Hur får jag honom smal??

Sv: Hur får jag honom smal??

Jag tror att det är viktigt för fånghästar att de får så lugn miljö i sina magar som möjligt. Jag hade stallat in den varje natt och gett henne en del att tugga på. Det kan inte vara bra för den att komma in ibland och knappt få något att äta. Fånghästar bör snarare få mat oftare än andra hästar justb för att hålla magen dvs grovtarmen lugn. De ska inte heller svälta utan bantas långsamt tills de är i normalhull.

Jojo alltså så kommer de självklart fortsätta på vintern. Att hon får bara hösilage. Men det är nu. okej hon kan få lite hö som blivit över ifrån i vinter. Men kan inte ge henne för mycket då de tär väääldigt proteinrikt.

Men vad tror ni om morötter och knäckebröd vid ridtur? eller bara morötter...

Men hallå. Dax att ändra sig lite, och ta in lite ny kunskap? :crazy:

Du ska INTE stalla in den ett par dagar i veckan på iprincip ingen mat.
Det är inte bra för magen och kommer garanterat ge henne mer problem med magen.
(hästar är vanedjur, som du antagligen vet (?) och bör ha samma rutiner varje dag!)
Stalla in varje natt istället, och se till att ge så mkt hö som bara går.
Nått kilo eller ingenting är FÖR lite. Hästar är gjorda för att tugga större delen av dygnet, alltså kan hästen inte stå en hel natt utan mat, det förstör tarmarna.
Om den har lätt att få fång är nog det ultimata att ge halm till en början, blandat med bara ett par kg hö.

Och äpplen, morötter opch knäckebröd gör INTE så hästen blir fet, vad har du fått det ifrån? :rofl:
Det vore ju om man ger en stor mängd omogna äpplen som den kan svälla upp..
Att ge det som godis är ju bara 'bra' iom att hon inte kan få något annat. :)

Klart jag vet att hästar har rutiner. Har bara inte tänkt på de så.
Hon får inte så mycket mat i vanliga fall ca två fack av en löspackad höbale, beroende på ja innehållet.

Klart de börha ngt att pyssla med men jag har nog bara typ tio år gammalt halm att ge och de kan inte vara för gott.
Så får isåfall ge henne en bit hö. Inte så att hon ska stå inne halva dygnet ifrån tio till sex kanske. Inte mer än nödvändigt.

Ang det med äpplena. Minns jag faktsikt inte. Men hästarna har nu ett stort äppelträd i hagen som de går och smaskar på jämt. Känns inte som om det är det bästa för denna damen. Men klart man alltid har gett hästar ett par äppel lite då och då.

Och ja jag verkar fan vara nybörjade ang fånghästar:P Men.. jag vet inte. gör bara som hästens ägare gjort sen jag började sköta fjordingen som 11åring.

Så du har nog rätt. börjar bli dags med riktiga kunskaper kanske:P

Det finns alltid ny halm att skaffa om ni inte har något nu. Bara att höra runt bland bönder, eller fråga någon som vet.
Hmm ca 22-6 är 8 timmar, alltså bör hästen få minst ca 4 kg hö (beroende på hur fort den äter).
De bör ju inte gå utan foder mer än 4-5 timmar.

Men... Om hästens ägare ger hästen så lite mat, så borde den väl inte vara fet? :confused:

Pååå vintern :P haha nu går hon ute dygnet runt på ja gräs så klart = ) Skit stor och mysig hage. Dock itne det bästa kanske.

Alltså min far är bonde... men okej jag antar att vi säljer halm men har inget hemma nu havret är inte intaget ännu.

Nåja kommer säkert sluta med att hon går ute de flesta nätterna och står inne endast ngn natt.. då jag ska iväg endel närmsta veckorna så är de tingen mening att ta in henne när ingen mockar osv :P
Kan vara en fördel :D

Men ta inte bara in henne "nån natt". Antingen varje natt, eller inte alls.
(Om du inte absolut måste - men då med ordentligt med mat!)

Hoppas det löser sig iaf.

Jag kan bara hålla med Vita.... och upprepa det jag skrev tidigare i tråden. Jag tror inte att det är så nyttigt för hästen att endast komma in någon enstaka natt. Jag förstod det som att du ansvarar för hästen tillfälligt? Det är ett ganska stort ansvar att ta på sig och jag tycker inte att man bara kan åka ifrån det. Hästen måste gå först.

Okej ansvaret jag har för henne. är att hon blir smal och blir smörjd.

Det är det ansvar jag har. jag och ägaren har inte skrivit kontrakt eller ngt bara jag som tyckte synd om min gamla skötis när hon blivit riden tre på ja tre månader.. okej att ta i men två månader

Ägaren och jag hade ja min nuvarande häst tillsammans innan. därav förtroendet. Men nåja då kör jag på att hon får gå ute dygnet runt istället.
Sen får vi se.

Och ang att jag ska åka iväg nåja hon kommer hinnas skrittas minst tre ggr denna veckan även om jag ska iväg några dagar. och mer än skritt ska hon tusan inte behöva göra med den magen.. inte än iaf kan ju få lite kondis först.

Nåja heeeeemskt ledsen för att jag kapade tråden helt och hållet. Men jag har fått de svar jag letade efter, fast bättre = )

Så tack alla för hjälpen! Och hjälp nu TS igen = )

Hur tycker ni att jag ska lägga upp veckoplaneringen för honom?
Han har bra kondition mer är i allmänt tillstånd tjock:p

Okej, jag har inget halm men jag kan ju minska mängden hö till ca 1/2 kilo så han får något när han kommer in:)

Gör det! Får det ingen större effekt så kan du också prova att begränsa betestiden. Min förra häst var en islandshäst (strl Cponny ungefär) och vääldigt lättfödd. När hon betade ca 4-5 timmar per dygn och inte fick mer mat än så; DÅ höll hon lagom hull. Mer bete = hon blev tjock.

Gör det! Får det ingen större effekt så kan du också prova att begränsa betestiden. Min förra häst var en islandshäst (strl Cponny ungefär) och vääldigt lättfödd. När hon betade ca 4-5 timmar per dygn och inte fick mer mat än så; DÅ höll hon lagom hull. Mer bete = hon blev tjock.
Jo, det kan jag göra men tror du man märker någon skillnad efter en vecka av att ge han mindre foder?

Hur mycket gräs får hästen igentligen i sig per timme?

Testa att sätta på en greenguard. Då kan den gå och beta men får inte i sig lika mycket. Tar ungefär en dag för doma att lära sig äta med den på men sen funkar det kanon. Haft det på fångponny och nu har jag det på min lättfödda korsning. Han hade ett fettlager när jag köpte honom och (det vet väl alla hur lätt det är att banta en häst under betessäsong????!!!!) nu börjar han se riktigt vettig ut.

Jo, det kan jag göra men tror du man märker någon skillnad efter en vecka av att ge han mindre foder?

Nej, om man märker skillnad snabbt då har man nog bantat hästen lite väl hårt/fort för att det ska vara hälsosamt. Låt det gå någon månad innan du beslutar dig för att eventuellt dra in på ännu mer i foderstaten. Om den tycks ÖKA i vikt bör du ju dock dra in mer på en gång.

Att mäta hästen med måttband runt magtrakten; precis vid manken och bakom frambenen kan vara ett knep för att hålla koll på hullet. Du måste ju fortfarande känna på hullet vid revbenen (som ska kännas när du trycker med handflatan mot dem, men ej synas för blotta ögat. Är du tvungen att "peta in" med ett finger för att nå dem är hästen för tjock. Men allt detta kanske du redan vet?).

Måttet med måttband säger egentligen inget konkret, men skriv upp måttet och mät på samma ställe en gång i veckan så ser du om centimetrarna minskar = hästen är på gång åt rätt håll. Det knepet fick jag lära mig på ett seminiarium om träning för avelsvisningar. Det gäller dock att se till att man mäter på samma plats på hästens kropp. Och för att det ska bli så är det viktigt att det är samma person som mäter varje gång (=du antar jag) och inte att ni är olika människor för då är risken större att ni mäter på olika platser.

Nej, om man märker skillnad snabbt då har man nog bantat hästen lite väl hårt/fort för att det ska vara hälsosamt. Låt det gå någon månad innan du beslutar dig för att eventuellt dra in på ännu mer i foderstaten. Om den tycks ÖKA i vikt bör du ju dock dra in mer på en gång.

Att mäta hästen med måttband runt magtrakten; precis vid manken och bakom frambenen kan vara ett knep för att hålla koll på hullet. Du måste ju fortfarande känna på hullet vid revbenen (som ska kännas när du trycker med handflatan mot dem, men ej synas för blotta ögat. Är du tvungen att "peta in" med ett finger för att nå dem är hästen för tjock. Men allt detta kanske du redan vet?).

Måttet med måttband säger egentligen inget konkret, men skriv upp måttet och mät på samma ställe en gång i veckan så ser du om centimetrarna minskar = hästen är på gång åt rätt håll. Det knepet fick jag lära mig på ett seminiarium om träning för avelsvisningar. Det gäller dock att se till att man mäter på samma plats på hästens kropp. Och för att det ska bli så är det viktigt att det är samma person som mäter varje gång (=du antar jag) och inte att ni är olika människor för då är risken större att ni mäter på olika platser.
Okej, då gör jag så, antar att han blir smalare allt eftersom betet blir mindre näringsrikt också om en månad:d

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 176
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat