Hur får man bättre balans?

GardenAngel

Trådstartare
Nu är jag less. Har ramlat av i galoppen två ggr på en vecka (har då stått i fältsits och hästen har tagit ett steg åt sidan eller bara svängt i en kurva). Jag måste ha helt sjukt dålig balans!
Ni fälttävlansryttare borde ju ha en idé om hur man bygger upp en bra balans. : )

//Lina

Senast ändrad:
Sv: Hur får man bättre balans?

Jag är inte fälttävlansryttare , Men har tips ändå ;) .
Köp en balansboll (kostar drygt en hundring) och gör lite övningar på den. Tex. att börja me Sitta på den så länge som möjligt . När du efter nån vecka känner dig nöjd så sätt dig på knä osv .. Till slut så kan man tom. stå på den . MEN DET TAR TID ! , jag älskar det . en ny utmaning varje dag ! :D

Det är sjukt kul :) .
jag köpte min på rusta för drygt en hundring ! , men man kan ju hitta billigare ;) .
*finns på stadum med

Har det hjälpt dig något i ridningen?
Om inte annat lär man ju träna musklerna oxå med en sån?

Man tränar allt förrutom kondinationen . Jag märker redan att min kordination tex. är mkt bättre iafl :D

Du menar konditionen, eller hur. : )

Men hur länge ska man sitta innan man är bra på det då?

det känner du nog, när du sitter still på den helt från början och inte "vacklar" så är det nog dax för nya övningar :)

Man trillar av om hästen hoppar alldeles för snabbt åt sidan. Så är det bara. Men, virar man ett eller två fingrar i manen så får man ett bra extra stöd. Dessutom drar man inte hästen i munnen för att försöka hålla sig kvar. En låg hand placerad vid lansmärket och sen vira fast sig i manen (långt ner vid roten) och du har ökat dina chanser att sitta kvar mycket. Lycka till!

När du rider ut tex kan du korta stiglädrena rejält, och stå i lätt sits i både trav och galopp.
Mkt jobbigt och bra för balansen.

nej det gör man inte, isf skulle jag ramla av varje gång jag rider ut :p

Ett annat bra tips är att träna voltige om du har möjlighet till det. Det ger jättemycket för balansen, och dessutom får du en mycket bättre sits och position. :)

Träna mycket på att stå i fältsits i alla gångarter, med olika längd på stiglädren. Både jättekorta och jättelånga.
På så sätt får du upp styrkan i benen och då blir det inte lika lätt att trilla av.
Sen FÅR man sätta sig ner om man känner att man tappar balansen.. ;)

Även balansövningar utan stigbyglar kan nog vara bra om du känner att balansen i övrigt är "dålig".

Tack för alla tipsen. : )
Empa80; De gångerna jag har ramlat av har inte hästen hoppat åt sidan, utan bara lagt ett steg åt höger... Igår hoppade hon med alla ben i luften över till andra sidan vägen och då satt jag konstigt nog kvar. :0)
Men jag är inte sån som ramlar av suxessivt, om jag känner att jag kommer ramla av brukar jag kunna göra ngot åt det.. Jag brukar bara - tjongpang - ramla av.
annah0j, jag tror tyvärr inte att det finns möjlighet att rida voltige.
Vita_N_6520: Hur många gånger få man ramla av då? :P

Igår ramlade jag inte av! :bow: till mig, och idag ska jag korta stiglädrena två hål! :D

man borde väl få bättre balans av att stå upp i korta läder i traven oxå? Jag menar om man inte vill börja med galoppen på en gång.. : )

ja, man får bättre balans då, men det är oftast svårare att stå i balans i trav än i galopp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur