Hur får man i hästen medicin?

K

Kajsa2

Jag har en häst som ska ha medicin två gånger om dagen. Den ena är ett pulver och det andra är en brustablett.
Det går inte att hälla det över fodret för han märker det direkt.
Några tips?

Sv: Hur får man i hästen medicin?

Skaffa en stor spruta, blanda pulvret/tabletten med vatten och spruta direkt i munnen.

Såvida hästen inte är helt hysterisk att avmaska eller liknande så är detta det mest smärtfria och säkra sättet att ge medicin.
Du ser att hästen får i sig allt, det går snabbt och det är mindre risk för slabb som andra hästar kan komma åt av misstag. Tänk på dopningsrisken om ni har tävlande hästar i stallet!

Min häst är likadan, vägrar att äta medicinen. Lösningen blev att vi blandade ner medicinen i uppblött betfor tillsammans med något annat sött, t.ex. sirap eller Foran B-vitamin (det där rosa som luktar jordgubb!). Brustabletten kan du mala sönder till pulver och göra samma sak där.

Tänk bara på att det isåfall måste vara en stor mängd sötsaker som tar bort smaken av medicinen :)

Lycka till!

Hej,

Vi har gett pulver i äppelmos och det har fungerat bäst. Sedan har vi också gett pulver i fibergi när han vant sig vid smaken och nu går det lika bra. Brustabletten kanske kan ges i utspätt äppelmos...

~Ingrid

En kvinna i mitt stall ger sin häst medicinene i plast spruta som finns på apoteket. Som man också använder till barn. Hon blandar ut medicinen med a- fil. Och det funkar bra för henne.
Lycka till

Tack så mycket för tipsen!
jag tar gärna emot ännu mer tips!!

Man kan göra hål i ett äpple eller morot och stoppa i medicinen där, men även då finns risk för slabb och att hästen inte får i sig allt.

Jag har med framgång blandat ut medicin i äppelmos och sedan sprutat in i munnen med stor spruta, på samma sätt som vid avmaskning.

Funkar kanonbra, då har man bra koll på hur mycket av medicinen som hästen verkligen får i sig också.

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 282
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12