Hur får man en "gul" skimmel vit??

Atlas

Trådstartare
Min dotters ponny har fått gå ut på bete och har naturligtvis funnit en sandgrop m rödsand...Det sitter överallt och jag har badat honom men d hjälper inte! Svans, hals,ben o huvud skimrar mer i gult än silver : ( och d är tävling på lördag!!! Har ni några förslag på hur man får skimmlar fräscha?

Sv: Hur får man en "gul" skimmel vit??

detta ska nog inte vara på dressyr...

Visste inte riktigt var, letade lite sporadiskt bland trådarna...Men eftersom det är en dressyrponny och vi ska på drtävling...så tänkte jag att det kanske var fler som hade skimmlar. För oss är det första och vanligt bad hjälper som sagt inte och man vill inte gärna komma på en regtävl med en skitig pålle....inte jag i allafall.

Funkar d med jod? Har man i och sedan tvättar m schampoo? Såpa fungerade bra på kroppen och skimmelschampoot också men inte på svansen o benen m.m

Du behöver inte ta schampoo efter joden. Tvätta svansen med VÄL utspädd jodopax. Få inte panik när svansen blir illgul :). Skölj bara av och låt torka. Brukar funka.

Om inget funkar tills tävlingsdagen, så får du helt enkelt "gömma" det, iom att det bara var benen o svansen som inte blev rena nu. Du gömmer det genom att kno in med potatismjöl, blir kritvitt!

Lycka till!

Prova Silver schampo som finns att köpa på frisörsalonger. Folk använder det för att få bort gula toner ur sina hår och jag använder det på min "gula" skimmel och hans gula svans och då blir han jättevit och fin. Dock ska man inte tvätta med detta varje dag för då kan hästen börja skifta i blått :D Men då och då är det ingen fara utan toppen på min skitgris iaf :D

Galltvål kan funka! Sök på internet där kan du läsa om det. Står att det ska vara suveränt på ljusa hästar, och att det funkar bra på gräsfläckar! Värt att testa kanske! Har dock inte testat det själv på hästen, men nån annan som kanske har provat och kan berätta hur det funkade? Tänkte köpa och testa det själv, så det vore som sagt kul och höra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka