Hur får jag "min" häst att gå stadigt på tygeln?

M

Madm

Jag är medryttare på en häst som jag rider 3 dgr/veckan. Han är en liten häst, connemarakorsn, 18 år. Hon som äger honom har utbildat honom till La och har såklart inga problem med detta. senaste året har hon dock endast ridit honom ca 3 dgr i veckan. Jag rider bara ut pg det finns bara en sunkig volt.

Till problemet: I skritt har jag inga problem med att "få ner" han i rätt form, dock endast långvarit (=utan att han drar upp huvet efter 3 meter) om han är ställd. Om han tex ser eller hör något (han är inte tittig) så drar han upp huvet och sen är det bara att börja om med ledande tygeltag. Han är rätt seg i munnen så man måste ta till att börja med väldigt stora ledande tygeltag åt båda hållen (inte samtidigt såklart) för att han ska tillslut bli mjuk (nästan ut till knäna). I trav och galopp är det samma, alltså på böjt spår är det inga problem men rakt fram blir han helt stum och envis!

Fuskar man när man "bryter ner" halsen med världens ledande tygeltag och sedan plocka lite på ena tygeln medans den andra är ngrlunda still..? att få han att söka sig ner genom att bara sitta rätt och driva är ett skämt. Hur kan man träna att få en sån envis häst att gå i form på till att börja med rakt spår i skritt sedan trav och galopp???? Låter det sättet jag rider på rätt? Mvh Madm :smirk:

Sv: Hur får jag "min" häst att gå stadigt på tygeln?

Madm skrev:
Till problemet: I skritt har jag inga problem med att "få ner" han i rätt form, dock endast långvarit (=utan att han drar upp huvet efter 3 meter) om han är ställd. Om han tex ser eller hör något (han är inte tittig) så drar han upp huvet och sen är det bara att börja om med ledande tygeltag. Han är rätt seg i munnen så man måste ta till att börja med väldigt stora ledande tygeltag åt båda hållen (inte samtidigt såklart) för att han ska tillslut bli mjuk (nästan ut till knäna). I trav och galopp är det samma, alltså på böjt spår är det inga problem men rakt fram blir han helt stum och envis!

Fuskar man när man "bryter ner" halsen med världens ledande tygeltag och sedan plocka lite på ena tygeln medans den andra är ngrlunda still..? att få han att söka sig ner genom att bara sitta rätt och driva är ett skämt. Hur kan man träna att få en sån envis häst att gå i form på till att börja med rakt spår i skritt sedan trav och galopp???? Låter det sättet jag rider på rätt? QUOTE]

Nej tyvärr låter det vansinnigt fel.
Man skall inte "få NED" hästen på tyglen genom att sitta och dra i tyglarna. Att gå på tygeln och i rätt form har inget med detta att göra, det kommer sig av när hästen bjuder framåt och är balanserad och har vikten förflyttad till bakdelen... Att fokusera på hur hästen håller huvudet och sitta och dra ner den med hjälp av tygeln kan inte vara mer käpprätt fel helt enkelt...Ta hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig snarast.

Att ta växlande stora ledande tygeltag låter ärligt talat väldigt likt sågning...så det låter inte rätt...

Fråga hästens ägare vad hon tycker du ska göra. Hon rider hästen 3 ggr /vecka det är inte litet. Vill du bara rida ut så ut och njut av det vackra vädret och bry dig inte om hästens huvudställning tills du fått hjälp av ägaren...

Jag rider ett underbart halvblodssto som är väldigt välriden i dressyr. Hon går inte alltid på tygeln i skogen, även om hon går som en klocka på ridbanan. Det beror på att:

1. Hon behöver värma upp ordentligt för att kunna trampa under sig och få upp ryggen ordentligt. Alltså kräver jag inte form av henne förens efter ca. 20 minuers skritt och 20 minuters trav-galopp. Hon ska givetvis inte gå emot handen, men jag kräver inget av henne under första stunden.

2. När vi är ute i skogen själva eller med bara en hästkompis så känner hon sig lite spänd och osäker. Hon litar inte 100% på att jag verkligen varnar henne för tigern i soptunnan, vargen bakom stenen osv. Därför går hon med huvudet "upp" och kollar läget.

För att en häst ska kunna gå i korrekt form måste den först och främst vara avslappnad, och sedan lösgjord. När man rider i skogen har många hästar svårare att slappna av än vad de har på den "säkra" volten. Det är också svårare att lösgöra en häst i skogen, iallafall om man inte använder sin fantasi. Rid mycket i obanad terräng, klättra, rid serpentiner runt träd, skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen, öppnor, slutor, jobba med halter och övergångar. Då blir hästen lösgjord och nyfiken på vad du begär av den. Då börjar den också lägga koncentrationen mer på dig, och glömmer bort allting otäckt som gömmer sig i brevlåder och bakom stenar.

Lycka till!

Att sitta rätt och driva är inte ett skämt, du måste få hästen att gå fram till din hand och när du tar åt dig kontakten så blir det inte bakifrån och fram. Du ska sträva efter att kunna rida med helt stilla hand, hästen kan ju inte gå i stadig form om du sitter och vevar med händerna.
Strunta i huvudets placering i början och försök att ställa (utan att leda, lägg mkt volter och försök få hästen att forma runt din innerskänkel) och flytta för att lösgöra hästen, gör olika rörelser som verkar fungaera bra för dig och din häst. Som ngn skrev så är halvhalterna jätteviktiga!
Om jag var du så skulle jag försöka få någon duktig tränare att hjälpa till så du lär dig att förstå hur hästen ska gå när den arbetar rätt, du verkar fokusera lite väl mycket på huvudets placering.
Lycka till! :banana:

VulkanoRosa skrev:
Att sitta rätt och driva är inte ett skämt, du måste få hästen att gå fram till din hand och när du tar åt dig kontakten så blir det inte bakifrån och fram. Du ska sträva efter att kunna rida med helt stilla hand, hästen kan ju inte gå i stadig form om du sitter och vevar med händerna.
Strunta i huvudets placering i början och försök att ställa (utan att leda, lägg mkt volter och försök få hästen att forma runt din innerskänkel) och flytta för att lösgöra hästen, gör olika rörelser som verkar fungaera bra för dig och din häst. Som ngn skrev så är halvhalterna jätteviktiga!
Om jag var du så skulle jag försöka få någon duktig tränare att hjälpa till så du lär dig att förstå hur hästen ska gå när den arbetar rätt, du verkar fokusera lite väl mycket på huvudets placering.
Lycka till! :banana:

Ok, jag förklarade dåligt :o och jag måste lära mig att ignonera otrevliga människor ;)

Jag tänker inte alls på att bara få ner huvet?! och jag vevar inte med händerna heller... :confused:

Det jag menade var att han blir helt stum och stel när vi travar och galopperar, endast på volt kan jag få han att gå i rätt form. Jag har inte råd med en tränare just nu tyvärr och hon som äger honom har nästan ingen tid nu så jag frågade efter tips. jag frågade ägaren om det här och hon sa att hon brukar rida honom minilite ställd hela tiden så jag antar att jag inte gör så mkt fel i det. Sen ska jag börja rida lite på volten, då kanske det blir lättare att "fånga upp" honom i traven och galoppen. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Madm skrev:
Det jag menade var att han blir helt stum och stel när vi travar och galopperar, endast på volt kan jag få han att gå i rätt form. Jag har inte råd med en tränare just nu tyvärr och hon som äger honom har nästan ingen tid nu så jag frågade efter tips. jag frågade ägaren om det här och hon sa att hon brukar rida honom minilite ställd hela tiden så jag antar att jag inte gör så mkt fel i det. Sen ska jag börja rida lite på volten, då kanske det blir lättare att "fånga upp" honom i traven och galoppen.

VARFÖR skrev du inte vad du menade då? :confused: Är det meningen att vi ska gissa? :smirk:

Det du skrev kan inte tolkas som du nu skrev, helt annan version.

Svarar igen då:

Han är rätt seg i munnen så man måste ta till att börja med väldigt stora ledande tygeltag åt båda hållen

Seg i munnen: Antagligen pga. att han gör motstånd mot ryttarens händer, det märks tydligt att du använder händerna för att böja ner hästen "på tygeln".

Fuskar man när man "bryter ner" halsen med världens ledande tygeltag och sedan plocka lite på ena tygeln medans den andra är ngrlunda still..?

Ja, då "fuskar" man. :smirk: Hästen knäpper av i nacken för att bli av med obehaget i munnen.

Motverka: Driva, fånga upp (inte såga) och halvhalter.

Om du läser mitt inlägg igen så är det inte alls otrevligt, jag svarar på dina frågor och förklarar vad det innebär att hästen går i ärlig form. precis som andra skrivit så ska du sluta fixera dig på placeringen av huvudet, för det är helt fel tänk. Om du rider hästen mycket i skog och mark, fokusera på att rida den fram för hjälperna (skänkel och säte) snarare och därigenom blir han mjukare och mer balanserad.

att ägaren råder dig att ständigt rida hästen lite ställd för att gå på tygeln är också fel. Låter som även ägaren fixerat sig på placeringen av hästens huvud. A och O för en sann ÄRLIG bjudning och balans är att hästen kan gå RAK. Om du ständigt rider hästen ställd och den inte är framme för hjälperna ärligt och balanserad, så kommer du att få hästen att gå på dubbla spår, vilket är svårt att jobba bort och bidrar till fler spänningar dessutom.

gå tillbaks till basics är mitt råd. Och tyvärr... skulle verkligen insistera att du försöker få råd till hjälp med tränare om du har ambitioner att lära dig rida hästen i form osv, för att lära dig och hästen RÄTT.
Lycka till!

mackan skrev:
Om du läser mitt inlägg igen så är det inte alls otrevligt, jag svarar på dina frågor och förklarar vad det innebär att hästen går i ärlig form. precis som andra skrivit så ska du sluta fixera dig på placeringen av huvudet, för det är helt fel tänk. Om du rider hästen mycket i skog och mark, fokusera på att rida den fram för hjälperna (skänkel och säte) snarare och därigenom blir han mjukare och mer balanserad.

att ägaren råder dig att ständigt rida hästen lite ställd för att gå på tygeln är också fel. Låter som även ägaren fixerat sig på placeringen av hästens huvud. A och O för en sann ÄRLIG bjudning och balans är att hästen kan gå RAK. Om du ständigt rider hästen ställd och den inte är framme för hjälperna ärligt och balanserad, så kommer du att få hästen att gå på dubbla spår, vilket är svårt att jobba bort och bidrar till fler spänningar dessutom.

gå tillbaks till basics är mitt råd. Och tyvärr... skulle verkligen insistera att du försöker få råd till hjälp med tränare om du har ambitioner att lära dig rida hästen i form osv, för att lära dig och hästen RÄTT.
Lycka till!

jag menade inte att du var otrevlig. Jag tyckte väl det var lite konstigt att hon sa att han går bäst lite ställd hela tiden (men hon har ridit på rätt hög nivå så jag trodde hon hade rätt). Jag har ridit andra hästar förut för tränare och då har jag kunnat rida hästen i rätt form normalt, men nu funkar det bara inte :confused: vissa hästar kräver mer antar jag... alltså din kritik är bra. :smirk: jag ska försöka att få ihop till en tränare för jag vill verkligen lära mig rida bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Det var när du skrev om dom ledande tygeltaget jag fick bilden av att du vevade med händerna.
Hoppas du hittar en bra tränare :rofl: Det är nämligen inte alltid det lättase har ja märkt :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar