Hur får ni i

Apollo

Trådstartare
era hästar glucosamin över sommaren. Ger ni hela dosen, som egentligen ska delas upp på 2 gånger per dag, på en gång eller ger ni inget alls, eller hur gör ni?? :confused:

Sv: Hur får ni i

Ge hela dosen på en gång, det kan väl inte vara såååå noga, eller??
Vi ger vår häst hela dosen i kraftfodret han får en gång om dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska du dela dosen? Jag ger en gång/dag året om, även vintertid.

Sommartid så brukar mina komma in för insekterna skull iaf, och då ger jag den. I sommar är dock planen lösdrift så får de gå undan insekterna jälv. OM det fungerar kommer jag prova att bara ge när jag tagit in dem eller så, dvs varannan dag i princip. Märker jag att hästen blir knackigare av det kommer jag ge när jag iaf kikar till dem, det blir ju i alla fall varje dag.

Ger och har alltid gett glukosaminet 1 gång/dag, på min burk står inget om att man ska dela upp dosen, då blir det ju knappt nåt alls eftersom dagsdos/häst är ca 3 gram vilket motsvarar en tesked. Ger det ihop med 0,5 dl betfor som jag blötlagt och mineralerna.

Ja, men då gör jag så att jag ger hela dosen, 1 gång per dag
På min burk (Bioglucomin) så står det att man ska ge 1 skopa morgon och kväll, men som nån sa, det behöver väl inte vara så petnoga.
Det är ju inte för all evighet, utan ett par månader bara.

Jag ger hela dosen i krafftfodergivan vid ett tillfälle/dag & så även på sommaren.
Ger du inget krafftfoder så skulle jag ge det i lite uppblött betfor.

Ni som använder glucosamin,det finns cortaflex för halva priset utlagt på Tradera..*tips*
Och effekten är väl detsamma?

Min pålle får sin Glucosamin en gång per dag nu när han går på betet. Blandar det i betfor, havre, hestekraft, Miner, Biotin, Nyponpulver, B-vitamin, morötter och äpplen. Får bara små mängder kraftfoder eftersom han är deltidspensionär. :(
När han är hemma får han oxå bara en dos Glucosamin i middagsmaten om dagen.

Ursäkta en dum fråga, men varför ger man glucosamin? :o

Till äldre, stela hästar. Även till hästar med ledproblem mm.
Min pålle (24 år) har kotledsartros båda bak, en utläkt griffelbensfraktur hb, ringkota och strålbenshälta hf, troligen strålbenshälta i vf oxå. :(
Blir mkt bättre av Glucosaminet.

Ok, tack!! Alltid lär man sig något nytt! :)

Min häst är bara 8 så det har ju inte blivit aktuellt än..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar