Hur får vi ettåringen att se positivt på oss?

B

Banana Pancake

Varje gång man ska komma mot henne när hon står i boxen så ser hon jättesur ut och lägger öronen bakåt, men sen när man går in blir hon som vanligt. Kan man göra något åt detta, så att hon ser mer positivt på oss? Hennes mor är själv en riktigt tjurig en. Så hon har kanske tagit efter det beteendet? Eller att det är det enda sättet hon vet att kommunicera??
Överhuvudtaget skulle vi vilja att hon fick en mer positiv syn på människor, eller, ja, hon behöver snarare få förtroende för oss, och det jobbar vi med. Men det är svårt med föl. Alla är olika.

Men är det någon som har något tips?:confused:

Sv: Hur får vi ettåringen att se positivt på oss?

Banana Pancake skrev:
Varje gång man ska komma mot henne när hon står i boxen så ser hon jättesur ut och lägger öronen bakåt, men sen när man går in blir hon som vanligt. Kan man göra något åt detta, så att hon ser mer positivt på oss? Hennes mor är själv en riktigt tjurig en. Så hon har kanske tagit efter det beteendet? Eller att det är det enda sättet hon vet att kommunicera??
Överhuvudtaget skulle vi vilja att hon fick en mer positiv syn på människor, eller, ja, hon behöver snarare få förtroende för oss, och det jobbar vi med. Men det är svårt med föl. Alla är olika.

Men är det någon som har något tips?:confused:

Jag hade precis samma problem. Jag fick hem en ettåring i somras. Hon var känd för att vara sur och osäker. Enda sättet att ge henne en positiv inställning var att bara umgås i hagen. Efter första veckan - första beröringen. Efter fjärde veckan - Låg och sov middag tillsammans. Efter sjätte veckan - kunde haka fast ett grimskaft i grimman.

Det tar sin tid, och jag lät det ta tid för varje gång vi gjorde framsteg var det liksom "vadå, som om ja bryr mig om det där?"
Hon var glad och hade en positiv inställning till min närvaro för hon lärde sig att jag aldrig skulle göra henne illa och att hon kunde vara trygg.
I början lade hon öronen bakåt så fort man försökte närma sig henne, hon var dock lite nyfiken men väldigt osäker, och tror det var därför alla uppfattade henne som "sur"
Allt jag såg var en osäker liten ettåring. Det dröjde länge innan hon lät andra bekanta sig med henne. Som du säger, bygg upp ett förtroende, bevisa att du inte är farlig. Jag tror det är viktigt att i den här åldern göra det mesta på hästens villkor, annars blir det lätt missförstånd.
Nu är hästen två år och har börjat "testa", men osäkerheten är inte kvar.
Det kan räcka med att spendera 30 min i hagen varannan dag. Viktigt att göra det i hagen så hästen aldrig behöver känna sig trängd eller tvingad till kontakt, då kan de ta till flykt eller eventuella attacker som kan skada dig och hästen.
Hoppas du har användning av mitt långa inlägg, förklarar bara hur jag gjorde, och det gick ju bra.

Sv: Hur får vi ettåringen att se positivt på oss?

Jag skulle nog ge det rådet att låte henne komma med ideer och komma fram till dig. Uppmuntra inte det negativa beteendet, utan ignorera henne när hon grinar mot dig. Öppna endast dörren om hon har intresse för dig, och petar fram öronen.
Respektera hennes integritet. När du ska utfodra, så ge henne bara mat om hon tar fram öronen. Ha tid för henne!
Försök att tänka utifrån henne själv. Kladda inte på henne om hon reagrear negativt. Ta inte fast i grimman osv.
Om du respekterar hennes personliga area, ska hon acceptera din.
Det är skillnad på att sätta gränser och att integrera på hennes. :bump:
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama