Hur får man en islandhäst att tölta? :)

Snovit11

Trådstartare
Hejsan! :)
Jag vill ställa några frågor till er som äger eller rider islandhästar :)

Hur får man en islandhäst att tölta? :)
Om det är en ponny/häst som är en islandshäst korsning är det möjligt att den hästen/ponnyn kan tölta då , eller de måste vara renrasiga för att kunna göra det? :)

Sv: Hur får man en islandhäst att tölta? :)

Det finns många raser som kan tölta.
Vissa sk vanliga hästar kan faktiskt tölta dom med, finns travare som töltar, har även hört om shettis som töltar. Pratade med en som sade sig ha töltsatt sitt halvblod.

Så nej den kan med stor sannolikhet tölta utan att vara rasren.
Det finns ju renrasiga islänningar som inte töltar...

hur man får den att tölta?- finns massa info om det i andra trådar..

Hur jag får den hästen jag rider att tölta är att sitta mer bakåt, mer på rumpan och sträcka tyglarna kan underlätta. Sedan skänkla. Är ju annorlunda från häst till häst. Men till skillnad från traven ska man lägga mer vikt bakåt, men inte för mycket och du ska inte luta hela ryggen bakåt! :) svårt att förklara men som redan sagt, finns många trådar om det.

Luta mig bakåt har jag aldrig gjort för att tölta, hur jag gör beror en del på hästen och situationen. Tölt kräver oftast mer samling, jag använder magmusklera mer och driver med sätet, vinklar bäckenet uppåt liksom. I trav fuskar jag ofta och ger muntligt kommando, men annars är det lite mindre magmuskler och inget "juckande". Normalt sätt fattar hästen direkt vad jag menar men det kan bli en del miss kommunikation dels när jag ökar på trycket och vill ha mer samling i trav, dels när jag vill ha en längre lägre form i tölten och så när dett gäller övergång från galopp till trav/tölt. När hästen min verkligen vill springa har hon en tendens att favorisera tölt annars trav.

Korsningar med Islandshäst klarar långt ifrån alltid tölt men försöka duger, däremot finns det andra raser, har sett både halvblod och shettisar i verkligeten och en del andra raser på film. Töltartade gångarter en del där det är antingen åt pass eller travhållet finns i många raser.

Att luta sig något bakåt gör man när man ska göra halt. Annars är det vanlig lodrät sits som gäller ev rida lätt i trav.

Jag sa inte luta sig bakåt, jag sa mer "sitta" bakåt. Alltså det är svårt att förklara. Men vid bäckbenet ligger skillnaden vid trav och tölt, iaf en del ligger där och kan underlätta. Man ska luta bäckbenet på olika sätt beroende på vilken gångart. Den ska aningen bakåt i tölt.

Svårt att förklara, men jag samlar hästen (olika mycket beroende på häst) tills jag känner att den går mot tölttakt i skritten och bär sig själv = jag inte håller upp huvudet med tyglarna och den ändå går mot tölt (skrölt som Hinni säger).
Därefter så driver jag fram med knän och säte, juckar framåt som lobelia säger ;)
Hur fort jag går från skritt till tölt beror också på häst och jag gör självklart annorlunda om jag ska få en grisepassande häst till tölt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 020
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka