Hur får jag min bebis att sluta äta?

V

virrpANNA

Sebbe är nu 6 månader gammal och ammas fortfarande på nätterna. På BVC säger dom att han inte behöver äta på nätterna och jag känner att jag gärna skulle vilja sova fler timmar.

Han somnar vid 20, vaknar upp vid halv tolv. Ibland får jag han att somna om med nappen då, men oftast skriker han tills han får tutten. Sen vaknar han vid 2 och ska ha mat igen och sen håller det på så varje timma tills vi går upp vid 7.

Har någon tips på hur jag ska göra för att vänja av nattamminen?

Sv: Hur får jag min bebis att sluta äta?

Hur pass mycket äter han på dagen då?

Ella har hittills bara ätit lite större portioner än små smakisar och då är hon hungrig på nätterna, nu har hon fått gröt/välling på eftermiddagarna och kvällen och då räcker det oftast med vatten om hon vaknar om natten.

Enlig BVC så behöver inte barn äta på nätterna, men barn är olika och ibland är det inte bara en vana att äta utan dom är faktiskt hungriga.

Prova ge gröt som kvällsmål och kanske välling som sista målet inför natten?

Jag tror att barn visst kan vara hungriga på natten. Om du kan ge kvällsmål bestående av gröt eller välling ökar chansen att han sover längre. Om du helammar behöver barnet mat oftare. Bröstmjölk är väldigt lättsmält och magsäcken blir fort tom igen. Mjölken på kvällen är ju dessutom inte lika fet som morgonmjölken.

Jag ammar min 9-månaders på nätterna fortfarande och har nog inga förhoppningar om att kunna dra ner på det än på ett tag, han vaknar rätt ofta och vill ha en liten slatt. Jag har också fått höra att barn över 6 månader inte ska äta på nätterna, men det skiter jag i, antingen är han hungrig och varför ska jag då neka honom? eller så vill han amma av den andra anledningen till att barn ammar, och det är tryggheten och närheten, jag ser det som att han tankar närhet, efter en hektiskt dag och inför nästa dag, då det förmodligen händer en hel massa i hans liv som kräver trygghet.

Men vill du sluta amma kan du ju göra som du redan fått tips om, erbjud vatten istället, se till att han ätit rejält på kvällen, och använd nappen som tröst.

Enligt Oscars barnläkare blir små barnmagar snabbt tomma och då blir de hungriga. Oscar får en stor vällingflaska (220 ml) vid läggdags, kl 19.00 sedan äter han igen runt midnatt samt tidig morgon vid ca 04-tiden.

Du kan inte pumpa ut och låta pappan ge flaska så du får sova? Eller ge en portion gröt/välling innan läggdags?

//Linda

Tja det basta tipset ar val att ge mer mat pa dagen. Brostmjolk ar ju inte jattemattande, den ar halvsmalt redan och rinner fort undan.

Personligen tycker jag att 6 manader fortfarande ar jattelitet att sova hela natterna om barnet inte sjalv fixat det. Och som nevin sager kan han ju vilja ha lite narhet ocksa, bara den anledningen ar god nog for mig. Samsover ni? Da ar det lattare att ge narhet pa natten (och man far sova mer sammanhangande)

Mjölken på kvällen är ju dessutom inte lika fet som morgonmjölken.

Det där har man ju kommit fram till att det inte stämmer. Snarare är det tvärtom att mjölken är fetare på kvällen än på dagen.

Det var någon som länkade till en forskningsrapport i en annan tråd där man faställt att det bara var en myt. Kommer någon annan ihåg ock kanske kan länka till den igen? Kan det varit på amningshjälpens hemsida?

Mvh

Tora

Personligen tycker jag att 6 manader fortfarande ar jattelitet att sova hela natterna om barnet inte sjalv fixat det. Och som nevin sager kan han ju vilja ha lite narhet ocksa, bara den anledningen ar god nog for mig. Samsover ni? Da ar det lattare att ge narhet pa natten (och man far sova mer sammanhangande)

Viking nattammade till han var 11 månader, då hade det sedan 2 månader tillbaks varit bara snuttande, och jag ammade inte dagtid alls mera.
Och dagtid åt han (och äter) jätteduktigt. Han får både gröt vid 19 och välling vid 20.30-20.45 före han somnar kl 20.

Så vi gjorde så att vi erbjöd vatten istället, det drack han snällt 2-3 nätter men sen tyckte han väl inte det var lönt att vakna när man inte fick något godare så sen dess har han sovit hela nätterna, d.v.s. 20-6.30.:laugh:
Han fyller 1 år på söndag.
Däremot OM han vaknar på natten vilket händer nångång ibland så får han komma över i vår säng, där han oftast somnar om nästan direkt. Så närheten får han om han behöver det, men ingen tutte mera.

Men då han var 6 månader skulle jag nog inte ha kommit på tanken att sluta helt, då ÅT han ju fortfarande när han ammade på nätterna. Han fick ligga bredvid mig från att han vaknade första gången, vilket var vid 01 ungefär om jag inte minns fel, och ta för sig när han ville helt enkelt, då fick jag också mest sömn.:angel:

kl

Jag ammar fortfarande min åtta månaders dotter på nätterna. Hon äter mat med ca 2,5 timmes mellanrum hela dagarna och käkar en rejäl portion gröt som sista måltid vid halv åtta innan hon lägger sig föe natten strax därefter. Vi ska försöka införa vällingen på kvällen istället. Hon har inte druckti det innan (bara fått i henne någon dl som max) men nu de sista dagarna har hon slukat fulla flaskor välling på fm mellanmålet. Hittills fungerar det inte med välling på kvällen, men det kommer nog så småningom.

Hon äter som sagt mycket och bra hela dagarna och borde kanske inte vara sådär jätte hungrig, men hon vill ändå gärna äta på natten. Vi har provat att erbjuda flaskan på natten när hon vaknar (både med vatten, välling och bröstmjölk) men det blir hon bara riktigt ilsk utan :D

Jag ser det inte som några problem att amma henne någon gång under natten, eller flera gånger för den delen om hon bara somnar om direkt efter, men nu de sista månaderna har hon vaknat och härjat runt och inte kunnat komma till ro och somna utan att bli omkringburen (vad hände med min bebis som med lätthet somnade själv om jag bara låg bredvid?!). Då har jag märkt att det faktiskt inte alls är så att hon är hungrig varje gång hon vaknar, utan hon vill mest bara busa. Så nu blir det väl så att jag ammar en gång innan läggdags vid åtta, och sen klarar hon sig till 04, alternativt att jag ammar vid midnatt och då håller hon sig tills hon vaknar för dagen vid 06: 50. Så även om jag bär omkring på henne hela nätterna (ofta sju gånger/natt) så behöver hon bara amningen en- max två gånger.

Så som sagt, vi försöker styra upp det lite så att hon bara ammas en gång per natt, men vi får väl se hur det går. Skulle vi lyckas kan jag lugnt tänka mig att nattamma ett bra tag till, men som det är nu är jag rätt slutkörd. '

Om du vill sluta nattamma eller styra upp det, så försök att erbjuda vatten på natten (eller välling, bröstmjölk i flaska) och om inte det fungerar så prova att bära omkring på ditt barn (det kan ni ju hjälpas åt med). Ofta är det bara lite närhet som behövs när de vaknar under nätterna.

//julia

Som många andra tycker jag också att 6 månader är ganska litet fortfarande; då åt i varje fall vår son några nattmål fortfarande. Men, eftersom du själv önskar minska ner så tror jag absolut att du kan göra det. Det är ju vad jag förstår 6 amningstillfällen per natt och det låter ju ändå rätt mycket.

När jag försökte minska/dra in nattmål så började jag med att erbjuda vatten i nappflaska istället för bröstet. Vi gav välling på kvällen och sen ammade jag honom också direkt efter detta så att han skulle vara så mätt som möjligt. Jag började med att dra ner på målet vid 12-tiden och då gav jag alltså vatten istället. Efter kanske 3-4 nätter så vaknade han inte längre den tiden. Sen vaknade nog sonen vid halv 3 och då fick han amma. Sen när jag fortsatt så en period så försökte jag skjuta halv3-målet längre och längre fram och liksom "få ihop" det med målet han åt vid 5-tiden.

Mitt tips är alltså att ställa in dig på att det tar lite tid; börja med att få bort kanske ett av målen (och att minska "snuttningarna" varje timme mellan 2 och 7). Sover han inte i egen säng ännu så är det ett tips: att han inte sover direkt bredvid tutten kan göra skillnad. Och/eller att du har både behå och tröja över brösten när/om han ligger bredvid dig i sängen; det gör att bröstet inte är lika tillgängligt (och att DU får krångla lite själv; det är lätt gjort att man i tröttheten bara erbjuder bröstet för att det känns enklast just då. Så funkar jag i alla fall.)

Men; nog tror jag att med tanke på hur mycket barnet äter på natten så låter det inte helt rimligt att få ner nattmålen till inga alls just nu. Däremot får nog både du och barnet bättre nattsömn om ni kanske kan minska ner till två amningar per natt inom någon månad?

KL

Det är ju helt ok att nattamma om man vill göra det, men om jag förstår TS rätt så är hon trött och vill sova, då är det helt ok att sluta amma. Jag hade samma problem med mitt barn vid 6månader, vaknade ca 1gg i timmen och skulle ha lite grann. Jag orkade inte heller längre, ammade kväll och morgon plus gröt på kvällen, sedan fick pappan ta nattpassen några nätter, sedan var nattamningen över. Jag visste att barnet var mätt, närheten fick h*n genom att sova hos oss om h*n vaknade.

Så var min äldsta dotter. Min yngsta har också ammat en hel del på nätterna (tills vi slutade vid 20 månader), men hon ammade inte lika mkt på nätterna (inte varje timme iaf, men kanske 5 ggr i genomsnitt? i den åldern)

Vaddå helt okej att sluta amma om hon vill, barnet då?

Om barnet är hungrigt tycker jag inte att man kan förvägra barnet mat bara för att det är natt.

Men som jag skrev ( och flera andra ), man kan prova försöka ge barnet mer mättande mat innan man nattar och erbjuda vatten som första val om barnet vaknar.

Men som min dotter, hon visar klart och tydlig då hon är hungrig när hon vaknar på natten och då ger jag henne mat :)

BVC brukar kunna säga en massa saker men det är bara råd som dom kommer med. Du känner ju din son bäst. BVC ligger väl inte och sover i ert sovrum ;)

Finns det en pappa hemma? Så får ju han hjälpa till så du får sova! Om han jobbar mån-fredag kanske han kan ta fredag-lördag natt som du inte behöver gå upp alls. Och dom andra nätterna Kanske han kan gå upp 15 min tidigare och skicka i sonen en flaska ersättning/välling/bröstmjölk?

Amningen är ju så mkt mer än mat. Och de händer ju så mkt hela tiden när de är under året. De växer i perioder, dvs vissa dagar äter dom massor hela tiden och andra inte alls. Det är en massa intryck de ska lära sig och sen komma på det där med hur man tuggar mat, vänder sig, kryper, reser sig osv.

Sover han hos er, i egen säng eller i eget rum?
Rasmus börja sova 8h i rad när han fick sova i egen säng (2 veckor gammal) och slutade helt vakna på nätterna när han fick flytta till eget sovrum, då var han nog inte mer än 5-6 månader. I samma veva insåg han att gröt var bättre än mammas pattskvalp ;)

Du, om du läser vad jag skrev så står det hur jag gjorde och att jag visste att mitt barn var mätt när h*n la sig. Eftersom h*n efter några nätter sov hela nätter ca 22-06 utan att äta så höll h*n sig mätt också.

Och JA, jag anser att det är helt ok att sluta amma om man vill det, är barnet hungrigt på natten kan pappan gå upp och fixa ersättning eller välling. Jag har ammat mitt barn men jag anser inte att det är något måste att göra det om det inte går/man inte vill, det finns bra erättning för bröstmjölk idag. Amning är kanske det absolut bästa med närhet osv, men man måste må bra själv också. Barnet ska gå i första hand ALLTID, men om man som mamma inte får sova och på så sätt mår dåligt av det, så mår inte heller barnet bra!

Ja jag läste :)

Men du skrev det som råd/tips också till TS och jag bara la till att man kanske ska kontrollera att barnet inte är hungrigt..

Jag tolkade nog ditt "sluta amma" fel kanske?!
Att sluta amma går väl jätte bra om barnet accepterar flaskan, men att inte acceptera flaskan verkar vara ett rätt utbrett problem bland dom barn som enbart ammats, fungerar flaska så är det utmärkt att få avlastning.

Såklart att man behöver sova för att må bra, men om barnet är hungrigt och inte tar flaskan har man ju inget val, eller jo man har ju ett val så jag omformulerar:

Om mitt barn skulle vägra flaskan och fortfarande behöva nattmat så skulle jag inte ha något val :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar