F
Flash
Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre nummer tre provsmakar, spottar ut och sedan inte går i närheten av krubban igen förrän äckligheterna är borttagna och ny, "oförgiftad" föda finns att avnjuta . Han är inte dum, den här lille hingsten! Ponnyn är annars en matglad herre, men också en gourmet. Tyvärr är han också något av en dammugare i hagen, och om det är någon som behöver sina loppfrö så lär det vara han! Jag har därför försökt blanda fröna med vatten och spruta i dom i munnen på hästen med en beg. avmaskningsspruta, men resultatet att han nu går och ställer sig med huvudet mot boxväggen när jag tar ut honom i gången för att borsta honom på kvällen - och tvärvägrar gå. Igårkväll blandade jag fröna med vatten tills det blev gegg, formade bollar som jag rullade i kornkross, och det gick ner bara om jag blandande kornkross också i smeten. Jä-la kladdande med dessa svindyra frö, och nu är min fråga om det är vanligt att hästar ogillar loppfrö? Jag kan tycka att det måste kännas som att äta smågrus/sand - lite lustigt med tanke på att vi ju helst skulle se att hästarna inte äter vare sig sten eller grus. Sedan undrar jag också lite om det här med dosering. Min halvblodshäst får ½dl 2ggr dag, storshettisen 1/4dl 2ggr per dag och minishettisen ca 1/4dl 1ggr per dag (hinner inte trilskas med honom på morgonen...). Halvblodet fick gruskolik för 4år sedan, så sedan dess är loppfröet en del av vinterutfodringen, i förebyggande syfte. Har försökt berätta för shettisen att han behöver sina frö, men nej, det tycker inte han, inte!!
Så! Någon med liknande erfarenheter? Ponnyn får betfor och blötlagd krafft ponny (och hö såklart, bäst att tillägga så ingen tror jag är helt knäpp) men äter inget alls om där ligger loppfrö inblandat, inte minsta nypa.
Hälsningar
Flash.
Så! Någon med liknande erfarenheter? Ponnyn får betfor och blötlagd krafft ponny (och hö såklart, bäst att tillägga så ingen tror jag är helt knäpp) men äter inget alls om där ligger loppfrö inblandat, inte minsta nypa.
Hälsningar
Flash.