Hur får ni ihop det med jobb och häst?

Två hästar, på lösdrift i ett stall ca 3 km hemifrån. I stallet finns även 7 boxar, vi inackorderingar hjälps åt med fodringar osv (fodrar 4-5 gånger per dag beroende på årstid). Tidigare skötte stallägaren alla utsläpp och flera av fodringarna, hon jobbar dygn några dagar i månaden, men nu är hon skadad så vi delar på allt jobb ett tag framöver. I och med att jag står på lösdriften är jag lite befriad från ut/insläpp, i utbyte sköter jag de flesta av dagsfodringarna.
Har dessutom en sambo och tre katter i en lägenhet på ca 75 kvm.

Hur jobbar ni?
Studerar på distans, 100 %. Jobbar som timvikarie på skadedjursföretag och funderar på att starta lite egen verksamhet.
När jag jobbar kan det bli allt mellan 1-15 h/dag (ja, i somras hade jag 15 h arbetsdagar emellanåt..), under höst/vintersäsong blir det inte många timmar per månad. I oktober ca 30 h hittills. Jag styr mycket själv hur jag vill jobba, jag bokar allt själv och bilen står parkerad utanför huset.

Hur ofta åker ni till stallet?
Oftast en gång per dag och oftast när det är dags för fodring eller insläpp. Ibland blir det två rundor, om jag ska rida med någon på kvällen eller bara känner mej lite ensam.

Hur får ni ihop det tidsmässigt med jobb, familj och häst?
Ofta är det inga problem. I somras när jag jobbade hela dagen och lite till bad jag ofta sambon att åka ut och titta till djuren. Men nu är det ju lågsäsong och som distansstuderande styr jag mycket själv över min tid. Det är lite svårt att vara disciplinerad ibland, men det är bara att ge sig själv en spark i arslet och försöka!
Sambon får ofta underhålla sig själv. Det gör han så bra så! Katterna får all uppmärksamhet under kvällar och så fort jag tar en paus i pluggandet.
Hästarna tränas 4-7 gånger i veckan, försöker hålla igång båda två lika mycket (en tävlingshäst och en fd tävlingshäst som lagt karriären på hyllan). Visst är det tufft ibland, men bara man kommer ut går det bra.


Ang. att pendla till jobbet.
Jag pendlade Skara-Mölndal under ett halvår. Hade på den tiden bara en häst, ca 1 mil till stallet och stalltjänst 2-3 gånger i veckan.
Det var sjukt jobbigt, jag träffade ju aldrig något folk och hann knappt se sambon, hade aldrig tid att träna och ingen energi till träning heller för den delen.
Enda anledningen till att det gick bra var att jag visste att det bara var ett halvår och att det var en väldigt bra merit att sätta i CV:t.
 
Har hästarna hemma.

Gräsligt långt till jobbet, tyvärr.

Har jobbat 80% i ett år och det var precis vad min själ behövde men ekonomin blir för tight så från december blir det heltid igen.

Jag jobbar snuskigt tidiga morgnar för att ha någon timmes dagsljus kvar när jag kommer hem.

Har inga barn (än), när och om det blir så blir det ju lite mindre hästtid i dagsljus.
 
Jag jobbar heltid har en halvtimmas restid till jobbet. Gift med två hundar och en häst som är installad 2 km hemifrån, perfekt hundpromenad!
Jag jobbar oregelbundet och rider oftast på dagtid vilket jag tycker är perfekt. Hade jag haft ett kontorsjobb hade jag nog inte haft någon häst, rida i mörker ett halvår lockar inte.
 
Jobbar heltid, må-fr 8-17,har 30 min restid till jobbet, 5 min restid till stallet. Tränar simning, styrka, kondition 4 kvällar i veckan. Ensamstående, två katter, inga barn. Kommer oftast hem vid 21-22-tiden på kvällen, så städ, tvätt och matlagning får bli på helger.

Har hästen på lösdrift där stallägaren fyller på hö på morgonen och vi turas om att mocka, ge kraftfoder och fylla på hö på kvällen. 5 hektar hage till fyra hästar, vatten i ena änden och ligghall och hö i andra änden = hästarna rör ordentligt på sig under hela dygnet så man måste inte motionera dem varenda dag. Jag rider 4-5 dagar i veckan och har stallet 3 av de dagarna. Hästen får även relativt lång vintervila, då jag inte tycker det är särskilt roligt eller givande att vara ute och skritta på frusen, knölig mark i kyla och mörker… Tack vare lösdriftshållningen tappar han dock varken muskler eller kondition!

Tycker det funkar bra! Men det är klart att det ibland känns lite jobbigt och jag funderar ibland på hur folk orkar med att ha pojkvän också… Vintertid är det ju lite lugnare eftersom hästen vilar då, så då är det bara min träning 4 kvällar i veckan och stallet 3 dagar i veckan, så då hinner jag med att titta på tv och läsa böcker! För många år sedan jobbade jag i butik och då var det mycket lättare, då jobbade jag ibland 8-13, ibland 13-20, ibland 16-22 osv, då var det ju inga problem att hinna med hästen alls, trots att jag inte hade körkort och då hade 1,5 mil till stallet (innebar ju att jag inte behövde träna själv heller, eftersom jag cyklade minst 3 mil varje dag;)).

Ett tag hade jag en specialdeal där jag jobbar nu och jobbade då 7-17 fyra dagar i veckan och 8-12 på onsdagar. Då kunde jag passa på att boka in veterinär, hovslagare, träningar, läkare, tandläkare etc på onsdagar. Mycket skönt att inte behöva ta ut semesterdagar för sånt!
Ett par år jobbade jag 80% och var helledig en dag i veckan, vilket var otroligt skönt! Men tyvärr räckte inte pengarna till då…

Det bästa om man har häst tycker jag är att jobba oregelbundna tider (lättare att kunna rida i dagsljus då och lättare med hovslagare, veterinär odyl) eller deltid (om man har råd). Eller åtminstone förhandla till sig flex-tid.
 
Vad duktiga ni är allihopa! Ja, det är inte lätt att få tiden att räcka till... Har man dessutom en sjukdom (som jag har) som tar ork, blir det ännu svårare. Förmodligen hade jag inte orkat med ett heltidsjobb, familj och häst. Nu har jag ingen familj, och inget jobb heller för den delen (vilket gör att ekonomin blir lidande:cry:). Men vad gör man inte för dessa underbara djur!?
 
Jag arbetar heltid men jag har min häst 10 km från arbetet. Jag har honom på lösdrift så det blir ingen mockning eller matning. Jag har "flextid" vilket innebär att jag kan ta en långlunch för att rida och sedan åka tillbaka till arbetet och arbeta kväll. Jag har varken hund eller man eller barn (33 år).

Jag vill gärna rida ordentligt 4-5 dagar i veckan och får precis ihop det tidsmässigt med matlagning, städning och social gemenskap...

Ofta är jag dock så pass mentalt trött efter arbetet att ridningen blir lite mindre prestigefull och lite mindre kreativ. Men det gör ju inte så mycket, så länge man har trevligt. :)
 
Jag har 2 km till jobbet och åt samma håll ligger stallet som är 1,2 mil från hemmet och 1 mil från jobbet=)

Jag tränar styrketräning 5-6 dagar i veckan och är hästledig 2 dagar i veckan då vi hjälps åt jag å en tjej i stallet att mocka å fixa mat åt varandra 2 dagar i veckan.

Jobbar just nu dagtid 07-1530 men v 44 går jag upp på skift och jobbar då 0542-1406 och andra veckan 1354-2318 ledig fredagar kvällsveckan.

Jag har lagt upp de som så att
måndagar är jag gymledig och åker till stallet
Tisdagar hästledig och då gymmar jag
onsdagar gymmar jag efter jobbet och åker direkt till stallet= sen kväll hemma ca 20
Torsdagar hästledig bara gym
Fredagar gymledig bara häst(lediga fredagen både häst och gym)
Lördag och söndag både gym och häst.


Häst och gym tar nästan all min lediga tid, och den tid som är kvar vill man vara hemma och mysa i soffan och bara koppla av.
Springa på krogen, eller åta ute på restauranger , gå på bio mm är extremt ovanligt i mitt liv, orkar helt enkelt inte=)
 
Jag har en häst, en hund, ett sambo och ett barn. Och jobbar heltid. Jag jobbar mkt kvällar och helger och kan göra hästen dagtid för det mesta. Då rider jag när övriga familjen ändå inte är hemma. Det som jag fått prioritera bort är att hoppträningen kvällstid, mina lediga kvällar behöver vara lediga...
Försöker lösa det med privatträningar men det blir ju inte alls varje vecka...
Lite tråkigt- just träningarna är min absoluta hästhigh! Men jag står på anläggning med bra träningsmöjligheter i övrigt så jag försöker vara ambitiös för mig själv.

Älskar att få vara superhästnördig men numer tas hästen hand om på ett tidseffektivt sätt med fokus på bra hästliv i hage, träning och brutalt snabb borstning . Utrustning putsas innan träning/ tävling. Stallsnack är en av mina svagheter men jag försöker ha en deadline att hålla mig till.
Älskar min familj men det är underbart med dagar när man har kvalitetstid i stallet...
 
Jag har två hästar, tre vuxna barn och en man som gillar att vara i stallet. Jag jobbar massor och pendlar ca 6 mil med buss. Just ju är en av hästarna på tillridning, superlyx! Jag åker mest dit på helgerna och kollar hur duktig hon blivit. Den andra är på ett helinackorderingsstall och en kompis tränar henne ett par dagar i veckan. Jag är där 4-5 dagar i veckan och njuter verkligen av de dagar jag är hos henne.

Så här har det inte alltid varit och kommer inte heller att bli. Men man får försöka fixa ihop livet så det funkar - på lite olika sätt under olika perioder. Ett tag var min vanligaste träningstid mellan 22 och 00.......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 836
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 073
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp