Hur får man ut stenar ur brodd hålen??

Sv: Hur får man ut stenar ur brodd hålen??

:eek: Vilka primitiva lösningar alla har :o

Har inte ni såna där svarta ark med skumgummiaktiga "pluppar" som man sätter i hålen i era ridsportaffärer? :crazy:

jag ser såna i varje affär jag är i..Dom är skitbra iallafall..

Jag använder blindbrodd hela tiden så jag slipper det probelemet.
Skruvar i och ur brodden varje dag för att dom inte ska fastna (och kollar så dom inte slitits ner för mycke så man inte kan skruva ur dom)

Oljar även broddhålen någon gång i veckan.

Men om en sten verkligen fastnat i hålet så tar jag en spik och knackar runt den lite löst med en hammare, häller i varmt vatten med en spruta och knackar lite till. Förr eller senare får man bort stenen men det kan ta lite tid.

:rofl: Oj det var en jädra miss i så fall.

T en nål! Det brukar funka! En sån lite tjockare nål!

:banana:

Fick ett tips från en hovslagare som fungerar superbra för att få loss sten ur broddhål.
Sätt en hovkrats mot stenen och slå till med en hammare eller dylikt (jag använder baksidan av en borste). Hovkratsen är precis så bred att den går ner i broddhålet och således slår man sönder stenen. Man kan få banka till ett par gånger men det är det absolut snabbaste sättet att få ut irriterande små stenar som har kilat sig bergfast i broddhålen!

/Lisa

Jag brukar ju ha broddat hela tiden. Men om någon brodd har ramlat bort och det ändå har fastnat en sten så är det till att pillra med något litet. Risken om man inte skyddat broddhålen är att gängen bllir förstörd så kan man inte skruva i någon brodd alls. Jag vet även en del hästar som blivit halt efter att ha haft skor med broddhål (utan brodd, blindbrodd mm) där glidmomentet i steget kan bli stumt om något tar i hålet, rot, stenbit etc när dom går i hage mm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama