Hur får ni i era hästar vatten?

zanzan

Trådstartare
Ho, en dressyrryttare på distans:D Hoppas ni inte skrattar åt mig!!

Men jag tänkte att om det är några som vet hur man får hästarna att dricka så är det väl ni?

Mitt problem är attjag inte kan få mitt halvblod på 175cm att dricka mer än ngr fjuttiga liter om dagen:crazy:

Har ni några tips? Jag har prövat ljummet vatten och även äpplejuice konc.

Tack på förhand!!

/Z.

Sv: Hur får ni i era hästar vatten?

Exakt vad menar du med några fjuttiga liter? Hur många liter är det? Värme, arbete, foder och salt ger törst och hästen skall alltid ha tillgång till vatten i box och hage. Extra viktigt i hagen om de fodras med hö. Du kan själv kontrollera om din häst är uttorkad genom att nypa tag i huden på bogen eller halsen och släppa efter en lite stund, går huden snabbt tillbaka har hästen en normal vätskebalans men om huden känns seg och stannar kvar lite i nypvecket så är det ett tecken på att den börjar bli uttorkad. Det går ju aldrig att tvinga hästen att dricka och vid normal träning brukar man aldrig behöva oroa sig såvida man vet att hästen blivit erbjuden vatten och är fullt frisk. På tävling däremot gäller det att vara uppmärksam för kombinationen av stress, värme och hårt arbete kan ställa till det!
Jag har aldrig behövt ta till äppeljuice eller annat för att få hästen att dricka under tävling.

jag har problem med det under varje tävling... i regel så dricker han inte det första 5-6 milen, på fornaboda förra året tog det 6 mil innan han drack, trots att det var så varmt att man nästan smälte bort! visserligen så drack han 2 hinkar när han väl drack, men det är ju rätt tråkigt att jämt få påbackning av vetrinären att hästen måste dricka mer!

så hur gör man??? hittills så har vi bara ridit 8 mil och då är det inget större problem, men när jag ska upp till 12 så har jag en känsla av att det kan ställa till det...

Välj tävlingar som inte ligger under högsommaren så det inte är 30 grader och gassande sol.
Dra ner på hastigheten.
Veta exakt var groomen står skritta sista biten innan så hästen hinner gå ner i puls innan vatten erbjuds, hoppa av en liten stund och lätta på sadelgjorden.
Se till att din groom stär där alla andra groomar står för det är svårare för en orutinerad häst att koppla av och dricka om den inte får göra det tillsammans med alla andra hästar. Det kan vara en mardröm att få hästen att gå 50 meter extra förbi hela klungan till sin egen groom och när man hoppat av, ledit fram sin häst till groomen och håller upp vattenhinken - ja då kanske klungan redan är färdig med drickandet och susar förbi i trav och då kan det vara kört att få pållen att koppla av och dricka. Bäst är om du och ridkompisen för stunden kan stanna bredvid varandra och dricka samtidigt.
Vill inte hästen dricka - ha med en hink med uppblött betfor att erbjuda istället.
Beta hästen så fort tillfälle ges, gräs innehåller mycket vatten.
Låt hästen gå på bete så nära inpå tävlingstillfället som möjligt.
Om hästen stallas in hemma natten innan tävling - lia massor av gräs och ge över natten istället för hö.
Ta med stor sax till tävlingsplatsen om du stallar upp där och ge hästen gräs att äta istället för hö.
Ta med "hemmavatten" i stor dunk som hästen känner igen lukt och smak på. Använd samma hink som hemma.
Fri tillgång på uppblött betfor under hela tävlingen.
Ta med mineralpellets eller elektrolyter (nånting salt som den tycker om)och erbjud hästen när det är varmt och den svettas mycket, det försvinner mycket salter ur kroppen när de svettas och en alltför låg salthalt i kroppen gör att törsten påverkas negativt.
Vänj hästen vid att dricka ett något saltat vatten hemma efter ansträngning. Fysiologisk koksaltlösning = 0,9% koksalt upplöst i vatten. Börja med liten mängd salt och öka successivt.
När jag tränat hemma och erbjuder vatten efteråt kan det vara lite tjurigt ibland hur törstig han än är, men så fort han kommer ut i hagen går han direkt fram till badkaret och dricker och då har han ratat hinken 2 minuter innan. Detaljer..... vad gör man? Tar med ett badkar..;)

jag har testat allt det, typ, men när mina föräldrar groomar så tycker mamma att det är bättre att han är en bit från de andra hästarna, oftast ställer de sig 50 meter in på en grusväg som jag inte ens ska rida på... idiotiskt jag vet.... och jag har skäll och skällt och skällt, det hjälper inte tyvärr... på karolinerritten var vi väl ca 5 som redtillsammans ett tag, alla hästar stannade vid en vattenpöl och drack jätte mkt! det var skönt då såg iaf jag att det är verkigen socialt att dricka för hästen...

men morsan tror att han bara blir stressad om hon står med de andra... jag vet inte vad jag ska göra... för jag vet ju att det inte är så, men hon är så J***a envis...

hur mkt salt ska man ha i 25 liter vatten då??

jag tar alltid med mig vatten hemifrån i "en" dunk, det är 25 liters...

men kan man verkligen ge fri tillgång på betfor? blir de inte lösa i magen då??? för han skulle säkert äta 25 kilo betfor då... han tycker det är jätte gott!

Då vet du ju egentligen vad ni behöver göra för att få hästen att dricka! Kan du inte be någon annan än morsan att stå i skogen med vattenhinken?
Fysiologiskt koksaltlösning består av 0,9% koksalt så till 1 liter vatten (= 1 kg) skall du ha 9 gram koksalt, 25 X 9 = 225 gram. Vet inte hur stor volym det blir så du får testa på en hushållsvåg. Börja vänja in med mindre mängd salt för detta ger ju definitivt en saltsmak och det kanske inte passar totto.. Lättast är att få dem att dricka det när de är riktigt svettiga och lite saltsugna som man själv blir efter ett jobbigt träningspass eller i sommarhettan när svetten lackar.

Ah se där, det var användbart! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 432
Senast: Highcat
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581
Hästhantering Hejsan Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst. Jag köpte honom för en månad sedan, så han är...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Magnum
·
I
Ridning I januari-februari började jag rida på en 6-årig valack ett par gånger i månaden. Då snön och isen låg kvar ett bra tag här vågade jag...
Svar
8
· Visningar
1 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka