Hur får jag henne att arbeta jämnt med bakbenen?

swe

Trådstartare
Har ett sexårigt hoppsto som tidigare har haft skadeproblem i form av SI ledsproblem och kotledsinflamation. Hon är grundligt undersökt veterinärt och av kiropraktor, så hon ska vara okej nu.
Problemet är att hon inte gärna belastar höger bakben lika mycket som vänster. Hon "faller igenom" i svängar och slingrar sig i skolorna. Hon har svårt att fatta högergalopp. Jag har låtit två olika landslagsryttare i hoppning rida henne och ingen av dem fick henne att arbeta som hon skulle ( damen har väldigt mycket humör och vill inte bli tillrättavisad på något sätt av någon hon inte känner...).
Jag känner mig öppen för att pröva nya vägar att lösa det här problemet. Jag har funderat en del på tömkörning, men måste väl erkänna att jag inte riktigt vet hur man arbetar en häst på töm, alternativt något helt nytt, icke våldsamt sätt, som får henne att belasta jämnt.

Några idéer?

Sv: Hur får jag henne att arbeta jämnt med bakbenen?

Jag är ingen expert så rätta mig gärna någon om ni kan..

jag rider akademiskt och där jobbar man hästen böjd, typ alltid, alltså även på rakt spår.. en av anledningarna är att man lättare kan komma åt och placera bakbenen.. försökt med det? hur jobbar hon i öppnor och slutor med det benet?

alltså.. Din häst är 6 och haft massor med skador.

Om den inte fattar galopp åt ett håll, finns det i min värld 2 alternativ. antingen förstår den inte hjälpen eller så är den låst eller har ont på annat sätt.
Jag tycker att det verkar olämpligt att rida skolor på den. om den inte galopperar korrekt och lika åt båda hållen.

Jag skulle faktiskt byta veterinär ocg åka och utreda detta beteende.

Sen så kanske du ska prova att ta hjälp av en dressyrtränare för att komma till skott med probelmen ni har och inte någon typ av landslagsryttare i hoppnnig...

Sen så tycker jag precis tvärrt om mot Jonas al Mighty förespråkar, rid hästen rakriktad så mkt som möjligt.

Om du tycker att det är svårt att tömköra, så kan du faktiskt ta lektioner i det också.

Men är det inte så att om man bara jobbar den rakriktad är det mkt lätatre att den "fuskar" och på så vis inte tränar de benet som den är svag i?? om den nu inte har ont), vilket den säkert har iofs..
om man jobbar hästebn böjd så är det lättae att den arbetar mer med det benet som den är svag i och har svårare att fuska.. jag vet inte men en tanke bara.. självklart med samband av en tränare.. och nu förutsatt att hästen inte har ont och bara är svag... de måste ju självklart kollas upp helt ordentligt..
har hon lika svårt att fatta högergalopp i lobering?

Kan man själv rida rakt, och vet hur en rakriktad häst ska kännas, så känner man
mycket lätt om hästen fuskar, vinglar eller petar ut någon bog eller något bakben.

Då är det lätt att korrigera dem med.

När hästen inte vill arbeta jämt så tycker jag att det är just det som är det viktigaste att börja med. Att hästen ska arbeta lika mycket (eller lika lite) med båda bakbenen samtidigt. Jag tycker inte det är shysst att börja med skolor då den måste belasta det svagare benet mer än det starka. Det anser jag ökar risken att hästen istället fuskar vilket kan vara svårt att upptäcka om man inte är mycket rutinerad som ryttare.

Till TS: Börja med rakriktningen i skritt. När det fungerar fokusera på att göra långsamma igångsättningar till sakta trav - med fokus just på att hästen ska arbeta rakt. Efterhand ökar du kraven i övergångarna, sedan mera trav och till sist galoppen. Galoppen är ju i regel den svåraste gångarten att rida hästen helt rak i så vänta med den. Ta givetvis hjälp av en bra dressyrtränare.

Jag har verkligen gått till botten med henne veterinärt, hon är undersökt vid flera tillfällen av flera olika veterinärer på klinik, röntgad,böjd, bedövad, hakar, etc. Har även varit hos flera equiterapeuter/kiropraktorer/massörer, Hon har gått med SI ledsproblem tills hon var fyra, nu är de behandlade och friskförklarade. Dock har hon under flera år gått snett, därav är hon assymetriskt musklad.

Jag tror mycket på att rida i skolor, men jag känner att hon kommer undan med att antingen tvära lite för mycket eller för lite, när jag lyckas placera henne så att hon är rak saktar hon av.

Jag skulle otroligt gärna ta lektioner i tömkörning, men vet inte var man hittar någon som är duktig som man kan träna för, jag är ju sugen att börja arbeta på en gång, kan ingen beskriva hur ni arbetar hästar på töm? Det ersätter naturligtvis inte en tränare, men jag är väldigt nyfiken på att ta del av er erfarenhet!

Hur vet man när hästen är "rakriktad" när man alltid rider den böjd? Känns som att det är betydligt lättare att "fuska" då?

Det är otroligt svårt att ge råd såhär på nätet, ingen har sett hästen, hur ser den ut i resten av kroppen? Förböjer den sig? Bogar ut? Hur avlastar den det svaga benet? Är den avspänd och lösgjord? Hur skicklig är du som ryttare? Känner du när och hur du måste korrigera hästen?

Ta hjälp av en duktig dressyrtränare!

Jonas
om man jobbar hästebn böjd så är det lättae att den arbetar mer med det benet som den är svag i och har svårare att fuska.. jag vet inte men en tanke bara.. s
Nej, tvärt emot.
Det är mkt lättare att hästen "fuskar" i böjning.
En bog åker ut, en ställning som inte går igenom, en böjning som inte är ärlig osv osv.'
'

swe
Jag tror mycket på att rida i skolor, men jag känner att hon kommer undan med att antingen tvära lite för mycket eller för lite, när jag lyckas placera henne så att hon är rak saktar hon av.
Alltså, jag upplever det inte som att du ritigt vet vad "skolorna" är.
Du talar om tvärning. I skolan skall hästen vara rundad kring skänkeln i bålen och gå åt ett viss håll. inte tvära. tvära gör man i skänkelvikning.
Och sen talar du om placera och rakrikta? alltså rak häst utför inte en skola.
Om hästen dessutom saktar av när du utför övningen så måste du själv förstå att den knappast gynnar henne om du själv inte kan genomföra rörelsne som är till för att lösgöra och samla.

Sen just det, när du talar om dessa skolor du nu gör. I mina örgon låter det som vansinne att rida slutor på en oriden, snedmusklad 6åring.

Swe, det glädjer mig att du ängnat så mkt tid åt att få hästen frisk. Men om den rör sig oliksidigt så är den i mina ögon inte läpad att rida på.

De flesta vanliga rtänare brukar ha baskunskap i tömkörning.
Sök på nätet? prata med alla dina landslagskompisar i hoppning, jag lovar att de måste känna någon de kan rekommendera.
För övrig så finns de ett gäng tömkörningstrådar på forumet. Använd sökfunktionen.

Lycka till

Det kan hända att jag utrycker mig inkorrekt, men det jag menar är ju att hon börjar tvära när jag vill att hon ska böja sig. Att hon på det sättet kommer undan.

Om man aldrig utsätter en häst för belastning kan den ju heller inte bygga muskler? De tränare jag rider för förespråkar att man utbildar hästen genom att rida öppna, sluta och skänkelvikningar, jag hör gärna argumenten för att göra på något annat sätt.

"De flesta vanliga rtänare brukar ha baskunskap i tömkörning.
Sök på nätet? prata med alla dina landslagskompisar i hoppning, jag lovar att de måste känna någon de kan rekommendera.
För övrig så finns de ett gäng tömkörningstrådar på forumet. Använd sökfunktionen."

Jag förstår inte vad det ger dig att göra dig ironisk på min bekostnad när jag bara är nyfiken på hur andra tänker och gör.

Tycker även att det är en enkel slutsats att alltid skylla på att hästen har ont, Som det låter på dig skulle jag ju lika gärna kunna skjuta henne?

Hur bra är du själv på att rida.

Tänkte om det inte är så att det är DU som gör fel och kanske inte hjälper hästen på rätt sätt?

Tökmörning är mycket lättare än många tror. Det kanske inte blir perfekt till en början, men om man tar det i lugn takt kan man mkt väl lära sig själv. I tömkörningen SER man ju alltid vad hästen gör, och man lär sig hur mkt tygeltag/spö/tryck som behövs för att reglera hästen :)

Har du utbildat nàgra unghästar tidigare. Din 6 àring màste väl ligga bakom i utbildningen pga av alla skador.

Jag skulle rekomendera att lämmna henne hos en beridare som kan utbilda henne och lägga grunderna ordentligt.

Men om du inte vill göra det skulle jag sätta mig ned med en bra ridhandbok, tex ridhandboken, grundutbildning för ryttare och häst (Heter den sà?) för att läsa om grundutbildning och göra upp en grundutbildnings plan att följa.

Eftersom du redan vill hoppa över viktiga steg i hástens grundutbildning och börja med skolorna för att det känns bra, rekomenderar jag dig att hitta nàga bra böcker och läsa dem.

För att börja med skolorna ska hästen ha en del förutsättningar: Gà pà betet, stadigt. Söka kontakten med bettet, Ha rytm och bjuda framàt. Respektera skänkel och lyda den. Vara nâgolunda rakriktad.

Som din hást gàr just nu kommer det göra mer skada en nytta att ge sig pà de övningarna.

Tänk att du är din häst lärare och för att din häst skall lära rátt màste du följa en läroplan. Läroplanen som du följer har tagit fram av duktiga hästmänniskor som delar sina erfarenheter av att rida in mànga unghästar med dig. Du hittar den i böckerna.

Inte làter man ett barn i tvàn börja göra fyrornas matte? :angel:

Just det tänkte pà en till sak, du màste rida med logik!!!

Nya övningar skall inte tjatas in de ska plockas som mogna frukter.

vad jag menar är att om man har gjort allt förarbete ordentligt sà kommer hästen göra den nya övningen bra första gàngen du ber den om det. :laugh:

Eftersom den bara kommer att följa dina hjälper.

Det kan hända att jag utrycker mig inkorrekt, men det jag menar är ju att hon börjar tvära när jag vill att hon ska böja sig. Att hon på det sättet kommer undan.

Om man aldrig utsätter en häst för belastning kan den ju heller inte bygga muskler? De tränare jag rider för förespråkar att man utbildar hästen genom att rida öppna, sluta och skänkelvikningar, jag hör gärna argumenten för att göra på något annat sätt.

"De flesta vanliga rtänare brukar ha baskunskap i tömkörning.
För övrig så finns de ett gäng tömkörningstrådar på forumet. Använd sökfunktionen."

Jag förstår inte vad det ger dig att göra dig ironisk på min bekostnad när jag bara är nyfiken på hur andra tänker och gör.

Tycker även att det är en enkel slutsats att alltid skylla på att hästen har ont, Som det låter på dig skulle jag ju lika gärna kunna skjuta henne?

LIKA GÄRNA SKJUTA HENNE? ALDRIG ALDRIG ATT JAG HÄVDAT DET?!!!
Alltså jag orkar inte citera mig själv, men hänvisar till att jag gläds åt att din häst är friskförklarad. Läs förra inlägget igen om du missade den punkten!
Upplever att du tog åt dig allt som negativ kritik och det har mer med din inställning att göra än med inlägget i sig.

Finns ingen, repetarar INGEN ironisk underton i mitt inlägg!
Men om du vill tömköra så prata med:
de som är i hopplandslaget (du hänvisa själv till dessa)
Dina tränare
Sök på nätet efter tränare som tömkör
Sök på forumet (finns trådar i de ämnet)

En häst utsätts för väldigt mkt belastning utav att bara bära ryttare, sen när den dessutom inte har lätt för sig så belastar den änu mer.

Jag hävdar fortfarande att en häst ska inte lära sig skolorna! När den är mogen i kropp och psyke så kommer de av sig självt!

Jag arbetar proffessionellt med hästar och har gjort det i många år. Det här är verkligen inte min första unga häst, men däremot första gången jag upplever att min metod inte är tillräcklig. ( Bör tilläggas att hästen tävlar hoppning 110 med felfria resultat)
Det är inte så att hon rör sig orytmiskt/ oregelbundet etc, men jag upplever att hon är olika stark i bakbenen och att hon belastar aningen ojämnt. Jag kan inte rida i en lika kvalitativ höger galopp som vänster och hon har svårt i fattningarna.

Rådet om övergångar på rakt spår i lugnt tempo lät väldigt intressant, det vill jag pröva att arbeta med.

Sedan jag köpte henne har hon hela tiden stått uppstallad hos meriterade tränare, jag har kontinuerlig hjälp, men tycker att det är intressant att höra vad icke hopp människor har för metoder, då jag som tidigare nämnt inte känner att vi kommit helt till rätta med henne.

Om hästen har varit skadad och har haft ont så sitter det ju med all säkerhet kvar i hennes huvud, alltså att hon är fortfarande rädd för att det ska göra ont även om hon inte har ont längre:)

Det som många tar upp här att du ska rida henne rakt riktad lr att du inte ska det, men man ju se på många sätt för rakt riktning betyder ju att hästen ska spåra så väl på rakt som på böjt spår. rakt riktning är ju inte att man rider rakt framåt.

Övningar som man kan göra för att hästen att trampa under sig som är väldigt enkla är saker som skritt-trav övergångar, trav-galopp övergångar, tempo växlingar, skänkelvikningar, bogen in(mild variant av öppna där man inte tvärar så mkt) och det finns säkert många mer övningar med dessa är ganska basic och har hjälpt mig jätte mkt.

jag tycker att du ska börja väldigt försiktigt med henne, nästan som hon har vilat en längre tid. eftersom att hon förmodligen inte har muskler nog att bära upp sig än. hoppas att det löser sig för dig !
:)

Jag tycker tråden har gått lite i överdrift. Ni går ju på varann personligt. Tror inte det hjälper henne som behöver hjälp.

Har haft precis samma problem med min häst, å han är oxå 6 år. Men nu, äntligen så släppte det. Jag tror det är en utvecklingsprocess dom ska gå igenom. Hästen är ju trots allt bara 6 år! Även om den är bra utvecklad m.m. så har kanske inte allt hamnat på plats. Jobba bara vidare, med mjuka lösgörande övningar för rygg å ben så kmr det komma. Har man för bråttom så kraschar man tillslut.
Jag tror mkt på akademisk ridning i detta fallet, det behöver heller inte betyda att hästan jämt ska vara böjd! Men mkt går ut på det.
Jobba liksidigt, och i kanske lite lägre form så att den blir lösgjord. En lösgjord häst är psykiskt och fysiskt avspänd och går i balans. Har du inte hästen i balans kan det bli svårt att utföra skolorna å känna att hästen kan bära upp sig rakt liksidigt.
– lösgjordhet
- stöd
- schvung
- rakriktning

Det är a och o anser jag. Desamma om att man måste hitta takten. Då man hittar de rätta knapparna så kan man utvecklas enormt. Hästen får en god ryggverksamhet som kmr hjälpa dig i detta läget.

Lycka till! :)

Jag vet inte pà nàgot viss tror man alltid att det är nàgon som inte har riktig koll pà sin ridning som skriver pà bukefalos ;)

kan bero pà att i inläggen skriver man bara om själva problemet och inte ned sitt cv och hästens utbildningspunkt.

En av unghästarna i stallet hade oxà liknande problem tidigare, hans galopp var dàlig ojämn och han ville gärna korsa galoppen. Sànna problem tar tid, men för att vara ärlig började vi inte arbeta sidförande för efter de problemen var ganska lästa. Han e ju inte perfekt.

Jag gillar att arbeta hásten i longerlinan, med inspänningar anpassade för hástens styrka och utbildning. Genom att använda fasta inspänningar (heter de sà? kommer inte ihàg namnet pà svenska) och ha hästen riktigt fram`t inte làta den skjuta ut bakdelen och galoppera i bàda galopperna men med fördel mer i det dàliga varvet.

Jag brukar göra mycket övergângar trav galopp - galopp trav, samt använda hela ridbannan, stora volter som blir smà volter, ett varv pà en lite volt (obs rytmen fàr ej ändras) Tyceker att hästen lär sig balensera sig bättre och använder bakbennen báttre om man dà och dà tar in dem pà en liten volt och de màste hitta rörelsemönstret för en bra galopp pà den lilla volten.

Hästen fàr ju aldrig fuska i tekninken, och vad som är en liten volt beror ju pà hästen.

Att longera, ganska hàrt arbete tvà gànger i veckan kommer stärka bakbennet och galoppen. fast det tar nog ett tag innan du ser skillnad.

När hennes kropp är redo sà kommer hon arbeta bra. Jag tycker att det inte verkar vara som en bra ide att sätta upp duktigare ryttare pà henne för att de ska brâka lite med hästen och se om hon kan börja gà bra.

Nä rid du och ha alltid henes bakben i àtanke och hur du kan stärka henne. Nár du lyckas ta dig egenom problemet kommer det att gà toppen.

Har ett sexårigt hoppsto som tidigare har haft skadeproblem i form av SI ledsproblem och kotledsinflamation. Hon är grundligt undersökt veterinärt och av kiropraktor, så hon ska vara okej nu.
Problemet är att hon inte gärna belastar höger bakben lika mycket som vänster. Hon "faller igenom" i svängar och slingrar sig i skolorna. Hon har svårt att fatta högergalopp. Jag har låtit två olika landslagsryttare i hoppning rida henne och ingen av dem fick henne att arbeta som hon skulle ( damen har väldigt mycket humör och vill inte bli tillrättavisad på något sätt av någon hon inte känner...).
Jag känner mig öppen för att pröva nya vägar att lösa det här problemet. Jag har funderat en del på tömkörning, men måste väl erkänna att jag inte riktigt vet hur man arbetar en häst på töm, alternativt något helt nytt, icke våldsamt sätt, som får henne att belasta jämnt.

Några idéer?

Varför inte rida mkt i skog och mark? Jag har en 6 årig fbl valack som är svagare i VB, ingen skada utan helt enkelt lite klenare i det benet. Och ja, innan alla får damp härinne så är han besiktigad, röntgad klämd och utredd. Han är som en vanlig dödlig, lite ojämn i "kröppa" :)
Och jag rider alla mina dressyrpass ute på åkrar, vägar, skog osv just för att stärka hela hästen samt att jag anser att kan han koncentrera sig och jobba korrekt ute, kan han koncentrera sig överallt.
Detta ger både mig och min häst balans och fokus samt att vi har roligt ihop.
När han är korrekt riden och balanserad märker jag aldrig av hans svaga bakben, och jag är tvärsäker på att det är mitt sätt att rida honom som gör det.
Sen är jag som du, inge vidare på att tömköra, så jag har helt enkelt en superduktig tjej som gör det åt mig, kostar som en vanlig lektion och jag är med och ser hela tiden att han blir korrekt genomjobbad och han älskar det och ser ut som en miljon under töm :p

Lycka till med din häst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka