hur får jag i öronpropparna?!!

Sv: hur får jag i öronpropparna?!!

Jag kan inte säga att han är rädd, han tycker helt enkelt inte om det verkar det som, och när han väl bestämt sig så är han lika principfull som matte.....skall hem och massera nu!

bara att jobba på, hade en passhæst på jobbet førut som gick med huva stundtals då det innebar mycket bråk att få i bomull. efter ca 1 månad med massage næstan varje dag och lugnt arbete stod han med huvudet lågt och stod snællt nær man satte i bomullen (iaf om man gjorde på samma sætt som jag)

Vrida om örat låter ju inte som en särskilt långsiktig lösning om hästen redan är rädd om öronen.

Superknep nummer ett kommer här:
Visst får du böja in öronen under nackstycket när du sätter på huvudlaget? Dvs, just i ögonblicket när du drar det över öronen?
Om hästen klarar det momentet, vilket jag aldrig träffat på någon häst som inte gör, så saktar du helt enkelt ner farten, och pillar i tussarna samtidigt som du drar på huvudlaget. Av gör du samma sak, fast bakvänt.

den tanken har faktiskt slagit mig med! har tvekat eftersom jag misstänkte att han skulle börja bråka med tränset då också...men det är nog precis som du säger - ett superknep!

Kan mycket väl vara så att hästen har ont i huvudet och är då öm i hela öronregionen.Kanske spänner pannbadet för mycket? ofta ett stort problem inom alla grenar, testa med att ta bort pannbandet eller sätt dit ett extra långt. Vi har haft hästar med samma problem. Då har dom helt enkelt fått vara utan tussar. Har funkat jättebra! Även på hästar som enligt andra varit omöjliga att köra utan att vara dövade. Sen måste man förståss försöka ta reda på vad som klämmer hästen. Mitt tips är att ta ut en massör och låta den titta på hästen. Min sambo som är hästmassör ser detta problemet ofta och pannbands trycket kan ändra mycket.

min 3 åring vägrar acceptera tussar. hon står snällt att man får sätta i dem, sen när hon märker att dom är där blir hon helt galen :crazy: .
kör hemme oftast utan nåt i öronen, och när d behövs; luva m gummi strutar. går även bra att laga en ryck luva utan tussar! :) så man kan få en extra växel :cool:

Har inte läst hela tråden, så jag kankse upprepar någon..

Jag har alltid varit en liten expert och kunnat "trolla" i tussarna på såna där hästar som alltid krånglar och blir alltid "ropad på" när det är problem... :D

Mitt tips är att alltid fatta den ena handen runt nedre delen av örat, alltså med tryck mot huvudet, medans man trycker i tussen med andra handen.. Inget tvång, våld, bråk eller tjaffs.. ta bara en lätt med bestämt tag och tryck neråt..
Det verkar så att hästen inte vill rycka upp huvudet mot trycket och efter att tag så står de snällt... iallafall tills man släppt och de kan ruska ut tussen igen ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Mat Sammanfattning av den långa texten nedan: Jag söker snabblagade, enkla recept till en person som snart flyttar iväg till college...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 162
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka