Hur får man ut stenar ur brodd hålen??

Sv: Hur får man ut stenar ur brodd hålen??

Att hälla varmt(ljummet) vatten i broddhålen brukar ta bort is & smuts,funkar jättebra!:)

tack för svaren, provade med en smal metalbit/spik, men stenen sitter riktigt hårt:crazy:

man får gräva med spiken tills man krossar stenen om den inte går att få ut... fungerar oftast men tar en stund...

Man får inte så mycket kraft med en söm. Det är bättre att använda en syl.

Om du nu har skor med broddhål och inte har brodd i , så ska du stoppa bommull i broddhålen så att det inte åker ner grus i hålen.

Med en sån här grej som tandläkaren har och pillar mellan tänderna med! Fungerar skitbra!

prova ta en pincett eller en sax och grepa tag runt stenen och vrida ur den ur hålet.

*Funderar* Undrar om det skulle funka att ha sådana där gula öronproppar i broddhålen ?? Dom går att klämma ihop så att dom är lätta att få i & sedan sväller dom ju.. Sitter dom kvar tro?

B*rj*s har en variant av blindplugg som är av neoprene. Finns i katalogen men jag hittar dem inte på nätet. Värt att prova? 50 stycken kostar 15.95.
//marti

Glamoroza ox skrev:
*Funderar* Undrar om det skulle funka att ha sådana där gula öronproppar i broddhålen ?? Dom går att klämma ihop så att dom är lätta att få i & sedan sväller dom ju.. Sitter dom kvar tro?

Det var bannemig en käck idé...:idea: " Det ska jag prova!!

jag brukar ta en liten skruvmejsel och peta ur med..:)

Glamoroza ox skrev:
Har provat. De satt INTE kvar i min häst's skor i alla fall :(

Har oxå provat öronproppar. Dom drog åt sig vatten vilket resulterade i att dom blev geggiga och sedan frös allt fast...... Men med lite varmt vatten så löste allt upp sig.

Funkar kanoon med öronproppar... Såg att någon skrev att de drog åt sig vatten... bör inte göra det om man använder riktiga med en liten yta på... i akutfall kan man använda tvättsvamp, den däremot drar åt sig vatten =)

en öron propp delat på två hål. man snurrar den och "skruvar" in den i broddhålen och då sitter den! Kan tom bli lite svår att få ur, dock så är det inga stenar och dyligt i hålen och gängorna är hela =)

pussi skrev:
jag brukar ta en liten skruvmejsel och peta ur med..:)

Gör jag oxå...funkar kalas bra, för då har man ett litet handtag attt hålla i!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama