Hur får jag min ponny pigg på tävling??

H

Hopponnyn

Min ponny kan vara lite trög ibland i ridningen, men när jag har sagt till han en gång, och kommit igång med ridningen blir han alltid pigg!
men annat är det på tävling...
Jag är genom svettig efter en start!
Har du något tips hur jag ska få honom mer framåt på framhoppningen??

Sv: Hur får jag min ponny pigg på tävling??

Alla hästar tycker inte om att tävla. Vissa tycker att det är otäckt att vara på banan själv, eller att vara på en ny plats. Hur ofta tävlar du? Är hästen redo för de klasserna du startar?

Det är inte heller allt för ovanligt att ryttaren är mer nervös och rider annorlunda inne på banan. Vad säger din tränare?

Jag tävlar nästan varanan helg. På träningar hoppar jag 1,10 cm och på tävling 80-90 cm. Min tränare säger att jag måste "rida" mer på framhoppningen

Jag skulle vänta med hoppningen ett par månader, för det låter som att din ponny har tröttnat. För variations skull skulle du kunna starta en dressyrtävling för att se om det är att den spänner sig inne på banan och av den anledningen segar ur.

Sedan får man komma ihåg att alla hästar inte tycker om att tävla.

Min häst fungerar bra med att galoppera på ett par varv i lite högre tempo så han får igång galoppen.
Ett problem som ofta kan uppstå är att det tar för lång tid på framhoppningen så att man sitter och slöskrittar för att spara på krafterna. Då är det bättre att hålla igång hästen och rida mycket övergångar halt-skritt-trav för att få den aktiv rent mentalt.
En kompis till mig hade en ponny som kunde vara lite långsam men väldigt snäll och duktig. Hon fick tipset att ge en mindre krafftfodergiva på morgonen än normalt. Det hjälpte faktiskt! Tydligen la han energi på att smälta maten som han nu la på banan istället.

Min d-ponny var också lite så där trög i början vid framhoppningen. Ett tips är att göra mycket tempoväxlingar och inte sitta och nöta varv efter varv. Galoppera några varv med honom, du kan nästan "rejsa" lite så han tycker det är kul! Det ska vara kul för en häst att tävla och inte kännas som ett måste!

Gör tävlingen så rolig för honom som möjligt, klappa honom mycket, ge honom beröm när han gör nått bra så han känner hur kul det är att tävla! :)

Hej:)
svårt att hjälpa dig eftersom min ponny är tvärtom på tävling! han blir väldigt het. men ibland om jag bara tränar lite och han är lite seg så brukar jag göra lite övergångar, och det brukar hjälpa om man häller på så en stund men eftersom man inte har så mkt tid på framhoppningen som man har på ett ridpass så får man väl börja lite redan på framridningen..

men jag vet inteom det bara är när han hoppar eller om om det är så annars också :P

Hippoextra olja ska du ge. Hästen kommer bli en helt annan häst! Min ponny var så seg så hon fick tidsfel även när vi var felfria på hinder. Nu är hon en av de snabbaste på tävlingarna. Även en vintervila från hoppningen så hästarna får en nytändning kan göra susen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka