Hur får man hästen att gå i spansk skritt?

K

karleeen__

Är det någon som vet hur man kan lära sin häst spansk skritt?
och om man börjar att lära den från marke hur funkar det då sen från hästryggen?

Sv: Hur får man hästen att gå i spansk skritt?

Fick en förklaring från en på buke om hur hon gjort, men basically så petade jag med spöet på hästens ben, och gjorde han minsta ansats till att ta upp det så massa beröm och lite godis. Tillslut lärde han sig att ta upp hoven mer och mer.

Men jag ville ha den mera framåt och uppåt, så då fick jag tips av en annan här på buke att peta med spöet, ta tag i benet när han tar upp det och dra det framåt/uppåt och ge godis när han var där uppe. Tillslut så lärde han sig att han skulle göra så för att få godis och beröm.

Lättlärd pålle kanske också?

Lyftet.jpg

Tror ni man kan lära dem det utan en massa godis? Vill gärna lära min pålle det. Men man kanske borde passa sig för den formen av "trick"träning innan man är mer insatt i sånt? Så hästen inte tar till det i tid och otid?

Jag lär min häst precis allt genom kickerträning numera.
Det fungerar superbra. På 2,5 vecka har han lärt sig (med hjälp av godis & klicker) snurra runt, nicka, buga och spansk skritt:D Allt på kommando.
Brara du och hästen har förstått är det lätt.

Klickern (den lilla dosan som ger ett distinkt mettaliskt klick,http://djurshop.fyhrligans.net/images/klicker.jpg ) är ett hjälpmedel - inget mirakelmedel. Den ger dig en möjlighet att i just rätt ögonblick berätta för hästen - eller vem det nu är - att det som precis just nu hände lönade sig.

Förklaringar och instruktioner:
http://student.educ.umu.se/~liaaln01/udt19v03/

Vid klickerträning eller shaping som det även kallas arbetar man på att förstärka de små positiva saker som hästen normalt gör. Man är inte speciellt angelägen om att korrigera hästen när den gör saker som man tycker är fel, utan belönar istället hästen när den gör något bra. Så istället för att rycka, knuffa, locka och dra i hästen, låter man den i större utsträckning röra sig fritt och själv räkna ut vad den ska göra. När man börjat använda sig av denna metod lär sig hästen snabbt att den ska prova olika handlingar för att se vilken som ger belöning.

Det finns alltså två olika typer av hästträning; den traditionella som går ut på att belöna hästen när den gör rätt och straffa den när den gör fel och denna typ av träning där man belönar hästen när den gör rätt och låter bli att belöna den då den gör fel. Resultatet är arbetsglada hästar som gillar att träna och som inte är rädda för att göra fel. Det har även visat sig att hästar har lättare att komma ihåg de övningar som de själva har klurat ut lösningen till.
Men för att hästen ska förstå vad det är den belönas för så måste den positiva förstärkningen komma i exakt samma sekund som hästen gör rätt och inte efteråt. Ska man ner i jackfickan och söka efter godisbiten och sedan ge den till hästen kommer hästen inte längre att koppla belöningen till att den gick fint för en stund sedan. Av den anledningen använder man en klicker. En klicker ger ifrån sig ett klick då man trycker på den. När man efter ett antal upprepningar har fått en häst att associera detta ljud med en godisbit, kan man använda ljuden i exakt den sekund hästen gör rätt och det gör då ingenting att godisbiten kommer lite senare. När hästen har förstått vad klickerträningen går ut på går det otroligt snabbt att lära in nya övningar. När hästen hör att det klickar till när den utfört något kommer den automatiskt att försöka repetera det den just gjorde för att få ännu en belöning:) Från hästryggen sen är det bara att göra samma sak.

Fler:
http://klickerklok.se/klickerintro.htm
http://www.house-of-learning.se/index.htm

Vad långt det blev:o

//Gilly

Min pålle gör det med mig på ryggen, för att komma undan när jag vill att han ska skritta på tygeln, med bakbenen under sig.....jag vill ju helst att han ska låta bli, men det känns jä---gt häftigt ändå! Men det brukar lossna efter en liten stund, då skrittar han jättefint....konstigt.

Om man gör halt när han pysslar med den där spanska skritten, då börjar han skrapa med ena frambenet-det håller jag på att lära honom att göra på kommando. Coolt att kunna få honom att krafsa och frusta (för dte kommer automatiskt) precis när man vill!! Sedan är det Hollywood nästa!

Intressant tråd! Detta ska jag testa med en av mina med.
Vore roligt ifall hon lärde sig det! :D

Samtidigt som man "lär" dom det, ska man försöka då med ett slags kommando, som man sen ger från hästryggen? Eller ska man träna något speciellt i tygeln som hästen sen kopplar det till? Eller det kanske förstås är olika? :) Men vore ändå bra med ett svar, så mitt ivriga huvud lugnar ner sig av tanken. :o

Intressant tråd! Detta ska jag testa med en av mina med.
Vore roligt ifall hon lärde sig det! :D

Samtidigt som man "lär" dom det, ska man försöka då med ett slags kommando, som man sen ger från hästryggen? Eller ska man träna något speciellt i tygeln som hästen sen kopplar det till? Eller det kanske förstås är olika? :) Men vore ändå bra med ett svar, så mitt ivriga huvud lugnar ner sig av tanken. :o

jag skulle satsa på röstkommando :)

Håller på att lära min häst spansk skritt. vi har kommi så långt att hon lyfter benet när jag lägger spöet på det. Igår satte jag mig första gången på ryggen och prövade att hon skulle lyfta benet när jag hade spöet på det. Det tog två försök innan hon lyftade det och hon fick massor med beröm.

Men till först så tränade jag att när jag sätter spöet på benet så skall hon lyfta det. För att få upp motivationen så använde jag mig av godis tillförst men det ångrar jag nu. Nu har jag gått över att träna utan godis och det går mycket bättre. Sen tränade vi att ta upp rätt ben och vifta. Sen har jag inte krävt mer. Utan satte mig upp igår efter ca. 1månades träning. och hon gjorde vinka med mig från hästryggen.

Nu återstår det bara att få henne att gå framåt i den spanska skritten oxkså. jag läste på en sida att man först lägger spöet mot benet och när hästen lyfter benet så drar man lite lätt i grimman så att hästen tar ett steg framåt :) Sen så kan man utvackla det :)

Lycka till :)

försökte på min häst de här med spöt för att få han att lyfta, men nerrå..han bryr sig inte ett ända dugg :( Kanske hade jag inte tillräckligt med tålamod då jag bara skulle testa. Men han kör samma sak när jag skulle testa att lina in honom i transporten, han skite fullständigt i linan som är bakom r*ven, i övrigt är detta en väldigt känslig häst för skänkeln.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka