hur får jag henne piggare

D

drakvinga

Hej
Jag har ett islänningsto som är fyra år. har ridit in henne själv och hon har alltid varit cool lugn, aldrig trilskats med någonting. Hon är supersnäll och totalt orädd för allt... so far so good... MEN.... hon är så himla slö!!!!
JAg får kämpa livet ur mig för att kunna jobba henne ens i trav.... Hur kan jag få henne mer alert? JAg är inte så mycket för pisk och sporrar utan vill göra det på ett bättre sätt... har ni några ideer? börjar tro att hästen är sinnes slö... och att hon nog bäst skulle passa till en pensionär som vill ha en totaltrygg häst och inget mer... :(. Det spelar ingen roll om jag skulle smälla smällare bakom henne hon har ingen lust att gå fortare än vanlig skritt ändå....:mad:
 
Sv: hur får jag henne piggare

Det ska vara vanlig med unghästar som knappt går framåt. Jag red in min utomhus efter att ha haft henne med som handhäst. Red i sällskap så oftasom möjligt. Hon är jättepigg och kul att rida. Framåt var liksom första prio. Stopp andra :P Men jag tror du behöver lite hjälp av tränare eller annan kunnig :)
 
Sv: hur får jag henne piggare

Är du säker på att den förstår framåtdrivande hjälper ordentligt då? Den är ju bara fyra, och dessutom isis så jag gissar att du inte ridit så länge. Och exakt vad menar du med att "jobba henne" i traven? En unghäst ska bara mötas av en stilla mjuk hand och pinna på framåt, den ska inte böjas och ställas med.
 
Sv: hur får jag henne piggare

Hej
Jag har ett islänningsto som är fyra år. har ridit in henne själv och hon har alltid varit cool lugn, aldrig trilskats med någonting. Hon är supersnäll och totalt orädd för allt... so far so good... MEN.... hon är så himla slö!!!!
JAg får kämpa livet ur mig för att kunna jobba henne ens i trav.... Hur kan jag få henne mer alert? JAg är inte så mycket för pisk och sporrar utan vill göra det på ett bättre sätt... har ni några ideer? börjar tro att hästen är sinnes slö... och att hon nog bäst skulle passa till en pensionär som vill ha en totaltrygg häst och inget mer... :(. Det spelar ingen roll om jag skulle smälla smällare bakom henne hon har ingen lust att gå fortare än vanlig skritt ändå....:mad:

En fyraårig islandshäst kanske inte ska "jobbas" i trav - om du och jag nu menar samma sak med en häst som jobbas.
En fyraåring kanske bara ska få springa i valfritt om än långsamt tempo i trav och galopp.
Uppmuntra genom sällskap?
Kanske häst blir mer framåt bara genom att bli starkare?
Häst ska nog inte ha så mycket krav på sig mer än att gå framåt!
 
Sv: hur får jag henne piggare

Jag har oxå en häst som var sådan som liten.

Jag har fått rida och träna fram viljan och det är varken jobbigt eller svårt!

En fyraåring är bara en bäbis, de skall inte "jobbas" de skall lekas med. Jag tog med min när hon var 4,5år på en ridlektion för dressyrryttare, hon krävde trav på volt i 40min och det höll på att förstöra allt för oss! Insåg då att dressyr o arbete var långt borta. Vi la om träningen och satsade på det som allmänt rekommenderas i islandshästvärlden för slöa tonåringar... Full fart och korta turer ut i skog o mark! Fullt ös bara! Spring direkt hemifrån gården, ha kul, gärna med sällskap av annan häst. Rid inte mer än 20min i dagsläget, o när ni sprungit o busat framåt denna tid sitt gärna av o led henne hem. Rid inte i långsam tråkig skritt utan hoppa då hellre av o led. Ridning skall vara kul och innebära framåt för hästen.

Mitt sto som jag skrev om är 9år iår och jag kan tala om att vi tränade såhär större delen av våren nu för att komma igång efter fölning. Full fart 25-30min och uppvärmning/avskrittning vid hand. Hon har nu en bra vilja, vill gärna springa o gör sitt bästa när vi jobbar. Men hon är och kommer alltid att vara en bekväm häst som inte gör mer än nödvändigt, så vi väver fortfarande in enstaka korta intensiva turer för att träna viljan.

Det går att träna fram vilja, släpp alla krav på form, gångart, du väljer tempo och riktning och låt unghästen springa kravlöst, framåt framåt framåt :) Men glöm inte träna bromsen bara. O väv med fördel in andra övningar när hästen väl bjuder framåt. En intensiv ridtur behöver heller inte innebära full fart, men att det händer saker hela tiden, det får inte bli långtråkigt(som t.ex. trav på volt i 20min).
 
Sv: hur får jag henne piggare

Rid efter en annan draghäst o skaffa sen en tränare som lär dig hur du ska använda skänkeln o troligen handen.

bjudning kommer med konditionen.
 
Sv: hur får jag henne piggare

Tyckte kvandi gav ett bra svar och kan bara hålla med.
Full fart framåt och rid gärna bakom någon annan häst så att hästen får drag hjälp.

Dock tycker jag att det är bättre med ett ordentligt piskrapp om hästen inte lyssnar på skänkeln, och sen är det över.. än att man ska behöva sitta och "nöta" med skänkeln och riskera att hästen blir ännu mer okänslig.
 
Sv: hur får jag henne piggare

känner att min fyraåring är , om inte slö , så långsam ,han vill vara till lags men inte gärna trava massor , nu ska jag flytta till nytt stall , skog med mycket backar , tror du att det kanske blir fel att klättra , hade ju tänkt att få honom starkare , fullt ös blir svårt i den skogen , det låter så vettigt det du skriver , ska verkiligen försöka som du skrev att sätta fart på en gång , inga långsamma skritturer även om jag älskar det , men får väl vänta tills framåtbjudningen kommit bättre , tack för dina tips !:)
 
Sv: hur får jag henne piggare

Till TS

Har du hållt på och rida en månad eller två är det dessutom dags att vila hjärnan lika länge. En unghäst behöver tid att smälta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Roheryn
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 606
Senast: Seabisquit
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp