Hur får jag hennes förtroende?

F

Fold_Nathalie

Hej!
Jag har en häst på 20 år som jag kan rida i bara grimma och halsring, hon litar på mej och jag litar på henne, allt är bra kan man säga:)

Men sen har jag en häst på 5 år och hon är bara grundriden, hon kan inte ridas ensam och ingen annan vill rida.
Jag vill inte behöva sätta ett bett i hennes mun mer, jag vill kunna rida henne som min andra häst, hon litar lite på mej, kommer till mej och vill kela, men hon litar ändå inte helt på mej.
Jag vill veta hur jag ska göra, vi har ingen inhägnad paddock jag kan träna NH i eller något sånt, kan jag ta med henne som handhäst kanske, eller köpa bettlöst, vad tycker nu:confused:

Sv: Hur får jag hennes förtroende?

Jag skulle börja med att bara gå promenader med henne, lära känna henne och så småningom lägga in kortare små övningar här o var under promenaderna. T.ex. stanna, backa på kommando, flytta fram- och bakdel. På så sätt lär du dels känna henne, hon lär sig lita och lyssna på dig och hon blir mer trygg med att gå iväg från stallet med dig. Lägg ner mycket tid på det så ska du se att hon börjar lita på dig. Så småningom kan du ju hoppa upp en stund på ryggen och rida en bit här och var :)

Du kan inte jämföra en 5 åring med en 20 åring.
äldre hästar har oftast varit med om en del och bryr sig inte speciellt. En yngre som bara är grundriden har naturligt mer nerv i kroppen.
Hästar är individer. Får aldrig glömmas.

Antingen ser ser du till att utbilda 5åringen lämpligt så kan den säkert göra samma saker när den är 20 (rekomenderas)

Eller så inser du inte att hästar är individer och druttar på backen om du envisas med att rida en osäker unghäst i grimma.

KL

Angående bettet kan du ju använda bosal, hackamore eller sidepull om du inte vill ha bett på henne. Min syster har gjort ett bettlöst träns av en gammal hannoveransk nosgrimma, något sådant kanske kan vara ett alternativ annars? Detta förutsätter givetvis att hästen förstår signalerna på bettlöst, annars blir det till att "rida in" hästen på det, till att börja med på inhägnat område.

Hur ska du kunna lära hästen att gå med halsring om den bara är grundinriden?
För att hästen ska kunna ridas med halsring så måste hästen vara känslig för ryttarens signaler och kunna tolka ryttares vikt och skänkel hjälper väldigt väl, -vilket en grundriden häst inte kan. Att kunna rida i grimma eller halsring handlar inte bara om att hästen ska lita på en, utan det handlar framför allt om en häst som kan tolka ryttarens hjälper väldigt bra och att den också är känslig för hjälperna.

Jag tycker att du först och främst ska tänka på att utbilda hästen ordentligt. -att den lär sig hjälperna ordentligt och blir känslig för dem.
"Man kan inte lära sig läsa om man inte kan bokstäverna"

Du kan inte jämföra en 5 åring med en 20 åring.
äldre hästar har oftast varit med om en del och bryr sig inte speciellt. En yngre som bara är grundriden har naturligt mer nerv i kroppen.
Hästar är individer. Får aldrig glömmas.

Antingen ser ser du till att utbilda 5åringen lämpligt så kan den säkert göra samma saker när den är 20 (rekomenderas)

Eller så inser du inte att hästar är individer och druttar på backen om du envisas med att rida en osäker unghäst i grimma.

Nu är du väll löjlig, jag har aldrig jämnfört dom, jag frågar bara vad jag ska börja med för övningar så att jag såsmåningom kan rida henne i grimma också, och hon är inte alls osäker

Hur ska du kunna lära hästen att gå med halsring om den bara är grundinriden?
För att hästen ska kunna ridas med halsring så måste hästen vara känslig för ryttarens signaler och kunna tolka ryttares vikt och skänkel hjälper väldigt väl, -vilket en grundriden häst inte kan. Att kunna rida i grimma eller halsring handlar inte bara om att hästen ska lita på en, utan det handlar framför allt om en häst som kan tolka ryttarens hjälper väldigt bra och att den också är känslig för hjälperna.

Jag tycker att du först och främst ska tänka på att utbilda hästen ordentligt. -att den lär sig hjälperna ordentligt och blir känslig för dem.
"Man kan inte lära sig läsa om man inte kan bokstäverna"

Jag vill ju inte rida henne i halsring, jag har inte bett om dom här "råden" som du kommer med, jag frågar vad jag ska börja med!
Jag säger ju inte, åh jag vill börja rida min unghäst i halsring fastän hon knappt kan någonting, jag vill ju lära upp henne, jag ahr inte sagt att jag ska rida henne i grimma nu, jag har skrivit att jag funderar på att köpa bettlöst eftersom jag inte vill ha bett men ni ska ändå hålla på att vränga allt man skriver

fast behöver man ha en inhägnad paddock för att träna NH?
det handlar väl ändå inte om några övningar och sen "kan man det"

du har väl en hage? om den är stor kanske du kan dela upp den.

om du vill ha henne känslig för hjälperna handlar det mycket om att själv vara känslig, så det blir väl det vanliga svaret, ta hjälp av någon duktig!

Hästen ska alltså utbildas för att bli känsligare för hjälperna, så att du i framtiden kan rida med halsring?
Jag tänker köra med standard-bukesvaret: Rid för en bra tränare.

Förtroende kommer när du är en schysst ägare till din häst.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka