hur får jag i öronpropparna?!!

cusan

Trådstartare
Min racer accepterar det mesta men ...det där med öronproppar verkar som förgjort. jag pillar och kliar och trixar varje dag men han gillar det inte, huvet flyger upp och jag når helt enkelt inte....med hjälp av pall backar han bort.....jag blir tokig snart! snälla ni, leverera en general lösning till oss! :smirk:

Sv: hur får jag i öronpropparna?!!

Måste han ha proppar då?

Vi hade en häst i träning som det verkligen va omöjligt att ha proppar på, en gång fick vi in det, och ut å körde, han blev galen!
Han stegrade, bockade, och la sig ner... Det gick alltså inte köra.
Han va van vid vanlig huva, bara. Men vi ville testa hur han funkade på proppar. Dvs, det funkade inte alls.
Han va oxå, jätte svår att få in propparna i, trots sin lilla storlek, han va max 1.45 hög.

Iaf, vi fick fortsätta med huva, och ryckhuva i lopp. Det funkade utmärkt.

Ryckhuva??? :angel: :crazy:

Det var det enda som funkade på min kille åtminstone... :idea:

/// ghost

Säger som de andra: huva!
Du kan ju stoppa in "gummiöron" i huvan om du vill döva lite mer.

hjälper huvan lika bra som proppar? *lalalalalala jag har inte alls nytagen licens, och har inte alls hållt på med dressyr i 15 år* :o

vilken sort skall jag ha?

mm,ingen dum idè, men är det inte att ta i på en tvåvåring ??? han blir inte helt galen resten av livet om öronen då? )fast det är han ju redan i och för sig!

Anser absolut att du kan få honom att aceptera beröring och tussar i öronen.
Men du måste agera m.k.t. säkert.
Lägg hela armen,från armbågen, bakom ögat längst med hans huvud,så att han inte kan se bakåt.
På vänster sida använder du vänster arm och vise versa.Din handled skall vara i jämnhöjd med örat.Sedan lägger du hela handflatan stadigt bakom örat.Utan att hålla fast örat,i andra handen har du bomullen som du nu stoppar in.
Klia honom,och borsta,varje dag mellan öronen,så han lär sig finna välbehag med detta.Ta aldrig tag i öronen.men så småningom,om du fått förtroendet,kan du borsta även öronen.
Hoppas du förstått mitt tips.

Sedan agerar du förståss exakt likadant när du plockar ut tussarna.

Huva fungerar väl alldeles utmärkt? Varför hålla på och trilskas om det funkar bra ändå.
Bremsa hade iaf jag inte gjort....Om hästen vantrivs med öronproppar i, som någon gjorde här....så hjälper det ju bara för att få I dem, lär ju inte springa omkring med en brems på när du kör ;)

Jag personligen gillar inte tussar alls, är allergisk mot dem :)
Ena hästen avskyr dem, men visst jag får sätta i dem, men jag skulle själv inte tycka det var skönt så jag har hellre huva på om det går....men det där är ju sjääälvklart upp till var och en......en del hästar måste ju totaldövas så...
Lycka till!

nää, jag har inte bremsat en häst på 20 år då jag tror inte att jag gör det nu heller, men det är ändå bra att ha i bakhuvet om inte huvan hjälper......tack för alla synpunkter allihop!

Försök med Stallys beskrivning, fungera inte det, ta ett rejält tag runt mulen med ena handen och stoppa i tussarna med den andra... Vi hade en fröken som var hemskt obstinat trots sin ponnystorlek (hon var vbl) Men efter att ha övertygat henne om att tussarna skulle i oavsett hur mycket hon tramsade så slutade hon. Och du visst är de bebisar men de måste lära sig att uppföra sig... Som tvååring är man vuxen...

ja , jag håller med dig fullt ut! vill ju gärna att det skall funka med proppar och huvor och allt sånt, har liksom kört fast här bara, men jag börjar nog med huva, behöver döva honom lite eftersom jag är ute mycket själv med honom i skogen och han precis börjat dra vagn (jajaja, vi är lite sena) :smirk:
Igår fick jag klättra upp på honom för första gången förresten! alltså läskigare med proppar än en ryttare på ryggen! bäbis är han såklart inte, han tycker blod smakar gott! :devil: Men unghäst är unghäst, och älskling är älskling.... :o (hmm, undrar om det någonsin blir nån tävlingshäst )

Låt nån annan knacka hästen i pannan medan du stoppar i tussarna.
Eller så vrider du om det öra som du inte ska stoppa tussar i och stoppar i det andra, sen tvärtom.

ær hæsten rædd eller helt enkelt bara "dum" och testar om den kan slippa?
testar den så røstar jag før medhjælpare med brems, alt vrida om andra ørat. då lær sig dom hæstarna snabbt.
ær den rædd, vilket ær i flera fall så skulle jag ha huva undertiden och långsamt vænja den vid berøring dær. børja så långt bak på halsen som den accepterar med massage och kliande och rør dig framåt, låt det ta flera dagar och stressa inte. massage på nackmusklerna samt punktmassage bakom førsta nackkotan brukar funka superbra! de flesta hæstar som ær rædda om øronen ær vældit spænda i nackmusklerna.
Lycka till och roligt att du upptæckt travet!

Jag har en treåring som inte går att få i tussar i så vi kör med fast huva och gummiöron. Sen får jag hitta på nåt nät det blir dags för ryckhuva men än så länge kan hon gå dövad.
Det är inte bra att bråka med dem heller tänk på banan sen om man står och slåss med sin häst nej det gör inte jag

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Mat Sammanfattning av den långa texten nedan: Jag söker snabblagade, enkla recept till en person som snart flyttar iväg till college...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 162
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka