Hur får jag honom att känna sig hemma?

poli

Trådstartare
Min första tråd här på hund! :banana:
Det ligger till såhär. Jag brukar vara hundvakt åt min kompis hund då och då, och det är alltid samma visa. Han är väldigt "mammig" av sig, och så fort han kommer hit sätter gnällandet igång. Han gnäller och gnäller, sen går han ett varv och letar efter henne (antar jag) och sen kommer han tillbaks och fortsätter gnälla. I vanliga fall brukar jag lösa det genom att aktivera honom, gå på promenad, leka, vad som helst som håller honom sysselsatt. Visst, det blir då ett "heldagsprojekt" att vara hundvakt, men det är bara skoj.
Nu är det så att jag ska ta hand om honom när dom åker på semester i januari. Det kommer alltså bli mycket längre tid än bara över en dag, kanske uppåt tre veckor. Hur får jag honom lugn och trygg här? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, för jag kommer inte kunna leka på heltid i tre veckor :crazy: (även om jag skulle vilja..) Ingen av hundarna vi har haft hemma har varit på det här viset.

Sv: Hur får jag honom att känna sig hemma?

Min första tråd här på hund! :banana:
Det ligger till såhär. Jag brukar vara hundvakt åt min kompis hund då och då, och det är alltid samma visa. Han är väldigt "mammig" av sig, och så fort han kommer hit sätter gnällandet igång. Han gnäller och gnäller, sen går han ett varv och letar efter henne (antar jag) och sen kommer han tillbaks och fortsätter gnälla. I vanliga fall brukar jag lösa det genom att aktivera honom, gå på promenad, leka, vad som helst som håller honom sysselsatt. Visst, det blir då ett "heldagsprojekt" att vara hundvakt, men det är bara skoj.
Nu är det så att jag ska ta hand om honom när dom åker på semester i januari. Det kommer alltså bli mycket längre tid än bara över en dag, kanske uppåt tre veckor. Hur får jag honom lugn och trygg här? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, för jag kommer inte kunna leka på heltid i tre veckor :crazy: (även om jag skulle vilja..) Ingen av hundarna vi har haft hemma har varit på det här viset.

Nej inte lätt du jag har inge bra tips! men om han har en typ korg eller bädd hemma kanske han kan ta med den till dig. Så han får en trygg sovplats iallafall:)

ja, den har han alltid med sig, plus en filt och en leksak. han ligger i den och sover just nu faktiskt :) (när han sover är han tyst... :love:)

Det är kanske lättare om de åker iväg och du åker och hämtar honom där.

Kan nog annars tänka mig att han är lite pipig de första dagarna men att det ger sig sen. Hitta på sätt att aktivera honom de första dagarna med mycket godis som belöning så skall du se att det ger sig sen.

Mvh

Tora

Min hund är också väldigt "mammig". En sak som underlättar är om jag lämnar henne hemma och så kommer hundvakten och hämtar henne hemma hos mig och således "räddar henne från ensamheten". Då blir det inget gnäll utan bara en hund som är lycklig över sällskapet!

...åker jag dit o lämnar blir det pip o gnäll, plus att hon virrar omkring o luktar efter mig på promenaderna...

och till Tora

Tack! Det låter som ett jättebra tips! Nu bor hon ju en bit härifrån, och jag har ingen bil, men vi diskuterade lite nu när hon hämtade honom idag. Antingen lämnar hon honom i bilen (vilket ha inte heller gillar) och jag hämtar honom där, eller så får hennes sambo (som han inte alls är lika fäst vid) möta mig med honom nere på stan, så kan vi promenera hem själva. Vi får prova lite olika varianter tills vi kommer fram till något som passar :)

Nu är det upp till bevis! på onsdag kommer han hit, håll tummarna för att vi ska komma överens i en månad! :)

Okej. Det här går ju hyfsat i allafall :) Men, nu har jag några frågor. Någon som kan tänka sig att svara på varför han beter sig som han gör? Tar det helst via PM. (nej, det är inte SÅ konstiga saker, men det är ju inte min hund så jag vill inte hänga ut honom hur som helst..) :p

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025