Hur får man i en envis shettis loppfrö?

F

Flash

Ja, just det! Hur gör man?? Två av mina tre hästar äter gladerligen sina loppfrö tillsammans med sin vanliga matranson, medan herre nummer tre provsmakar, spottar ut och sedan inte går i närheten av krubban igen förrän äckligheterna :eek: är borttagna och ny, "oförgiftad" föda finns att avnjuta :d. Han är inte dum, den här lille hingsten! Ponnyn är annars en matglad herre, men också en gourmet. Tyvärr är han också något av en dammugare i hagen, och om det är någon som behöver sina loppfrö så lär det vara han! Jag har därför försökt blanda fröna med vatten och spruta i dom i munnen på hästen med en beg. avmaskningsspruta, men resultatet att han nu går och ställer sig med huvudet mot boxväggen när jag tar ut honom i gången för att borsta honom på kvällen - och tvärvägrar gå:angel:. Igårkväll blandade jag fröna med vatten tills det blev gegg, formade bollar som jag rullade i kornkross, och det gick ner bara om jag blandande kornkross också i smeten. Jä-la kladdande med dessa svindyra frö, och nu är min fråga om det är vanligt att hästar ogillar loppfrö? Jag kan tycka att det måste kännas som att äta smågrus/sand - lite lustigt med tanke på att vi ju helst skulle se att hästarna inte äter vare sig sten eller grus. Sedan undrar jag också lite om det här med dosering. Min halvblodshäst får ½dl 2ggr dag, storshettisen 1/4dl 2ggr per dag och minishettisen ca 1/4dl 1ggr per dag (hinner inte trilskas med honom på morgonen...). Halvblodet fick gruskolik för 4år sedan, så sedan dess är loppfröet en del av vinterutfodringen, i förebyggande syfte. Har försökt berätta för shettisen att han behöver sina frö, men nej, det tycker inte han, inte!!

Så! Någon med liknande erfarenheter? Ponnyn får betfor och blötlagd krafft ponny (och hö såklart, bäst att tillägga så ingen tror jag är helt knäpp:o) men äter inget alls om där ligger loppfrö inblandat, inte minsta nypa.

Hälsningar
Flash.

Sv: Hur får man i en envis shettis loppfrö?

Man låter bli att försöka skulle jag säga.

Vill inte hästen äta så slipper dom. det är ju äckligt. Skulle du vilja få ner något i i munnen nertvingat varje dag som du inte tycker om?

Finns säkert andra alternativ till loppfrön, som kan tänkas gå ner i stället.

Jag ger det med Lucern-smet (uppblött, men inte rinnigt). Eftersom det är lite struktur i lucernet redan så märks det inte så mycket att det är lite extra smulor i (enligt min pålle).

Vill inte hästen äta så slipper dom. det är ju äckligt. Skulle du vilja få ner något i i munnen nertvingat varje dag som du inte tycker om?

Nej, det skulle jag inte vilja. Men det finns en bakomliggande orsak till att jag helst vill ha i ponnyn loppfrö, och speciellet nu när hästarna gått över till vinterhage och går och plockar efter kort-kort gräs. Jag struntade i att ge honom loppfrö i början, när han vägrade äta själv, men efter ett kolikanfall för två veckor sedan (inte konstaterat gruskolik men det ligger nära till hands att tro det...) så tyckte iaf min veterinär att jag skulle se till att han fick i sig loppfrö ett tag framöver. Grundproblemet är att jag inte kan ge en liten sommarrund shetlandsponny några större mängder kraftfoder, inga små mängder heller för den delen, så det finns liksom inget att gömma fröna i. Så, tyvärr, ibland vet vi människor bäst vad en liten ponny behöver, trots att det inte alltid är gott:crazy:...

Jag ger det med Lucern-smet (uppblött, men inte rinnigt). Eftersom det är lite struktur i lucernet redan så märks det inte så mycket att det är lite extra smulor i (enligt min pålle).

Duktig häst du har:)! Så resonerar mina andra två också, mat är till för att fylla magen, och lite frö mer eller mindre = :d. Därför är det extra lurigt att se hur minishettisen liksom luktar på maten, och konstaterar att "FRÖ:eek::eek:" och hellre äter halm
än petar i sig något från krubban. Provade att ge loppfrö med kornkross som gröt i krubban idag, och det åt han, plutten. Kornkross är uppenbarligen godare än Krafft Ponny och Betfor, rivet äpple mm som jag provat med innan...

Finns andra saker mer än bara loppfrön som kan hjälpa lika bra. Vet en häst i andra stallet som får något annat medel för att förhindra. Finns oftast alltid mer än ett medel som hjälper mot samma problem.

Jag vet faktiskt inget annat än loppfrö/psylliumfrö som man kan ge för att rensa bort grus ur hästmagar. Har hört om loppfröpellets och loppfröpulver, men sedan är det stopp! Vore intressant att få veta vad det annars finns för alternativ!

Mina problem med att lura i ponnytrollet loppfrö är skönt nog lösta nu:). Han visade sig vara heltokig i blötlagt vetekli:d:d och i det kan jag röra ner hans ranson med frö utan att han bryr sig det minsta...

/Flash.

Vad bra att det löste sig. Har samma problem. En klick melass i maten så brukar det gå... Har en teori om att hästarna tycker de små kornen kanske liknar sand? och försöker undgå att äta dem pga detta?

Såg att du lyckats få i ponnyn loppfröna men kommer ändå med ett tips:D Riv ett äpple grovt och blanda med fröna det funkade på min ena islänning och nu äter hon dom som dom andra hästarna med enbart sitt "vanliga" foder!

Vad bra att det löste sig. Har samma problem. En klick melass i maten så brukar det gå... Har en teori om att hästarna tycker de små kornen kanske liknar sand? och försöker undgå att äta dem pga detta?

Ja, det tror jag också, speciellt eftersom det inte går att ge just den här shettisen grusmineraler/mineralgranulat heller. Han får mineraler i pelletsform. Men då ställer man sig frågan - behöver den häst som är så petig när det gäller att stoppa i sig ngt som liknar grus verkligen loppfrö? Borde inte de vara lika noga i hagen?

(Frågar Flash, som ger loppfrö "för säkerhets skull"...)

Såg att du lyckats få i ponnyn loppfröna men kommer ändå med ett tips:D Riv ett äpple grovt och blanda med fröna det funkade på min ena islänning och nu äter hon dom som dom andra hästarna med enbart sitt "vanliga" foder!

Duktig flicka du har! Jag har provat med både rivet äpple och riven morot, men tvi och blä!! Och efter det var han extremt skeptisk till att äta både äpple och morötter då jag ju försökt "förgifta" honom på det viset förut... Men fuktigt vetekli med loppfrö i det går ner:banana:!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka