HUR får jag min övernetusiastiska hund att lämna av föremål I HANDEN?!?

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund är väldigt arbetsglad och har ett föremålsintresse som heter duga! Han är normalt sett enormt lättlärd och VILL lära sig, men nu går vi bet --- på nåt jätteenkelt, tycker jag...
Jag vill att han ska lämna av föremålet i min HAND när han apporterar! INTE bara släppa det i backen nedanför mina fötter. Han är inklickad och brukar lära sig det mesta med klicker och kalvsylta, eller köttfärs, men nu blir han bara överentusiastisk och tycks inte begripa vad jag vill, märkligt nog. Han hämtar saken, och släpper den vid mina fötter. Sen dänger han till mig med tassen så jag blir randig om underarmen. Jag försöker vänta ut honom tills han lägger saken i min hand innan jag klickar/ger godis, men han blir mer och mer upp i varv och nu tar min arm inget mer krafsande! Hur ska jag göra? Håller jag fram handen släpper han föremålet och dänger till mig med tassen - AJ! Han HAR gjort rätt ett par gånger, jag klickar och ger köttfärs, men sen blir han liksom FÖR entusiastisk och glömmer hur han gjorde rätt.
Just nu får han lämna saken framför mig, tills han kan lämna i handen. Ska jag istället sätta honom i position vid min sida och SEN be honom släppa i handen? Kanske vore enklare för honom, nu när jag tänker efter...

Sv: HUR får jag min övernetusiastiska hund att lämna av föremål I HANDEN?!?

Han HAR gjort rätt ett par gånger, jag klickar och ger köttfärs, men sen blir han liksom FÖR entusiastisk och glömmer hur han gjorde rätt.

Om du bara klickar ett par minuter åt gången och slutar innan han kommer upp i varv?

Har du lärt honom "håll fast"? Att bara sitta/stå och hålla apporten? Det lärs in under väldigt lugna former vilket borde smitta av sig och även ge lugnare avlämningar i längden.

Sen kan det ju vara så att han blir uppjagad och entusiastisk just för att han inte riktigt förstår vad du menar. Att paradera med föremål i munnen framför dig är dessutom en något dominerande handling vilket gör att han blir mer benägen att släppa apporten (blidka dig) ju mer uppjagad han blir = ond cirkel. Om du misstänker att det kan vara något åt det hållet rekommenderar jag skarpt "Retrievern som apportör" av bl.a. Memea Mohlin som beskriver detta mycket bra under ett kapitel. Hela den boken är faktiskt riktigt lysande. Även om det inte råkar vara just en retriever du har, det vet jag faktiskt inte?

Billie, min förra, kunde ju bli så där tokentusiastisk när jag klickande avlämningarna med henne. Då avbröt jag bara. Det är ju inte det beteendet jag vill ha. När hon var lugn testade jag igen. Varteftersom höll hon sig lugnare längre eftersom det gav vad hon ville ha, dvs ha roligt.

Tack!!! Nej, jag har inte en Retreiver utan en Beauceron (kontinentalvallare). Men det var nyttig läsning! Ska genast försöka få tag på boken, den finns inte på vårt bibliotek det vet jag för jag brukar annars låna hennes böcker. Tack igen!!

Fick för mig att det var beuceron ja. Principen är dock densamma, oavsett om det är en trut eller en träpinne hunden kommer med dessutom.

Det jag försöker tänka på själv är att inte ta apporten det första jag gör när hunden kommer med den. Jag berömmer först, klappar om och ser till att hon är stolt. Sedan ber jag om apporten. Så att hon får lära sig att jag vill att hon håller den, trots att jag är nära, ända tills jag säger "tack". Jag tycker att det funkar, hon ser mer positiv och avslappnad ut och är mer benägen att komma rakt in till mig med apporten. Nästa steg är att be henne sitta innan jag säger "tack" till apporten. Osv.

Man kan ta det från två håll s.a.s. Lära hunden hålla apporten och utgå ifrån det, eller träna på att få in hunden med apporten och sedan närma sig avlämingen. Eller så tränar man från båda hållen samtidigt för att slutligen smälta samman allt.

I början spottade hon konstant ut den en halvmeter framför mina fötter. :p

Måste du ha så smaskigt godis när du tränar apportering då? Det är klart han vill bli av med det så han kan få köttfärs;)

Jag vet inte men jag brukar alltid "förvänta" mig det dom ska göra och hitintills funkar det alltid :D
Men om du hukar dig och blir lägre kanske han kan börja fatta att du vill ha den i handen ? Alltså att handen kommer i typ markläge.

Jag tränar inte mina hundar för tävling eller så, men båda två är väldigt lyhörda och lydiga och kan gå lösa mitt inne i stan om det skulle behövas..Jag utgår bara från att dom ska göra det jag förväntar mig av dom.

Men om du hukar dig och blir lägre kanske han kan börja fatta att du vill ha den i handen ? Alltså att handen kommer i typ markläge.

Om hunden är tveksam till att lämna i handen pga att den är låg (som jag beskrev tidigare) så kommer det inte att hjälpa att huka sig, tvärtom. Då blir man nästan "större". Bättre att vända sig lite bort i så fall.

Men så är jag heller säker på varför hunden gör som den gör, men jag tänkte jag skulle nämna det iaf. :)

Måste bara tillägga att det är skithäftigt med spontanapportörer. Om jag inte tog emot sakerna från min sista valp så rusade hon upp på mig och tröck de i ansiktet på mig :) Då var hon väl en 10-12 veckor eller så. En dag så försvann hon! Hon som aldrig lämnade mina fötter. Sen ser jag hennes lilla huvud sticka upp över grässtråna och hon kommer i full fart med en död björktrast. Det var bara att tacka och ta emot :)

Lydnadsapportering. Borde fungera finfint.

Eh... och hur går det till...............?:o

Jag tycker det verkar som om din hund bara stressar runt och vill ha köttfärs.

När hunden släpper föremålet, ryt till och lägg in den i munnen på honom igen. Nej! - Apport! Kräv att hunden är lugn och att den väntar.

Hunden ska kunna komma in och sätta sig i position och hålla apporten i tio minuter om det är så.
Alltså, när hunden lugnt och stillsamt sitter vid din sida, ta tag apporten, håll i den lite, säg loss. Gå sedan ur position (gå ett steg åt sidan, bakåt whatever så hunden flyttar sig från fot-positionen) och belöna där.
Alltså, använder du klicker så säg loss, klicka, gå ett steg åt höger och ge sedan godis/leksak.

Släpper hunden föremålet, säg Nej! och lägg in apporten igen och kommendera, beröm med rösten.

Att vänta ut hunden på att den ska lägga den i handen är som att be för en slarvig apportering, om jag får säga mitt.

Detta förutsatt att själva appoteringen sitter, tempot etc. Annars är det bara att börja om ifrån scratch.

Senast ändrad:

Det där med köttfärsen har du självklart helt rätt i, tänk att jag inte såg det själv... Suck! :o:angel:
Ska ändra min sk approach till apporteringen helt, nu stressar han bara på och vill ha sitt älsklingskäk!

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 443
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 618
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 210
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka