Sv: Hur får jag min bebis att sluta äta?
kl
Jag ammar fortfarande min åtta månaders dotter på nätterna. Hon äter mat med ca 2,5 timmes mellanrum hela dagarna och käkar en rejäl portion gröt som sista måltid vid halv åtta innan hon lägger sig föe natten strax därefter. Vi ska försöka införa vällingen på kvällen istället. Hon har inte druckti det innan (bara fått i henne någon dl som max) men nu de sista dagarna har hon slukat fulla flaskor välling på fm mellanmålet. Hittills fungerar det inte med välling på kvällen, men det kommer nog så småningom.
Hon äter som sagt mycket och bra hela dagarna och borde kanske inte vara sådär jätte hungrig, men hon vill ändå gärna äta på natten. Vi har provat att erbjuda flaskan på natten när hon vaknar (både med vatten, välling och bröstmjölk) men det blir hon bara riktigt ilsk utan
Jag ser det inte som några problem att amma henne någon gång under natten, eller flera gånger för den delen om hon bara somnar om direkt efter, men nu de sista månaderna har hon vaknat och härjat runt och inte kunnat komma till ro och somna utan att bli omkringburen (vad hände med min bebis som med lätthet somnade själv om jag bara låg bredvid?!). Då har jag märkt att det faktiskt inte alls är så att hon är hungrig varje gång hon vaknar, utan hon vill mest bara busa. Så nu blir det väl så att jag ammar en gång innan läggdags vid åtta, och sen klarar hon sig till 04, alternativt att jag ammar vid midnatt och då håller hon sig tills hon vaknar för dagen vid 06: 50. Så även om jag bär omkring på henne hela nätterna (ofta sju gånger/natt) så behöver hon bara amningen en- max två gånger.
Så som sagt, vi försöker styra upp det lite så att hon bara ammas en gång per natt, men vi får väl se hur det går. Skulle vi lyckas kan jag lugnt tänka mig att nattamma ett bra tag till, men som det är nu är jag rätt slutkörd. '
Om du vill sluta nattamma eller styra upp det, så försök att erbjuda vatten på natten (eller välling, bröstmjölk i flaska) och om inte det fungerar så prova att bära omkring på ditt barn (det kan ni ju hjälpas åt med). Ofta är det bara lite närhet som behövs när de vaknar under nätterna.
//julia