Hur får man ur lönen?

Gumman

Trådstartare
Vi var 2 st som var iväg och jobbade på ett travcamp i Märsta och blev lovad att få betalt för dessa dagar. Eftersom min sambo tog ledigt för att testa att jobba så får han inte ut från varken arbetsförmedlingen, sitt företag eller företaget han provjobbade i. Vi gjorde sammanlagt 2*19timmar på 2 dagar. Och för dessa dagar fick vi bara liten slant för att vi skulle hem. DVS 500kr. Arbetsgivaren skulle prata med sekreteraren om utbetalning, men efter det blev det tvärstopp, eftersom dom anser att af ska betala ut lönen. Kruxet är att han har fast jobb som han tagit ledigt ifrån för att prova och är inte anmäld på af och lika så är jag sjukskriven och heller inte anmäld på af. Jag har i alla fall lite tur som kan få ut dessa dagar som arbetsprövning pga min sjukdom. Men hur ska man få ut lönen av en arbetsgivare som inte vill kännas vid betalningsansvar mot dom som kommer och jobbar?

Sv: Hur får man ur lönen?

Skrev ni inga papper? Vad var sagt muntligt? Tyvärr är det svårt att få ut lönen. Är det en proffstränare kan ni säkert alltid höra med STC, dra också in facket så de har koll på stället.

Man ser till att skriva på anställningskontrakt innan man jobbar...Facket kan ni ju vända er till om ni är med där, men jag tror att ni kan få svårt att få hjälp om ni inte haft papper skrivna.

Tyvärr utnyttjar många arbetsgivare systemet genom att låta folk "provjobba" å sedan vägrar de anställa tex.I detta fall kanske det är så att denna arbetsgivare låter så många som möjligt "provjobba", då får h*n gratis arbetskraft.Jag skulle skriva på papper före jag började jobba.Har oxå varit med om liknande.

Muntligt blev vi lovade betalning. Fick ett tips av en kompis om att jag skulle skicka en faktura. Inte är det konstigt att vissa inte får behålla arbetskraften då man inte betalar för sig. Tyvärr blev inte papper skrivna. Faktura ska skickas till företaget. Får vi inte fakturan betald så går det ju alltid att ta det via kronofogdemyndigheten om inte dom betalar fakturan.

chrysler]Tyvärr utnyttjar många arbetsgivare systemet genom att låta folk "provjobba" å sedan vägrar de anställa tex.I detta fall kanske det är så att denna arbetsgivare låter så många som möjligt "provjobba", då får h*n gratis arbetskraft.Jag skulle skriva på papper före jag började jobba.Har oxå varit med om liknande
?? Hur många stallägare skulle vilja ha olika folk i stallet titt som tätt, som man inte vet om man kan lita på? Jag känner ingen.
Nin

Tyvärr förekommer det inom både ridbranschen och travbranschen i större stall...

Jag tycker det hela luktar skumt - och svartjobb lång väg. och då får man faktistk skylla sig själv.
eftersom du skriver
"Iomed alika så är jag sjukskriven och heller inte anmäld på af. Jag har i alla fall lite tur som kan få ut dessa dagar som arbetsprövning pga min sjukdom." om du HADE fått ut pengarna direkt så hade du inte haft det som "arbetsprövning"?

Jag kan ju ha fel - men när man läser det,så är det så det verkar :confused:

Kan man skicka en faktura på något man inte har papper på att motparten ska betala?

Och om du är sjukskriven så får du inte arbeta, that´s it. Jag tror inte att du kan komma och säga i efterhand att du arbetsprövade där....

Jag skrev inte att det var alla stallägare men för det mesta brukar hästmänniskor vara ansvarsfulla å vill man ha jobb så sköter man sig extra bra så jag tror många stallägare vågar ha nya å duktiga hästmänniskor i sitt stall för att sedan inte anställa dem, de har ju sparat pengar på det.

Då kommer absolut inte af att hjälpa till, ni förlorar ännu mer pengar om ni anmäler detta till af.Såna är reglerna.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 130
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.