Hur får jag min travare att trampa under sig ordentligt?

H

Hemligisten

Jag skulle vilja ha tips på övningar där jag får henne att samla och trampa under sig ordentligt.. som det är nu så travar hon iväg i snabb trav med högt långt huvud... precis som hon är lärd... *hi hi*

Sv: Hur får jag min travare att trampa under sig ordentligt?

För det första - vänta med traven tills hon bär sig i skritt. Och att tänka på samling i det stadium du är nu tycker jag är fel.

I skritt kan du till att börja med rida på volter med böjning i hästens hals, sen kan du rida öppnor och slutor längs med långsidorna. Du bör ha ganska lång tygel med bara lätt kontakt med hästens mun.
Träna också på att göra halt enbart genom att trampa ner hälarna och samtidigt höja upp din hand några centimeter. Skritta sedan fram ett förutbestämt antal steg, gör en ny halt, skritta framåt igen, halt osv. Detta för att få hästen att bli uppmärksam på dig.

Det allra bästa är om du kan få hjälp av en tränare som har förstånd på att "skynda långsamt". Det tar tid att bygga upp en häst för ridning, särskilt om det rör sig om en travare.

Immer

Hon är nyss fyllda fem och har inte tävlat eller sånt... dock har hon tränats för ev tävling.. men såldes för att hon inte passade in.. Och jag vill skynda långsamt.. därför eftersöker jag tips på hur och med vilka övningar jag kan få henne att om (100) år att börja trampa under sig och samla sig med hjälp av de träningar och muskler jag lyckats träna henne med...... :angel:

Skaffa en tränare som kan komma till er regelbundet och ge er praktisk hjälp på plats,

Alla hästar är individer och behöver olika vägar till form och samling.

Min kallblodstravare var nio och hade inte ens varit i närheten av travet när jag köpte henne. Det var för snart fyra år sedan.
Jag har arbetat henne precis som jag beskrev i mitt tidigare inlägg - hela första sommaren satt jag och skríttade och gjorde halt, skrittade och gjorde halt.
För ett och ett halvt år sedan började jag med akademisk ridkonst, och det har verkligen varit bra för min häst. Framför allt har jag märkt hur mycket starkare hon blivit av skolorna (öppna och sluta). Nu rider jag öppna i skritt och trav på både rakt spår och på volt, sluta i skritt och trav på rakt spår, volt, på diagonalen samt förvänd sluta. Hästen liksom "sätter sig" mer och mer.

Immer

Glöm inte att titta på hur din häst är byggd. Förmodligen med en lång rygg, och bakbenen ej ansatta inunder sig när den står helt stilla. utifrån detta kan du sen fundera på hur mkt du kan begära. Sen har Immer ett bra recept på hur man ska komma dit. det finns inget universalt knep, utan det handlar ju om att lösgöra sin häst, få den motiverad att vilja arbeta och som sagt, fysisk förutsättning. Många varmblod är ju otroligt långa i ryggen, men sen finns det givetvis de som är kortare. Samma med galoppen, det finns sprinter typen och stayer typen. Dock hade jag inga problem med att skola om min stayer som gått löp till 5 års ålder, att hitta rätt form och bakbensaktivitet. Han hade låååång rygg, och stor som f*an.

Rid inte bara runt, runt , runt på en volt. Tänk 4 hörn istället. Använd rätta hjälper vid varje hörn. Gör halt, eller halvhalt på varje raksträcka. Skritta 3 steg, trava 6, rid genom hörnet ordentligt, och upprepa. Ställ henne inåt, utåt. Böj henne, inåt, utåt, se til att spåra ordentligt. Gör halter, rygga, volt tillbaka, smååååååå, början till bakdelsvändningar... Variera din ridning mycket för att aktivera henne både fysiskt och psykiskt. Och låt det ta tiiiiiiiiid. Du har all tid i världen, ha inte bråttom. Funkar det inte, gå tillbaka, gör det som funkar... variera med tömkörning eller/och longering minst 2 dar i veckan.

Berätta hur det går... Pm:a mig om du vill ha fler bra ridvägar... Jag har en del i skallen eftersom jag utbildar en 4 åring just nu!

/cj

Du har fått bra tips. Vill bara understryka vikten av att hästen lyder små förhållningar, för då behöver du aldrig hamna i dragkamp med hästen i en rörelse, går den emot vet du att du krävt för mycket. Är den däremot inte lydig för förhållningarna är det stor risk för att det mesta i er ridning kommer att handla om bettet och handen och allt därmed förknippat!

Jag håller med om skrittandet på volter och serpentiner, men med ett litet tillägg. Med den hästen jag rider var första steget att få honom att slappna av och LÄNGA yttersidan på volter och serpentiner och vila på steget i stället för att trippa fram. Innan detta fungerade kunde jag visserligen få en bärig skritt såtillvida att bakbenen trampade under, men med sidorna så låsta att det blev fel i alla fall. Svårt att förklara men tänk skitnödig häst så får ni kanske en liten aning om känslan...

håller med dom andra! men en sak att tänka på är ju att ta det lugnt så att din häst kan smällta det. E n travare kommer alltid att ha sitt grund betteende vid ridning kvar. Alltså att den altid kommer att ha i bakhuvudet att nu skall vi springa, så fort en raksträcka dyker upp, narturligt blir ju också att dom tar upp huvudet för att skapa den bästa möjliga friheten i bogarna för at kunna springa så fort som möjligt, detta går att träna bort, men inte helt. Så det är viktigt att aldrig straffa en travare, varmblod som kallblod, eller försöka påskynda utvecklingen. Låt det ta den tid det tar, och om inte skritten fungerar, kommer inte heller traven att fungera.Det är inte omöjligt, min häst som hade 50% varmblod i sig, kunde göra passage, och en annan som var helt varmblod kunde också göra passage och även piaff. Detta tog dock mig 5 år att bygga upp de muskler som dom behöver, men det tar det ungefär. Det jag vill säga är att ingenting är omöjligt! Lycka till! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Travare har ju svårare att trampa in under sig då de har ett annorlunda rörelse sätt än hbl tex.
Skulle börja träna grundgångarterna så hästen får in dem, visa hästen att den kan sänka huvudet mm.Sedan börja träna samling, annars kan det bli ganska mkt att lära in.

Skritta skritta skritta, först och främst på lång tygel så att hästen lär sig bära en ryttare själv... Klättra i backe upp och ner.
Ta det lugnt. Hästen visar när den är mogen för mer. Sedan förstås, träna halter tills du inte behöver "ta" i hästen. Och sen förstås volter, öppnor, slutor, vändingar med mera. Allt i små portioner i början. Rätt var du är har du en stark bärig häst med stor rumpa.
Öka tempot successivt. Och samla försiktigt.
Jag har gjort så. Men undertrampet behövde jag instruktör för att få till eftersom att jag rider krattigt. Då bara fanns det, eftersom hästen var stark nog. Observera att det tog flera år. Så lång tid behöver det nog inte ta. Fast för mig gjorde det det.
(jag är mkt stolt över mina hästars rumpor - rejält breda arslen har dom)

Immer skrev:
Träna också på att göra halt enbart genom att trampa ner hälarna och samtidigt höja upp din hand några centimeter.
Det där var ett mycket bra tips - oavsett typ av häst eller ridning! Testade igår och fick till mycket bättre halter än tidigare på min i övrigt mycket väl skolade pålle men som ändå har en tendens att vilja "ta över" lite i just halterna. Bra & distinkta halter med baken väl under sig blev resultatet - så länge man kommer ihåg att hälens tramp ska gå neråt/bakåt och inte neråt/framåt! Tack för ett gott tips! ;)

Liknande trådar

Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: Seaside
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 164
Senast: skogaliten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar