Hur får man en valp...

replica

Trådstartare
.. till att äta lugnare?:confused:
Min lillkille på 4 månader blir helt tossig när det vankas mat. Visserliggen äter han itne förrän vi säger varsegod. Men så fort vi har sagt det kastar han sig över maten, bokstavligt talat. Han sväljer allt helt och tuggar inte, vilket leder till att han sätter i halsen emellanåt:crazy:

Har haft motsatt problem med mina andra hundar dvs få dem att äta.. Men denna är ett riktigt matvrak, finns inget stopp.

Någon som har några tips? Kanske lugnar sig med åldern?
 
Sv: Hur får man en valp...

Hade en sån goldenvalp en gång. Vet inte hur man skulle gjort. Hon åt som en häst hela livet. Allt gick ner snabbt. Fanns ingen botten i henne. Hon avlivades vid 10 års ålder. Hon var så otroligt tjock., så hon började gå passgång, lederna var slut, kunde knappt gå i trappor. Kanske nån på buke har något tips. En veterinär sa en gång att jag fått en B-hund. A-hundar är smala, de andra blir tjocka. Detta är ganska typiskt för retreivrar. Titta på alla labbar. Hoppas du får ordning på mathetsen. Låt oss veta hur det går.
 
Sv: Hur får man en valp...

Vad har du för typ av matskål? På en del hästar som äter för snabbt kan man lägga i stora stenar i krubborna så att de måste flytta runt dem för att komma åt maten. Kanske skulle vara något?
 
Sv: Hur får man en valp...

Matbar brukar lugna ner hundarnas tempo!

Har du torrfoder så kan du sprida ut dom på en bricka. Vet flera stycken som blötlägger rejält innan det serveras också.
 
Sv: Hur får man en valp...

Han har torrfoder som vi blötlägger ordentligt. Har testat vanligt torrt men det tuggade han inte heller.

Har en sån djup rostfriskål.

Ska testa att införskaffa en matbar, tack för tipset:)
 
Sv: Hur får man en valp...

Min åt väldigt fort innan, men nu har jag skaffat en matbar, samt att jag blötlägger frukosten, och kvällsmaten häller jag bara över med vatten och ger direkt. Nu äter hon inte lika fort, utan tuggar innan hon sväljer :)
 
Sv: Hur får man en valp...

Hihi, jaså han är oxå ett matvrak;) Syster Minta är likadan:angel: Vi sa det om hon fick välja så skulle hon nog kunna äta hela dagarna:D Våran andra valp från danmark är likadan han oxå. Innan man ger han maten så hoppar han upp och ner som en känguru:rofl: :rofl: Sen tar det bara ngr sekunder innan matskålen är tom:angel:
Tuvärr så kan jag inte svara på din fråga men jag hoppas att du får han att äta lugnare;)
Hälsa lilla Rexi:banana:
 
Sv: Hur får man en valp...

Missförstod jag dej nu????:eek: Blev hunden avlivad för att den var så tjock att lederna gått sönder??? Det är ju ägarens ansvar att se till att hunden hålls i rätt hull, inte för smal och inte för tjock!! Har väl inget med A o B att göra, utan hundens aptit och ägarens bondförnuft!!:crazy:
 
Sv: Hur får man en valp...

En hund blir ju inte tjock för att den äter fort, den blir ju tjock för att den äter för mycket! Det senare är ju hundägarens ansvar att reglera.
 
Sv: Hur får man en valp...

Okej, så det ligger i släkten med andra ord:p
Morbror Zicco är nästan tvärtom, äter så sakta och försiktigt så.. Fick en smärre chock när han glufsar i sig maten som han gör:p
Han har dock blivit superfin i pälsen och annat så:p
Hoppas ni fick bilderna på honom föressten!
Hälsa hela familjen!:)
 
Sv: Hur får man en valp...

Han har torrfoder som vi blötlägger ordentligt. Har testat vanligt torrt men det tuggade han inte heller.

Har en sån djup rostfriskål.

Ska testa att införskaffa en matbar, tack för tipset:)

Vi har en fullständigt matfixerad tax... Hon slukar allt på några sekunder..

Vi lägger hennes torrfoder i en skål... sen häller vi över duktigt med vatten så kulorna "simmar" omkring i vattnet...

Det tar henne betydligt längre tid att äta då eftersom hon samtidigt måste dricka vattnet för att få tag på kulorna... Hoppas du förstår hur jag menar...
 
Sv: Hur får man en valp...

Okej, så det ligger i släkten med andra ord:p
Morbror Zicco är nästan tvärtom, äter så sakta och försiktigt så.. Fick en smärre chock när han glufsar i sig maten som han gör:p
Han har dock blivit superfin i pälsen och annat så:p
Hoppas ni fick bilderna på honom föressten!
Hälsa hela familjen!:)

Haha, ja det kan jag förstå. Men bra att han är fin i pälsen:idea: Vi är med väldigt förvånade över aptiten på våra valpar. Vi har aldrig haft valpar som äter så. utan nästan tvärtom att dem inte vill äta eller att det tar en stund för dem att äta upp. Vi tror att det beror på att vi bytte foder från doggy till husses. Precis alla hundar är helt galna i det fodret:p
Skickade du bilderna till min e-post eller till kennels? (den som står på hemsidan) För jag har inte sett eller fått veta från mamma om bilderna kommit:crazy:
 
Sv: Hur får man en valp...

Missförstod jag dej nu????:eek: Blev hunden avlivad för att den var så tjock att lederna gått sönder??? Det är ju ägarens ansvar att se till att hunden hålls i rätt hull, inte för smal och inte för tjock!! Har väl inget med A o B att göra, utan hundens aptit och ägarens bondförnuft!!:crazy:

den kanske hade fri tillgång och sen undrar man varför den blir tjock och får ont i lederna. :devil: bara för att vissa hudnar kan ha fri tillgång utan att äta ihjäl sig kanske vissa tror att alla ska ha det - och klara det..

:angel:
 
Sv: Hur får man en valp...

Han han varit på en kennel tidigare? Min syrras hund var det och maten blev uppäten på 2 röda sek. Men nu, idag, äter han jättelugnt (såvida det inte gäller kött/burkmat eller annan mat som inte är torrfoder.)
 
Sv: Hur får man en valp...

Sprid ut maten på golvet så han får nosa upp den och inte har möjlighet att äta allt i en tugga, man kan gömma maten i en pet-flaska med hål, så han får rulla den så maten trillar ut.
 
Sv: Hur får man en valp...

Haha, ja det kan jag förstå. Men bra att han är fin i pälsen:idea: Vi är med väldigt förvånade över aptiten på våra valpar. Vi har aldrig haft valpar som äter så. utan nästan tvärtom att dem inte vill äta eller att det tar en stund för dem att äta upp. Vi tror att det beror på att vi bytte foder från doggy till husses. Precis alla hundar är helt galna i det fodret:p
Skickade du bilderna till min e-post eller till kennels? (den som står på hemsidan) För jag har inte sett eller fått veta från mamma om bilderna kommit:crazy:

Skickade till kennelns.. Hoppas att de funkade iaf! Att de kom fram:p
Vi har ett annat foder till vår nu som är billigare för oss att införskaffa som han är heltokig i.. Till och med Zicco äter det han som är råkinkig annars, men man kan inte förvänta sig annat av honom han är så pedant:crazy:


Tack för alla tipsen! Testat att lägga det i vatten så han får dricka också, och det går bättre.. Men han tuggar inte. Även lagt det i hans aktivitetsboll, spridit ut det på golvet (blev stressad) och dela upp det i mindre mål mal/fler gånger om dagen för att se om de hjälper..
Ska införskaffa en matbar i helgen och testa det.
Tack igen!:bow:
 
Sv: Hur får man en valp...

Vi har en fullständigt matfixerad tax... Hon slukar allt på några sekunder..

Vi lägger hennes torrfoder i en skål... sen häller vi över duktigt med vatten så kulorna "simmar" omkring i vattnet...

Det tar henne betydligt längre tid att äta då eftersom hon samtidigt måste dricka vattnet för att få tag på kulorna... Hoppas du förstår hur jag menar...

Så gör jag med min matfixerade jaktlabbe också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 627
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Den matglada unghunden (labrador) har upptäckt vårgräs. Hennes andra vår, hon har alltid varit gräsätare men nu har det verkligen nått...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Fisherling
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 655
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp