Hur får jag honom smal??

M

mjauen

Jag undrar hur jag ska få min D-ponny smal:crazy:
Han är tjock året om, både fet och bukig och jag vet liksom inte om det beror på fodret eller om han helt enkelt motionerar för lite, kan tillägga att han är 17 år.

Tacksam för svar!:)

Sv: Hur får jag honom smal??

Kan nog vara lite både och.. går han på bete nu? Nåja han behöver kanske ridas lite mer.. och annorlunda träning. skrittas över stockar o stenar kanske och lyfta hovarna så mycket han orkar :P

Variera ridningen kanske också hjälper:P

Har tyvärr motsatta problemet så egetnligen vet jag nog itne alls vad du ska göra.. blev bara massa svammel:P

vad får han för foder?
hur rids han?
Han får ca 6-7kg hö, 500g mustang pellets, 80g krafft mineraler och 90g betfor på vintern och när han inte har gräs i hagen. Nu får han bara 2 deciliter pellets och 2kg hö om dagen när han har gräs i hagen som är ca 7 hektar.

Han rids 6ggr/vecka, Han brukar ha en vilodag, 3 dressyrpass på ca 1 timme i ridhuset, ett markarbetspass på ca 1,5 timme med bommar och de andra 2 dagarna brukar jag skritta ut ca 40-60min.

Börja med att ta bort kraftfodret. Om hästen är tjock behöver den inte mera energi. Vad har du för innehåll i hästens hö? energi och smältbart proteininnehåll?

Börja med att ta bort kraftfodret. Om hästen är tjock behöver den inte mera energi. Vad har du för innehåll i hästens hö? energi och smältbart proteininnehåll?
Det vet jag inte riktigt, tror att det är ganska proteinrikt.

han är tjock till vintern då vi fått bort "fettet" men när det är borta har han bra hull men han är ganska bukig då, ska jag ändå minska/ ta bort kraftfodret?

Jag undrar hur jag ska få min D-ponny smal:crazy:
Han är tjock året om, både fet och bukig och jag vet liksom inte om det beror på fodret eller om han helt enkelt motionerar för lite, kan tillägga att han är 17 år.

Tacksam för svar!:)

Det beror på både och. Om han är tjock så beror det på att han äter för mycket i förhållande till motionen han utför. Om du inte kan/vill utöka motionen massor så är rekommendationen att minska fodermängden.

Får han alltså hö fastän han går i gräshage? :confused:
Till en D-ponny som ju (som det verkar på din beskrivning) är ganska lättfödd skulle jag bara låta honom äta gräs och inget mer nu i sommar. Möjligen någon dl kraftfoder för att svälja ner mineralerna med. Om det är så att han får hö för att han står inne på nätterna så tycker jag du kan ta bort det helt eller istället ge honom något kg halm som "pysselfaktor" under natten.

Det beror på både och. Om han är tjock så beror det på att han äter för mycket i förhållande till motionen han utför. Om du inte kan/vill utöka motionen massor så är rekommendationen att minska fodermängden.

Får han alltså hö fastän han går i gräshage? :confused:
Till en D-ponny som ju (som det verkar på din beskrivning) är ganska lättfödd skulle jag bara låta honom äta gräs och inget mer nu i sommar. Möjligen någon dl kraftfoder för att svälja ner mineralerna med. Om det är så att han får hö för att han står inne på nätterna så tycker jag du kan ta bort det helt eller istället ge honom något kg halm som "pysselfaktor" under natten.
Okej, jag har inget halm men jag kan ju minska mängden hö till ca 1/2 kilo så han får något när han kommer in:)

Du kan ju prova att minska fodret och sen motionera mkt.Skritt i friskt tempo bränner fett!Skritta innan eller efter ridning så mycket du känner att hästen orkar.Se bara till att hästen inte segar sej framåt.

Det finns foderstatsprogram på nätet somkna hjälpa dig att komponera en bra foderstat så att du inte behöver vara rädd för att han skall få för lite foder osv. Hippocampus är ett bra exempel.

Du kan ju prova att minska fodret och sen motionera mkt.Skritt i friskt tempo bränner fett!Skritta innan eller efter ridning så mycket du känner att hästen orkar.Se bara till att hästen inte segar sej framåt.
Det låter bra men problemet är bara att jag har en otroligt lat ponny:smirk: ska jag försöka få honom att skritta på så gott det går iallafall eller finns det något annat för en lat fonny som bränner fett:D?

Hur pass tjock är hästen, har du några bilder?

Nu på sommaren är det ju nästan omlöjligt att hålla hästarna i trim om man låter dem gå på bete dygnet runt.
På vintern får du väl helt enkelt öka ridningen?
Kanske ev även minska kraftfodret lite.

Det bästa är ju om du räknar ut en noggran foderstat. Grovfodret får du inte sänka, det är nästan på gränsen för lite. Har det sen ett lågt näringsvärde så kan det göra att hästen blir bukig istället för "normalbyggd".

Har haft samma problem på min häst, han är 157 cm, rids 6 dgr/v och är väldigt grovt byggd. Han har varit otroligt fet och bukig, har haft väldiga problem och funderingar innan jag fått till det, idag är han ganska normal i hullet, pigg och glad var, tidigare otroligt lat.

Hans foderstat idag:
6 kg hö, vintertid 10 kg hösilage
10 dl torr betfor (blötläggs) fördelat på 3 ggr
1 dl pelleterad mineral
3 dl foderolja vintertid

Han går inte på bete mer än ca 1 dag/v.
Skulle han gå på bete hela dagarna så skulle det inte gå att rida honom p.g.a. fetma.

Var rädd om din häst och tänk på hans hjärta och hans ben.

Annelie

Ja, han får ett par skivor halm ute, skulle kunna ge honom mer men han vill inte ha.

Kapar tråden lite**

Jag har nu en fjording som ska bo hos mig tills det blir dags för installning (oktober ngn gång). Detta är min gamla sköthäst/medryttarhäst.

JAg ska ha henne nu för att hon är så förbannat fet och tanken är att jag ska få bort det endel, hon har blivit riden tre ggr sen i juni så jag vet ju vart problemet ligger.

Men finns två andra problem. Hon har haft fång så ja jag vet vad hon ska gå på för bete så det är inte problemet egentligen.
Men i vintras fick hon kolik därför går hon nu bara på gräset som finns ute. Alltså inget annat!

Min tanke är iaf att fjordingen ska stå inna ca två-tre nätter per vecka för att vila magen lite. Alltså hon kommer knappt få ngt hö inne heller utan ska bara vila.
Men jag undrar vad ska jag ge henne när vi har ridit? Vi har alltid gett mat när vi har ridit hästarna men jag kan inte ge havre eller liknande förens hon har gått ihop lite. Så jag funderar på...
Skulle jag kunna ge morötter och knäckebröd när vi har ridit? Eller blir de för mycket det med?
Hon ska in ha äpplen då sväller hon upp som en ballong.

Några som kan ge mig några extra tankar?

Heeeeeeeeemskt ledsen för att jag kapade tråden. Men blev lite akut!

Överviktiga hästar brukar kunna bli lite slöa, men sen när de går ner i vikt brukar de bli pigg och glada :)

Jag tycker absolut att du ska minska på kraftfodret.

Några tips jag har är att låta honom gå i en stor hage där det finns en del skog med lite ojämt underlag så han måste lyfta på benen ordentligt. Och så är det ju bra om du ger hö på många olika ställen så han måste motionera för att få mat. Du kan sätta massor med högar runt om i hela hagen så har han verkligen något att göra och får motion :) Bäst är ju om han får gå ute så mycket som möjligt, då rör han på sig mycket mer än om han står i en box.
När du rider är de bra om du varierar träningen mycket, då blir det roligare för honom och då kanske han utför övningarna med mera energi och glädje. Om jag skulle vara du skulle jag rida ut mycket och ta långa galopper. Klättring är bra träning, men man bör ta det lugnt i början för det kan vara väldigt jobbig. Nu under sommaren kan du ju prova simma med honom också :) Om han gillar det är det jätte bra träning för överviktiga hästar eftersom det inte sliter på benen och dom får verkligen arbeta, så kom ihåg att som alltid annars ta det lungt i början!

Tänk på att överviktiga hästar kan ha lite jobbigt att röra på sig och blir därför lätt lite slöa. Det sliter på ben och är inte bra för hjärtat att vara överviktig, så det är viktigt att man försöker hålla dom i lagom hull. Ta det alltid lungt med träningen och kräv inte mera än han klarar av!
Lycka till :)

Jag blev lite förvirrad av ditt inlägg. Har du en fånghäst på endast gräs??? Att hästen har haft kolik kan bero på många orsaker som tex dålig foderkvalitet eller för lite motion.

Ska du banta en häst så är det bästa att ge dem så pass mycket mat att de faktiskt orkar motionera tillräckligt för att bränna fett! Några kilon hö måste hon kunna få under de nätterna hon står inne men varför inte stalla in henne varje natt för att hon inte ska kunna sätta i sig obehindrat med gräs och på så sätt bättra på fettman ytterligare.

Alltså det gräs hon skall gå på är egentligen knappt gräs längre. kalvarna äter rätt bra så hon får lite gräs där de har skitit... så egenltigen inte så mycket därför hon bara ska gå på de. visst ngt fack hö kan hon få för sysselsättningen. annars är ju meningen att hon ska vila magen inte äta alltså.

Mjo klart kolik och fång beror på oika saker.. denna damen får fång av för kraftigt bete... koliken vet jag inte då jag har min häst på annat ställe nu. Vet bara att hon inte fått ngn mat mer än hö sen dess. (hösilage)

Men fortsätt så då! Grovfoder är det ultimata för en häst med känslig mage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 177
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat