Hur får man ett rent hem?

clusia

Trådstartare
Allvarligt alltså. Hur gör man?

Jag avskyr damm. Det stör mig. Har två katter så lite damm får jag väl leva med. Men hur gör man för att få såndär "wow vad rent det är"-effekt, åtminstone när det är nystädat. Som på husvisning ungefär.

Har jag fel möbler? Fel lägenhet? Jag måste ha mattor, gardiner och sånt annars ekar det.

Dammsugare sprider ofta damm. Fuktmoppa istället. Alltså ha bara liiiite fukt i moppen. Inte skura.
Torr luft dammar mer, ha luftfuktare om luften känns torr.
Använd mirakeltrasa som binder dammet och inte bara ryker omkring det som de flesta dammvippor gör.

Plocka bort allt onödigt. Jag kan få klåda när jag ser diverse inredningsprogram med allt tjafs precis överallt. Rena ytor skapar en illusion av att det är renare än det faktiskt är och rena ytor är också enklare att torka/dammsuga än att torka/skaka/damma 511 pryttlar och sedan göra ren själva ytan.

Att ha en kudde i soffan istället för fem, tre saker på bänken istället för 35, att inga saker som inte har ben får ha sin plats på golvet gör en enorm skillnad.

Har jag fel möbler? Fel lägenhet? Jag måste ha mattor, gardiner och sånt annars ekar det.

På förra stället vi bodde var det öppen planlösning för kök och tv-rummet. Då insåg jag hur otroligt mycket fel typ av matta kan damma. Så vissa textilier är värre än andra men om det alltid är priset som avgör vete katten.

Jag håller med @TinyWiny . Det är antal saker som ligger framme som gör skillnaden. Du kan ha hur rent som helst men är det småpryttlar överallt så spelar det ingen roll, det ser skitigt ut.

Rena bordsytor, rena hyllor med endast fåtal saker på, saker i skåp med dörrar o.s.v. Det är skirtviktigt.

Vissa hus, framför allt nybyggda enligt min erfarenhet, blir otroligt dammiga.

Men att städa regelbundet så att det inte är så mycket att ta reda på. Som sagt tidigare så är det viktigt att inte ha så mycket saker framme, dels så blir det mer lättstädat och mindre saker som kan dra åt sig damm. Damm med torr trasa eller dammsug upp damm. Fuktigt för att ta bort fläckar och till fuktmoppning av golv. När man städar badrum/kök så blir det snyggare om man torkar med torr mikrofibertrasa på kranar/handfat/diskho, egentligen allt som är högblankt. Det resultatet blir inte kvar så länge, men det ser himla snyggt ut en stund i alla fall.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10