Hur får ni ihop det med jobb och häst?

Mimosa

Trådstartare
En liten nyfiken fråga bara... Hur får ni ihop det tidsmässigt med jobb, familj och häst? Hur jobbar ni? Hur ofta åker ni till stallet? Själv har jag varit student och arbetslös det mesta, men jag tänker hur ska jag få ihop det den dagen jag får ett heltidsjobb och kanske måste pendla till jobbet, hur löser man det då?
 
Man låter bli att pendla till jobbet! Jag har 2 timmars pendling/dag nu, men jag byter jobb snart och kommer kunna lägga de 2 timmarna hos hästarna istället.

Men jag arbetar 100%, är i stallet varje dag just nu.
 
Åker du till stallet morgon och kväll? Eller har du någon annan som hjälper dig med in och utsläpp mm. Jag hoppas att jag hittar ett jobb som inte ligger alltför långt bort...
 
Jag försöker vara hyfsat effektiv och sedan gör jag inget annat än jobbar och rider hästar/sköter stallsysslor. Jag har ingen sambo, inga barn, inga långa pendlingsavstånd, inga övriga hobbyer. Just nu pluggar jag heltid och behöver vara 10 mil bort lite då och då, vilket ställer till det lite. Men som tur är börjar det vara lågsäsong för tävlingar och då kan hästarna ta det lite mer lugnt.
Jag jobbar oregelbundet och har 2,5-3 hästar i full träning.
 
Jag har tre hästar hemma och jobbar heltid. Ser inget problem med det, hästarna lösdriftar och jag har ordnat det så arbetsbesparande som möjligt för att jag hellre lägger tid på träning. Håller igång alla tre men på lite olika nivå och det är ingen katastrof om det blir någon eller några vilodagar ibland. Jag har ferieanställning och kan därmed styra mina tider lite själv och jobba en del på kvällar/helger om jag hellre vill rida en vardag eller så.
 
Jag jobbar heltid sen ett år tillbaka, har två hästar och en sambo.
Jag har en halvtimmes pendling med bil mellan hemmet och jobbet men min fördel är att stallet ligger däremellan, så jag tar alltid stallet på vägen hem. Vi delar dessutom på utsläpp och insläpp i stallet så jag har även möjlighet att släppa ut hästarna på vägen till jobbet de dagar som är mina (8 hästar i stallet.)
Jag får lägga mina arbetstider lite som jag vill så jag jobbar oftast 7.30-16.00 vilket betyder att jag är i stallet vid halv fem. Stallsysslorna för båda hästarna tar ca 30 min, sen varierar ju tiden beroende på hästarnas motion. Den ena är 23 och den andra är 4 så ingen går ju 7 dagar i veckan så jag brukar lägga upp veckan så jag motionerar en häst per dag, någon dag rider jag båda hästarna (exempelvis då jag har insläppet för då är jag ändå kvar i stallet till lite senare). Jag har även en syster och en kompis som nån gång i veckan/varannan vecka hänger med till stallet så vi rider ut tillsammans, det sparar ju tid och det är roligt att rida ut med båda hästarna.
Jag brukar vara hemma runt klockan sju (ibland lite tidigare, ibland lite senare) och då har min underbara sambo middagen klar när jag kommer. Sen har vi resten av kvällen tillsammans =)
Så just nu fungerar det helt perfekt för min del!
 
jag har en häst med eget stall, två inhyrningar. stallet ligger max 100 meter från mig. har familj, man och två barn, älsta nio år, yngsta mio månader.
har varit mamma ledig ett tag nu men ska så småningom börja jobba. jobbar som fritidsledare, antingen 07-09 och 13-17. kan va både och på samma dag eller en tur per dag.
släpper ut hästarna innan jobbet. Sen kan jag rida m.m. efter kl 09. Så har jag kvällen ledig. Funkade bra innan mammaledigheten så hoppas det funkar lika bra nu.;)
Har fixat fodergrind så skulle de krisa någon dag så finns den. sen Hjälper ju inhyrningarna till så de lindrar ju endel på turena.
 
En liten nyfiken fråga bara... Hur får ni ihop det tidsmässigt med jobb, familj och häst? Hur jobbar ni? Hur ofta åker ni till stallet? Själv har jag varit student och arbetslös det mesta, men jag tänker hur ska jag få ihop det den dagen jag får ett heltidsjobb och kanske måste pendla till jobbet, hur löser man det då?

Har äldre häst på stoor lösdrift så åker dit några ggr i veckan bara, ffa helger och en eller två vardagar. Har nu gått ner i tid pga grav, och jobbar 6,5h/dag.

Men fram tills 1okt jobbade jag heltid o då var det stallet sent på kvällen som gällde..
 
Jag jobbar oregelbundet dag, kväll och helg. Kollektivt stall. Rider 6 dagar i veckan ungefär, är i stallet 1-2 ggr per dag. Det funkar fint eftersom jag både har nära till stall och jobb, samt en partner som ofta är med i stallet.
 
Jag jobbar heltid 8-17, har man och barn (och ett till på väg). Hemma på gården finns 2 hästar som är mina egna, en hund, en katt och dotterns kanin :) Jag har ca 10 min till jobbet. Sköter allt med hästarna själv. Min man hjälper självklart till om jag skulle jobba över eller har annat bokat, vilket är sällan. Så mest gör jag allt.

Är det vintertid och hästarna är installade på natten så går jag ut och slänger ut dom med frukosthö´t och laddar lucnhgrinden. Detta tar kanske en kvart. Lunchen får dom alltså genom lunchgrinden så ingen lunchfodring. När jag kommer hem från jobbet ger jag dom middagshö direkt, tar inte många minuterna även fast jag kanske behöver fylla mer vatten. Efter dottern lagt sig runt kl 19 går jag ut och rider, städar boxarna, gör klart med mat och tar in hästarna. Är den en dag jag inte rider så går jag ut närmare kl 21 och städar och tar in dom. Ska jag rida och fixa allt kanske jag är borta 1,5-2 timmar. Rider jag inte tar det kanske 20-30 min att göra klart för kvällen och natta dom. Man spar tid på att inte ha restid till stallet och en massa stallkompisar att prata med ;) Jag trivs bäst ensam så detta är perfekt för mig.

Eftersom jag har hästarna hemma kan jag spontant gå ut när jag vill och gosa eller grejja. Dottern är gärna med också :)
 
Gift, inga barn. När jag jobbar säsong jobbar jag deltid, så då är det busenkelt. Jag gör stallet före jobbet (börjar 10.30 eller 11.30).

När jag jobbar heltid och pendlar blir det lite bökigare. En period bytte jag tjänster med en annan tjej i stallet så att hon gjorde i ordning åt min häst två vardagar i veckan och jag åt hennes två dagar i veckan. Då blev det två hästfria vardagar och det var rätt skönt eftersom hästen stod på andra sidan stan. Nu har jag hästen nära hemmet, så då är det lättare att åka ner till stallet. Men han vilar oftast två vardagar.
 
Jag kanske ska tillägga att jag har sambo och inga barn (men en hund). Efter att ha läst rätt så många trådar i ämnet under åren tror jag att antalet hästar och graden av arbete hänger rätt mycket ihop med vilken slags person man är (var ens egen tröskel för "jobbigt" finns), hur lång restid man har till och från jobbet samt var i landet man bor.

Min egen tröskel för jobbigt är ganska hög och jag kan på samma dag jobba länge (i mitt fall till kl. 16-17), laga middag, rida ett ordentligt pass (eller två korta), göra det lilla stalljobb som behövs, jogga några kilometer med hunden och avsluta med en halvtimmes jobb innan jag lägger mig kl 22. Andra människor tycker att det verkar jättejobbigt och skulle inte alls vilja göra så. Jag däremot tycker att det verkar jättejobbigt att åka iväg på träningsaktiviteter som gym och liknande vilket andra inte tycker är det minsta jobbigt.
 
Jag har turen att jobba med mina föräldrar så kan styra över min tid lite som jag vill. Som idag kommer sadelutprovaren kl 11 och jag kan åka till jobbet när jag är klar. De dagar som det inte är nått speciellt på så jobbar jag 8-16.30. Brukar ta 2-3 timmar i stallet. Hinner lagom hem till middagen och spenderar sedan kvällen med pojkvännen. Vi arbetar tillsammans hela dagarna så det är rätt skönt att göra något annat några timmar per dag ;) En dag i veckan så tar en stallkompis hand om hästen mot att jag tar hand om hennes någon annan dag, väldigt skönt att man kan vila upp sig en dag.

Jag har inga problem med sena stallkvällar, tycker det är helt underbart. Men nu när det blir mörkare och mörkare bli jag stressad och tror att klockan är mer än vad den är. Förhoppningsvis vänjer jag mig snart.
 
Jag jobbar heltid, dagtid rak vecka. Samåker med sambon = restid 15 min till jobbet. Jag har stall hemma och 2 hästar, ridhäst + shettis. Det gäller att vara effektiv. Att jag har stall hemma gör att jag sparar tid på att slippa stallpass och pendla till stallet. Min ridhäst har varit mammaledig (tyvärr har jag precis förlorat fölet :cry: ), men mitt sto är inte igång ännu så jag passar på att läsa en distanskurs 7,5 hp på avancerad nivå på halvfart. Förutom hästarna så fotograferar jag också. Det jag skippar är TV-tittandet och så har jag drastiskt sänkt nivån vad gäller skinande rent hem. Eftersom vi även har ett gäng katter och två vovvar så behövs det ändå städas minst en/veckan - men däremellan gör jag inget. Helgerna går för tillfället åt till tvätt, städ och studier...

Men eftersom hästarna är min passion så får det ta tid. Man har ju 24 timmar/dygn och vad man gör av tiden är ju prioritering ;)

/Lizzie
 
En liten nyfiken fråga bara... Hur får ni ihop det tidsmässigt med jobb, familj och häst? Hur jobbar ni? Hur ofta åker ni till stallet? Själv har jag varit student och arbetslös det mesta, men jag tänker hur ska jag få ihop det den dagen jag får ett heltidsjobb och kanske måste pendla till jobbet, hur löser man det då?

Jag har ju inte direkt ett jobb men jag arbetstränar 4 dagar i veckan som också involverar hästar så just nu har jag ju all tid i världen att vara med hästarna, är mest i 'egna' stallet efter 16.00 (då jag slutar 'jobba') 16.30 och brukar komma hem runt 20.00 - 21.00 men tycker ändå inte att tiden räcker till när jag har egen ponny + tar hand om 3 andra varav en häst jag även motionerar :o
Är i 'egna' stallet varje kväll.
Egen familj har jag inte. Har en pojkvän:) men allt går bara man vill har jag hört..
 
Jag jobbar perfekta hästägartider. Jobbar antingen 12-20.30 eller 9.30-16.00 på vardagar. Jobbar i snitt tre helger i månaden och då blir det 9.30-17.30. Har 3,5 mil enkelväg till jobbet och stallet 1,5 mil hemifrån.
Jobbar jag sent så är jag i stallet innan jobbet och börjar jag tidigt så är jag i stallet efter jobbet.
Samtidigt tränar jag (gym och landsvägscykling) 6 dagar i veckan, har sjukgymnastik 2 dagar i veckan och så två hundar och en katt på det.
Så visst går det att få ihop men det handlar om prioriteringar, sena kvällar och tidiga morgnar.
 
Jag har varierande schema med dagar som börjar mellan 07.45-12.30 och var fjärde helg. Heltid + 1,5 timme pendling. 10 minuter enkel väg till stallet. Många timmar i bil blir det.

Inte alls optimalt för hästägande, men jag har han på lösdrift och helackordering så inga jourer.

Jag är oftast i stallet 5-6 dagar per vecka men ibland färre pga graviditeten, blir så trött ibland efter jobbet. Har börjat leta medryttare men har ingen stabil ännu så ibland får han vila mkt.
 
Nu pluggar jag lite lagom sådär och har rätt mkt tid så är i stallet precis när jag vill. Slutade jobba strax efter semestern. Innan semestern jobbade jag oftast 730-2030 mån-ons och torsdagar 730-1130 fredag ledig. Kan diffa nån timme hit och dit men på stora hela. Tog hand om hästen Tors-sön, övriga dagar gjorde min syster det för då hade jag flyttat hem hästen (20 mil fr ån jobbet)

Vinter/vår 2014 var vidrig, jobbade 730-2130 mån-Tors och skulle hinna ta hand om hästen själv för hade henne på jobborten. Fick åka till stallet på morgonen innan jobb och efter. Funkade inte alls. Mådde riktigt dåligt över att jag knappt orkade eller hann med hästen. Hann sova 01-05 under vardagarna. Blev ganska sliten efter ett par tre månader.
 
Just nu pluggar jag på distans, och även om det är ett evigt pusslande med allting så kan jag vara i stallet ungefär när jag vill och hur mycket jag vill. Däremot har jag jobbat heltid hela sommaren, 10-18.30/19, restaurangbranschen, sluttiden lite beroende på hur lugnt det var runt 18 när vi stängde, fem dagar/vecka men givetvis då på rullande schema och inte måndag-fredag. Jag hade bara några minuter hem från jobbet med bil, däremot har jag tre mil enkel resa till stallet. Hästen har gått ute dygnet runt över sommaren.

Det fungerade eftersom det var sommar. Så kan jag väl beskriva det. När det är ljust till tio gör det inte så mycket om man inte är i stallet förrän halv åtta-åtta. På sommaren är det nästan olidligt att försöka rida innan dess också.

Sett till den utbildning jag gått/går så kommer jag med största sannolikhet jobba kontorstider i framtiden. Passar faktiskt mig bra, jag vill vara ledig kvällar och helger, det är dessutom då majoriteten av alla träningar och tävlingar ligger. Jag vet i nuläget inte vart jag kommer bo i framtiden, och drömmen är att ha ett eget litet stall hemma för att slippa de långa resorna. Min häst är värd allt slit i världen för mig, men det hade givetvis underlättat att ha henne på närmare håll. Jag är i stallet varje dag, rider i nuläget ca. fyra gånger i veckan, men hästen är ung och det kommer ändras när hon blir äldre.
Jag har inga barn, ingen man/sambo/pojkvän, min övriga familj är väl insatta i vad hästlivet innebär och kan mycket väl hänga med till stallet och har "bara" ett annat större intresse som enbart är förlagt vintertid.
 
Åker du till stallet morgon och kväll? Eller har du någon annan som hjälper dig med in och utsläpp mm. Jag hoppas att jag hittar ett jobb som inte ligger alltför långt bort...
Jag har mina på lösdrift, hos mina föräldrar. Så vi fodrar en gång/dag och fixar allt då. Dessutom hjälps vi åt, så vissa dagar pysslar jag enbart med hästarna när de andra fodrar och mockar.

Jag kommer aldrig stalla in igen frivilligt, så skönt att slippa det eviga passandet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 073
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp