Hur får man bättre balans?

Sv: Hur får man bättre balans?

Åh, perfekt! :D
För jag tror jag psykiskt sett får sämre balans i galoppen för jag tänker att jag ska få det. : )

Nu är jag less. Har ramlat av i galoppen två ggr på en vecka (har då stått i fältsits och hästen har tagit ett steg åt sidan eller bara svängt i en kurva). Jag måste ha helt sjukt dålig balans!
Ni fälttävlansryttare borde ju ha en idé om hur man bygger upp en bra balans. : )

//Lina

Iof kanske det inte är ett tips till att förbättra balansen, men själv sitter jag alltid ner i galoppen (även ute) förutom om jag vill gasa lite extra.

Men tänk på att trampa ner hälarna, knip om med bgenen och försök att inte luta dig alt för mkt framåt ;)

Min balans förbättrades avsevärt när jag började rida på riktigt långa stigläder. Efter någon månad eller två så märkte jag att jag plötsligt kunde rida barbacka också och hålla mig kvar i traven, vilket jag tidigare aldrig ens varit närheten av. Plötsligt så satt min tyngdpunkt och balans i ändan istället för någonstans mellan skulderbladen som tidigare.

Skogstrollet; Jag rider alltid vi väldigt långa läder, dressyrläder, och jag måste säga att jag har väldigt bra balans vid nedsittning. Det är fältsitsen som jag inte har så bra balans i. : )

Camomill_; Eftersom vi vid uteritt oftast rider för att ha kul och hoppa något skutt och "flänga", så såtr jag i galoppen. Men när vi arbetar sitter jag alltid ned. Och eftersom min dam skjuter ifrån så väldigt med bakbenen i galoppen så blir det ofta så att man står upp, eftersom det är skönare..
Men idag när jag stod upp tänkte jag faktiskt på att trampa ner hälarna, och jag blev faktiskt mkt stadigare! : )

De råd du fått är bra men tänk på följande:

Att din tyngdpunkt inte kommer för långt fram, räta upp överlivet utan att dunsa ned i sadeln. Axel, knä och tå i en lodrät linje, inte mer.

Rid i trepunktssits tills det känns stabilt och övergå sedan till tvåpunktssits.

Känn att du har hästen frame för skänkeln, ordentligt inramad mellan skänkeln och handen.

Öva, öva, öva.....

Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur