hur får jag rätt form?

H

hannanilsson

idag när jag tömkörde min fasters gottlandruss. tidigare har jag försökt få honom att gå i rätt form och han började hitta den. men nu har jag inte tömkört honom på 3 veckor. och nu när jag tömkörde honom vill han kröka på nacken massor så fort jag började jobba honom, jag kunde knapp håll i tömmen utan att han gjorde så. han gick nästan rollkur. så fick jag reda på att min faster har tömkört honom med graman inspänning, så han börjar gå så. hur ska jag nu få honom att hitta rätt form igen?

vet inte om jag la tråden rätt men den får väll flyttas isåntfall!

/Hanna

Sv: hur får jag rätt form?

idag när jag tömkörde min fasters gottlandruss. tidigare har jag försökt få honom att gå i rätt form och han började hitta den. men nu har jag inte tömkört honom på 3 veckor. och nu när jag tömkörde honom vill han kröka på nacken massor så fort jag började jobba honom, jag kunde knapp håll i tömmen utan att han gjorde så. han gick nästan rollkur. så fick jag reda på att min faster har tömkört honom med graman inspänning, så han börjar gå så. hur ska jag nu få honom att hitta rätt form igen?

vet inte om jag la tråden rätt men den får väll flyttas isåntfall!

/Hanna

Det är inte så enkelt att tömköra hästar som bara "viker in" huvudet. Det är ju bakbenen man vill komma åt. Är den för liten för att du ska rida?

Annars. Jobba med övergångar, galoppfattningar och kontrollera att han går fram ordentligt (jobbar bakifrån). Byt varv ofta.

Lycka till!

ja, han är förliten för mig, han går på bra med bakbenen. han har inte trampat på så bra på länge, så fort jag tar i tömmen lite och sen driver på honom så viker han in huvudet. galoppen tänker jag vänta med tills han har hittat rätt form i skritt och trav, eller ska jag inte det. det känns som om det är bättre men vad tycket du?
kanske ska säga att han är 20år också.

ska jobba mycket övergångar med honom i morron och se om det blir bättre finns det några speciellt bra övningar?

ja, han är förliten för mig, han går på bra med bakbenen. han har inte trampat på så bra på länge, så fort jag tar i tömmen lite och sen driver på honom så viker han in huvudet. galoppen tänker jag vänta med tills han har hittat rätt form i skritt och trav, eller ska jag inte det. det känns som om det är bättre men vad tycket du?
kanske ska säga att han är 20år också.

ska jobba mycket övergångar med honom i morron och se om det blir bättre finns det några speciellt bra övningar?

Russ blir ofta gamla :smirk:. Men givetvis får man inte hålla på för länge med tömkörning. Tar du honom på volt eller fyrkansspår? Du kan du variera och även variera ridbanan/ridhuset med skogsvägar och prommenader. En gammal häst mår bra av att röra på sig. Du kan gott öva galoppfattningar men inte ihållande galopp tycker jag.

varför ska man inte tömköra för länge? det är ju som att rida bara att man inte sitter på. jag tömkör honom som jag skulle rida honom. om man tömkör på volt kan man jul lika gärna longera. har motioneras som en vanlig häst. på banan ute, i skogen, ridhus mm
jag longerar i bland så då får han galopper, så jag tror att jag väntar men galoppen till han går rätt.

/Hanna

Om du tömkör "rakt fram" kan du givetvis hålla på längre än om du tömkör på volt. Fördelen med att tömköra på volt i jämnförelse med att longera är att du kommer åt yttersidan och kan "stämma av" tempot, formen etc.

men om man tömkör på volt sliter det ju likadant på lederna som om man longerar. och slipa på lederna unviker jag ju så mycket som möjligt genom att inte tömköra på volt.

Jag delar inte din uppfattning om jämnförelsen mellan longering och tömkörning. Behärskar man det senare är det just slitage man vill undvika genom att slippa belasta hästen (med ryttare). Vid longering kan du inte "stämma av" mellan drivning och förhållning på samma sätt som vid tömkörning. Målsättningen är ju att lösgöra hästen, stärka den och hitta gång, takt och balans som sedan kan nyttjas positivt vid ridning. Longering för mig är rastning av extra pigg häst eller förberedelse för uppsittning av i första hand oinridna/spända hästar. Eller kontroll av rörelser t ex vid misstänkt hälta.

visst är det skillnad på tömköring och longering. men det sliter ju fortförande lika mycket om man gör det på volt. jag är själv i mot longering, men inte om man gör det sällan. longering sliter ju på lederna därför undviker jag det så mycket som möjligt. tömköring däremot sliter ju inte lika mycket i och med att man inte bara är på volt då och man kan jobba hästen mer. tömköpning är ju som ridning bara att man inte sitter på hästen. ibland "måste" man ju longera. men jag tycket att det är onödigt att göra det om man lika gärna kan tömköra. och om man inte kan rida på sin häst (som jag) utan man tömkör den och sedan vill ha mer variering och inte bara tömköra, tycker jag inte att man ska lognera utan då kan man i stället gå ut på promenade eller jobba med lydnad i padocken tex.
men nu tycker jag att vi lämnar den här disskusionen så att tråden inte stängs.

idag när jag tömkörde ute med honom så gick det kanska bra. men han gick fortförande"rollkur". jag gjorde mycket övergångar.
nu tror jag att han har ont i munnen för att han dorg omkul min faster och hon släpades efter honom ca 3 m. så nu har jag tängt att han ska få vila munnen lite och bara gå promenader med grimma. men undrar om någon har något tips om något väldigt milt bett. har är ganska känslig i munnen. har provart med hakamore. men det funkar han inte något bra på. så är det någon som har något tips?

/Hanna

hackamoore är ju jätte skarpt, prova sidepull istället. och sätt gärna ett fårskinn eller liknande över repet på nosryggen.

vill inte använda sidepull, han gillar inte att ha saker över nosen.

ja,jag vet och det var är jag använde det som jag uptäckte att kan inte tycket om att ha saker över nosen.

vad gjorde han då?

hur vet att det var just saken över nosen och inte hävstångseffekten?

om han kan ha grimma så är nog inte sidepull nåt problem!

han tycker inte om att ha grimma heller!

Hur sätter du själv tömmen? Har du möjlighet att sätt en låg tömfattning utan sk graman? Om man sätter en låg tömfattning så har han säkert svårare att krulla ihop sig och istället bli låg och lång. En tömfattning i de översta ringarna på däckeln kan ge den effekten som du beskriver. Är hästen inte så långt kommen i utbildningen utan i början att hitta formen lång och låg, så hittar den formen lättare så. Du kan även sätta innertömmen som en ledande töm genom att trä tömmen först genom bettringen och i sätta fast den i en ring långt ner på gjorden. Yttertömmen sätter du som vanligt eller i låg fattning. Men det är ju lättast då på volt eller om du kör i endast ett varv åt gången. Byter du varv byter du ju givetvis tömfattning igen.

Sen om hästen har ont i munnen, kolla upp tänderna. Ett rakt bett kan kanske hjälpa hästen. Det lägger sig inte så på tänderna som ett delat bett kan göra.

Beträffande tömkörning på volt och slitage, så säger du emot dig själv. Du hävdar att tömkörning är likvärdigt med ridning. Håller med dig där, men rider du då bara rakt fram? Någon gång måste du väl rida på volt. Nu vet jag att du inte rider denna hästen, men andra hästar du rider?
Tömkörning på volt är detsamma som ridning på volt. Du kan ställa och böja hästen med tömmen, stödja på yttertöm osv. Vid longering kan hästen lägga sig mot longerlinan och stöttar sig på den. Det sliter enorm på både nacke, bogar och framben.
Jag har själv en äldre häst som jag tömkör mycket. Hon har haft en mycket hög form med en ordentlig underhals, som nu har blivit mycket bättre. Hon har också tidvis haft en tendens att krulla ihop sig men med låg fattnin som jag beskrivit ovan så funkar det jättebra.

sjalv klart gar jag in pa volt. men jag forsoker undvika det sa mycket som mojligt, men maste ofta ga in pa volt for att han inte ska kora in nosen. nej, jag rider inte denna hast i och med att jag ar for stor for den.

tommen satter jag i ovesta ringen och sen till bettet. pa gjorden vi har finns det bara 4 ringar, 2 langt ner och 2 pa rygen eller vad man ska saja.

forlat om inlagget vart konstigt, menj ag ar i spanien och det finns inga a:n med prickar ovet eller o:n med prickar over.
om du inte forstar nagot skriv det!:D

OK, du har ett antal ringar att välja på. Jag skulle sätta tömmen i den nedersta ringen och till bettet. Eller som jag beskrev tidigare, trä innertömmen genom bettringen först, utifrån och in och sen till den nedersta ringen på gjorden. Det är också lättare att ställa och böja hästen med den tömfattninen. Min häst (liten islandshäst) vill gärna köra upp huvudet och då tappar hon både rygg och bakben. Min instruktör i tömkörning vill gärna sätta gramansättning, men hästen har för trånga ganascher och "kvävs" då. Så vi kompromissar med låg töm. En hög sättning i översta ringen försvårar för hästen att hitta formen. När hästen har hittat formen och stärkt överlinjen, först då kan man höja tömmen. Har du Anders Erikssons film Tömkörning? I den kan du få en del tips om tömfattning m.m. En del problemhästar visas där.

Även tyngden på tömmen kan ha en avgörande orsak till att hästen krullar ihop sig. En lädertöm är ganska tung, men i gengäld lättare att köra med. En textiltöm är lätt men man får sämre känsla i handen. Det är lätt att bli för hård.

Det här blev långt, men tömkörning är himla svårt att beskriva i text. Jag och min häst gillar tömkörning och är självlärda från början. Min instruktör har sedan hjälpt mig mycket hur man ser när hästen rör sig korrekt och hur man korrigerar osv.

Så länge hästen går i balans så är det inte farligt att tömköra på volt. När du longerar hästen så går den inte balanserat på samma sätt.

Om du bara står stilla i mitten av volten och snurrar runt din egna axel då är risken att det mer blir longering än tömkörning. Om du däremot kortar tömmarna något och går med hästen på volten (dvs du går på ett voltspår som ligger innanför hästens voltspår) så kommer belastningen på hästen bli minimal.

Var inte rädd för att ta ut volten ordentligt. Det är också fördelen när man går med hästen man kan göra en bra mycket större volt än om man bara står stilla i mitten.

Det är svårt att tömköra och det absolut bästa är att träna för en tränare precis som man gör när man rider.

Mvh

Tora

Sluta koncentrera dig på ponnyns hals är mitt första råd...lägg tonvikten på drivande hjälper istället!

Tempoväxling, variation, snabbt svar på drivande resp förhållande hjälper. Lätta sidvärtsrörelser, variera volterna osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka