högt MJ på grovfodret?
Jag vill ha så lågt som möjligt för att kunna ge så mycket grovfoder som möjligt. För mycket MJ i förhållande till behovet ger oftast en tjock häst om den är lättfödd.

Mj är den enhet som anger energivärdet, alltså är ett MJ-överskott lika med energiöverskott.

Det kan leda till en piggare häst, till en början, men all energi som hästen inte förbrukar lägger sig så småningom på hullet.

När man har en (som jag...:angel:) lättfödd häst som inte tränas så mycket så vill man ändå kunna ge en tillräcklig mängd grovfoder utan att hästen sväller ut, därför är ett lågt energiinnehåll i fodret önskvärt.

Ja äter de mer energi än de gör av med blir de tjocka. De måste ju ha sig tillräckligt med protein och torrsubstans (typ fibrer) också, så då kommer hästarna få i sig för mycket energi om man ger den mängden hö som behövs för att täcka proteinbehov och torrsubstansbehov.

en fråga..
om man har en tunn svårfödd häst som är toookpigg..
skall man ändå ge "för mkt" mj?

en fråga..
om man har en tunn svårfödd häst som är toookpigg..
skall man ändå ge "för mkt" mj?

"För mycket MJ" är ett svårt begrepp i det sammanhanget, för är hästen tunn så får den ju snarare för lite energi.

Fundera istället på vad det är som gör hästen pigg.
Är den het och behöver lära sig att "vänta" på sin ryttare? Har den överskottsenergi pga för lite utevistelse/motion? Är den havrehet? (Isf är ju problemet ganska lättlöst...:angel:) Är den vinterpigg pga svalt väder? Stressad pga någon brist i fodret? (Magnesium- eller grovfoderbrist kanske?) Springer den ifrån smärta? Magsår eller andra problem som kan hämma närings

I vilket fall som helst så lider hästen knappast av rent dietisk överskottsenergi om den är för tunn.

hmm..
har inte ens tänkt i de banorna...
magnesium? kan man förgifta? asså om han får i sig rätt mängd redan och jag ger mera..?

jag måste nog fixa mera mj i foderstaten låter det som :D
jag som gjort allt för att dra ner mj och bara öka smbrp...!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
730
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka