Hur får man upp själv förtroendet hos hästen?

Blomskan

Trådstartare
Har en häst som är fruktansvärt osäker när det kommer till hoppning.
Har ni några tips på hur man bygger upp självförtroendet hos hästen.
Är det bara att nöta och nöta?
Alltså hoppa ofta men givetvis då inte så högt.

Hon försöker liksom inte ens utan ger bara upp istället för att trampa av och hoppa.
Nu pratar vi hinder på kanske 40-50 cm. Försöker att hjälpa henne men eftersom hon står emot så mycket så är det svårt att göra annat än att driva. Vilket leder till att det är ruskigt svårt att lägga henne rätt på hinder.

Träningsförslag någon?

Sv: Hur får man upp själv förtroendet hos hästen?

Känner en häst som hade dåligt självförtroende. Vi gjorde så att vi löshoppade och såg till att det var enkelt och kul. Låga hinder, inte för många språng, mat i slutet av "banan". När den hoppades från rygg så låtsades ägaren att den satt på Milton, var jättetaggad själv, kastade hjärtat över hindret och ramade helt enkelt in hästen korrekt. Sen när den hoppade, oavsett hur det gick blev det maaaaassa beröm i överflöd. Den reds även med hinder i ridhuset när den reds dressyr så att hinder blev en normal komponent. På uteritterna så fick hästen skutta över ett par pinnar i galopp. Det var superkul tyckte hästen. Efter en tillräckligt lång tid började hästen tagga till när den såg hinder i ridhuset och började få bättre självförtroende!

Så mitt tips är helt enkelt är att gör hoppningen kul, ge massa beröm och blanda in den lite smått så att det är ett normalt inslag. Men det viktigaste är nog ens egen inställning, hästen känner av det tydligt och att göra det KUL helt enkelt!:laugh:

MÅSTE BARA BE OM URSÄKT FÖR SÄRSKRIVNINGEN I RUBRIKEN..
Tangentbordet har dyslexi.. :o ;)

Tackar för tipsen.
Försöker att använda mig av bommar och hinder även i dressyrarbetet bara för att det ska bli ett naturligt inslag.

Sen är det väl bara att kasta hjärtat över och hoppa efter precis som du säger.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama