Hur får man till en bra bädd?

Eveline

Trådstartare
Har läst en del om bädd och undrar nu om det finns några bra tips på hur man ska få en djupbädd som funkar som den ska. dvs blir fast och varm på vintern. Jag har tre hästar på lösdrift (första året) och har en blandning av kutterspån och torv som strö i ett vindskydd just nu. Har även köpt halm, men har inte börjat lägga in det än. Har hittills mockat ut bajs, men inte kiss, men det är fortfarande löst och fluffigt. Ska man blanda runt eller låta allt ligga still - ja tacksam för tips helt enkelt!

Sv: Hur får man till en bra bädd?

Kan inte uttala mig om spån och torv, men med halm kan du göra så här:
Lägg in ett lager halm, blanda in lite gammal brunnen gödsel och/eller lite jord och låt detta bli botten. Lägg in mer halm, mocka inte ut bajset utan vänd ner de första dagarnas bollar i halmen. Tanken är att få en fungerande värmeutveckling i bädden. För det behövs också en del urin, men låt det inte bli alltför blött.
Framöver mockar man ut bajset men inte alltför noga, utan en eller annan boll tillförs hela tiden. Samtidigt fyller man på halm så att man hela tiden har ett torrt lager längst upp.
Detta gäller för boxbäddar. Hur det funkar i en lösdrift vet jag inte. Troligen hänger det på hur kallt det blir i den. Några minusgrader spelar ingen roll, men tre veckor med minus 25 grader betyder antagligen problem. ;)

LIA

Det är bara o vänta tills hästarna har trampat till spånet/torven, jag brukar dock blanda ut det ner kissade spånet med det rena i början för att få lite mer stadga i bädden. Jag skulle vänta med halmen tills spån/torven ligger ordenligt.

kl

lånar tråden lite, om det är okej :)

Jag tänkte ha en bädd med torv i botten och spån över. Ska jag låta torven ligga så den packar sej innan jag lägger in spånet? Hur får jag torven att bli en bra botten?

Har lite spån nu som ligger i boxen som är fräscht och som känns onödigt att slänga, kan man lägga den i säckar tills jag lägger in det i boxen igen? Eller blir det ofräscht då? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: Fazeem
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 306
Senast: Marty
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 267
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama