Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
era hästar glucosamin över sommaren. Ger ni hela dosen, som egentligen ska delas upp på 2 gånger per dag, på en gång eller ger ni inget alls, eller hur gör ni??
Varför ska du dela dosen? Jag ger en gång/dag året om, även vintertid.
Sommartid så brukar mina komma in för insekterna skull iaf, och då ger jag den. I sommar är dock planen lösdrift så får de gå undan insekterna jälv. OM det fungerar kommer jag prova att bara ge när jag tagit in dem eller så, dvs varannan dag i princip. Märker jag att hästen blir knackigare av det kommer jag ge när jag iaf kikar till dem, det blir ju i alla fall varje dag.
Ger och har alltid gett glukosaminet 1 gång/dag, på min burk står inget om att man ska dela upp dosen, då blir det ju knappt nåt alls eftersom dagsdos/häst är ca 3 gram vilket motsvarar en tesked. Ger det ihop med 0,5 dl betfor som jag blötlagt och mineralerna.
Ja, men då gör jag så att jag ger hela dosen, 1 gång per dag
På min burk (Bioglucomin) så står det att man ska ge 1 skopa morgon och kväll, men som nån sa, det behöver väl inte vara så petnoga.
Det är ju inte för all evighet, utan ett par månader bara.
Jag ger hela dosen i krafftfodergivan vid ett tillfälle/dag & så även på sommaren.
Ger du inget krafftfoder så skulle jag ge det i lite uppblött betfor.
Min pålle får sin Glucosamin en gång per dag nu när han går på betet. Blandar det i betfor, havre, hestekraft, Miner, Biotin, Nyponpulver, B-vitamin, morötter och äpplen. Får bara små mängder kraftfoder eftersom han är deltidspensionär.
När han är hemma får han oxå bara en dos Glucosamin i middagsmaten om dagen.
Till äldre, stela hästar. Även till hästar med ledproblem mm.
Min pålle (24 år) har kotledsartros båda bak, en utläkt griffelbensfraktur hb, ringkota och strålbenshälta hf, troligen strålbenshälta i vf oxå.
Blir mkt bättre av Glucosaminet.
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Juridik & Ekonomi Jag vet inte om skogsbruk har någon särställning eller utgör något undantag, annars känns spontant Miljöbalken 3. kap åtminstone litet...
Foder & Strö Ja alltså håller med helt och hållet. Det är inte "särskilt" enligt mig, men hästarna i stallet är totalt tokiga i det. Även på sommaren...
Hästhantering Analys, sen foderstatsberäkning. Nyckeln är att veta exakt vad det är man ger hästen, sedan hur mycket. "You can't outtrain a bad diet"...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.