Hur får jag valpen att sluta bita i mig?

A

Athina

Svärfar har skaffat hubdvalp på gamla dar, under många år med ex.frun så hade dem Boxer och uppfödning.

Nu har han då skaffat en valp, en Schäfer och hon är sååå söt och snäll att ha och göra med.

MEN...
Hon biter en hela tiden!, Kommer galopperandes och tar tag i byxbenen och sätter man sig ner för att klappa på henen ja då gnagar hon på underarmen. Hon är inte alls intresserad av sina leksaker när det finns en arm att bita i.

Vi (de vuxna barnen och svärdöttrarna) säger ju till hunden och trycker bort henne och lägger handen om nosen/munnen ochhåller den stängd och säger att man inte skall bitas.
Det fungerar inte, då blir hon bara mer intresserad.

Vi provade med att ignorera henne när hon kommer springandes, att vi inte tittar ner på henne utan låttsas som det regnar och bara går förbi...
Nej, fungerar inte heller... Sönderslitna byxor resulterade det i.

Vad skall svärfar göra med valpen, han säger att han aldrig varit med om besvärligare valp och han har ändå varit med om 7 stycken åt gången, ja inte bara Boxer utan New Founland valpar oxå hade den ett tag.

Sv: Hur får jag valpen att sluta bita i mig?

Jag har fått rådet att man ska göra som valpmamman gör dvs. ta ett ordentligt tag i pälsen runt halsen, vänd valpen på rygg och släpp inte upp den förrän den har visat underkastelse.

Jag har fått rådet att man ska göra som valpmamman gör dvs. ta ett ordentligt tag i pälsen runt halsen, vänd valpen på rygg och släpp inte upp den förrän den har visat underkastelse.

Skulle jag inte rekommendera. Vad en tik genom sitt enormt stora kroppsspråks-register kan förmedla sina valpar kommer vi aldrig i närheten av.
En hund har full kontroll på hela sitt kroppspråk, dessutom sitt eget språk. Det är mkt få människor, om ens några, som kan ha full kontroll på sitt kroppsspråk som dessutom inte är ens eget.

Om det inte hjälper att ignorera, så ta tag i valpen milt men bestämt och säg ett lugnt nej. Det lyssnar de flesta valpar på om man även visar med kroppspråket vad man menar.

Annars så brukar jag säga nej, ingen reaktion= ett litet nyp i baken.

Jag skulle inte brotta ner valpen, då man förstör relationen mellan ägare och hund.

Nej, det kanske du har rätt i. Fick det rådet, men jag säger "nej" och tar undan henne.

Jag skulle inte brotta ner valpen, då man förstör relationen mellan ägare och hund.

På vilket sätt?

Jag är också emot att brotta ner sin hund på marken. Det är för det första inte naturligt. Du ska inte behöva brotta ner din hund, se på två hundar. Den underlägsna lägger sig automatiskt för den mer dominanta.
För det andra så fungerar det sällan och väldigt få når sina hundar med denna metod. Hundar ser ofta detta som en lek och viftar på svansen :smirk: Sen när ägaren går bort från hunden så flyger den upp...

Att ignorera ett beteende löser sällan problemet.
Var naturlig mot din hund. Ge den beröm för det den gör rätt, markera för hunden när den gör fel.
Gör bara inte som vissa rekommenderar att kasta skrammelburkar på hunden som hunden absolut inte får se att de kommer från dig.
Det gör hunden snarare osäker. Vem skulle inte blivit det om det ramlade ner skrammelburkar från himlen.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 491
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 654
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar