Hur får jag henne ren?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 848
T

Tjalfe

Jag har ett riktigt monster till sto:devil: Har aldrig träffat på någon som är mer glad i killar än hon:angel:
Efter att ha fått en ny "pojkvän" så har hon varit så otroligt brunstig och det har "runnit" hur henne typ hela tiden:crazy: Nu är det bara så att hela hennes tjocka shettis-svans är helt ihop kladdad plus hela bakbenen.
Det är verkligen jätte kladdigt och går absolut inte att borsta bort. Jag har använt massvis med BRA pälsglans men det hjälpte inte så mycket. Och jag har tagit svamp och vatten och försökt tvätta av benen, har inte funkat det heller. Har tyvärr ingen tillgång till dusch. Hur tusan får jag henne ren? Hon är ju ute till salu och hon kan ju inte se ut såhär om det kommer någon och ska titta på henne:crazy:

Sv: Hur får jag henne ren?!

Vad gäller svansen brukar jag ta en stor hink (typ murarhink) och ställa på en pall och köra ner hela svansen i! Varmvatten och Yes sensitive har fått bort kladdet ur min foderhästs svans många gånger. Avsluta med balsam i sköljvattnet så blir svansen lätt att reda ut och glansig och fin dessutom!

Benen är väl ingen annan råd än att ta en stor svamp och tvätta med. Det går men det tar lite tid...och massor av vatten. Med varmt vatten (ta med i dunk hemifrån) går det rätt bra faktiskt.

Hexocil!

Mitt förra sto var likadan, ett helsike få rent (jag har heller ingen spolmöjlighet). Men svamp och vatten i hinkar,m och så Hexocil (anv enligt bruksanvisningen) och det gick bort. (Då hade jag gått bet med olika andra shampon innan, inkl diskmedel)

Tack för tipsen:D Hmm lät lite läskigt att ställe en pall med en hink bakom henne(hon är väldigt rädd om bakbenen och sparkar så fort något "läskigt" är bakom henne). Men jag får göra ett försök, om inte annat så får väl någon hålla i hinken om det går bättre.

Det är en bra ide att någon håller hinken om hon nu är bakskygg!
Jag använder mig av samma metod som schelin_j för att få min "pissmärr" ren.
Jobbigt med sådana ston:smirk:

Ja jag hade ju ett sto som man kunde göra det mesta med förstås... jag har bland annat parkerat hennes fötter i baljor med vatten för att tvätta dem (hon har redigt hovskägg damen) och som sagt kört ner hela svansen upp till roten i en hink.

Kan nästan inte komma på något man inte kunde göra med henne, tålig dam. Eller jo förresten, hon ville inte gå in i transporter :p

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: Constance
·
Hästvård Fbldonnan är milt uttryckt ett vandrande äckel just nu :crazy: Hon är brunstig, och bakbenen är så äckelsöliga att jag blir illamående...
Svar
17
· Visningar
3 225
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka