Hur får jag ut henne på gården?

MittnyaNick

Trådstartare
Vi har skaffat ny hund, en ganska osäker och mammig unghund. Eftersom vi har barn tänkte vi att vovven får gå ut på morgonen och göra sina behov medan vi gör iordning barnet/gör frukost osv och sen får hon såklart promenad.

Nu har vi hägnat in hela tomten men hunden vägrar gå ut?!
Hon står bara på bron och väntar på att vi ska öppna dörren, även om hon är jättekissnödig...

När vi promenerar rör hon sig inte långt ifrån mig vilket är jätteskönt men hon måste ju kunna gå ut utan mig också.

Tips?

Vi har skaffat ny hund, en ganska osäker och mammig unghund. Eftersom vi har barn tänkte vi att vovven får gå ut på morgonen och göra sina behov medan vi gör iordning barnet/gör frukost osv och sen får hon såklart promenad.

Hon står bara på bron och väntar på att vi ska öppna dörren, även om hon är jättekissnödig...

När vi promenerar rör hon sig inte långt ifrån mig vilket är jätteskönt men hon måste ju kunna gå ut utan mig också.

Tips?
Ge henne TID! Hon behöver ert stöd en period för att bli trygg med allt det nya. Ni får vackert följa med henne ut och kissa och lägga tid på att hjälpa henne landa.

Tack för svar :-) Jag är inte alls bekant med den här typen av hund. Har haft en ganska tuff och självsäker hund tidigare så jag måste lära mig av med alla gamla metoder.

Tips?

Min var sån hela livet. Att kissa på tomten skulle inte falla henne in, ut på vägen var det som gällde.

Tips?

Hon vet väl inte hon får lov, eller så vågar hon inte lämna grupptryggheten. Gå med den ut, och gå till stället i trädgården där kisseplatsen är tänkt att vara. Beröm. Samma sak varje dag.

Som redan nämnts så är det dessutom många hundar som inte gillar att göra ifrån sig i egna trädgården. Min gör det om hon måste, men helst inte.
Hon är inte särskilt förtjust i att gå ut ensam heller, springer möjligen och kissar men sen skall hon in igen.
Men, som sagt, ge henne tid!
Det är inte lätt att vara på ett nytt ställe, i synnerhet inte när man är valp/unghund.

Min hund vägrar att gå ut i trädgården själv om jag inte kastar ut en godis. Så då gör jag det, han går ut och kissar och kommer in sen.
Efter frukost blir det promenad.

Samma på kvällen vid sista kissen. Han står och piper i hallen om att han vill gå ut men utan godis kommer det inte på tal :D

Vet inte om det är ett bra tips egentligen men det funkar för oss :)

Min tik vägrade hela livet att göra något behov öht på tomten. Min nuvarande kissar på tomten men ska det skitas sticker han iväg upp i skogen. Och väl där dyker ofta nått intressant upp som gör att han glömmer att gå hem igen:meh:

En av mina hundar är inte särskilt förtjust i att kissa på tomten men tidiga mornar och sena kvällar så är jag en ond matte och kommenderar ner honom från trappen. "Gå och kissa" vet han vad det betyder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 992
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar