Hur får jag henne att förstå att det är jag som rider också?

jerseyko

Trådstartare
Kanska ska ligga på NH?

När jag är ute och rider så kan mitt sto bara tvärstanna och frysa fast. Driver jag på henne backar hon och går jag verkligne på henne så reser hon sig eller galopperar baklänges.

Ryter jag åt henne så fort jag märker att hon börjar bli tittig så går hon till 99% förbi den läskiga grästuvan eller vad det nu kan vara.

men i alla fall, de gånger hon har frysit fast har jag hoppat av och bara lett henne i några meter för att sen hoppa upp och fortsätta. Då går hon helt lungt förbi.

Verkar som hon inte förstår att det är samma person på marken som sitter på hennes rygg. :smirk: Och ju bättre kondis hon får, ju mer envis blir hon.

Vissa dagar kan gå hur bra som helst, andra så blir det mer en 2 timmars hoppa av och på skritt pass istället för en ridtur.

Rider min kompis med så går hon otroligt lugnt men det går inte att få henne att gå först, då tvärstannar hon.

Hon var flockledare i sin förra flock. Nu går hon med ett 3 årigt pyttelitet sto som bestämmer över henne, lika så flocken hon gick med innan hon blev skadad var hon lägst.

Kan det vara hennes självförtroende som blivit lite sabbat?
 
Sv: Hur får jag henne att förstå att det är jag som rider också?

Aha! en envising skulle jag tro...min tjej gör likadant ibland det K-A-N ju hoppa upp :bump: en alien i stubben idag!! om hon tvekar eller börjar backa då vänder jag henne säger inte så mycket men TVINGAR henne att backa förbi det läskiga! på så vis är det hennes idé om att backa men jag väljer åt vilket håll! det är dessutom mycket enklare att backa en häst förbi än att tvinga den gå framåt!

I övrigt rekommenderar jag att du miljötränar din pålle, enligt NH, gå över, under och runt träd, presenningar och trånga utrymmen, använd låång lina bara ;)

Lycka till:banana:
 
Sv: Hur får jag henne att förstå att det är jag som rider också?

Tack för tipset, backa förbi spökena är faktiskt ingenting jag ens tänkt på. Det är något jag nästan alltid gör när jag rider dressyr så hon kan mkt väl kommandot för backa!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp