Hur får jag han att lyssna?

J

jessica016

Jag rider min medryttarhäst 2 dagar i veckan. Han har väldigt dålig kondition som behöver tränas upp.. Han går heller inte fram ordentligt och blir argoch sparkar och stegrar när han inte vill göra vad jag säger och jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har hört av andra att ägaren till hästen inte rider framåt och hon har själv sagt att hon är lite mesig.. Hur ska JAG göra för att få upp konditionen och få honom att lyssna på mig :confused:
Hästen är 7 år snart och ägaren har haft honom i 2 år.. Jag började rida honom efter jullovet i år men han har gjort Stora framsteg men nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta

Sv: Hur får jag han att lyssna?

Jag tycker att du ska satsa mer på att samarbeta med hästen. Gör något som han tycker är roligt och som samtidigt tränar upp konditionen. Ut och rid i naturen tycker ju t ex de flesta hästar om.

Det är ju svårt att ställa stora krav på en häst som inte är igång. Han protesterar kanske för att det är för jobbigt det du vill göra, i dagsläget?

kolla upp hästen först o främst så en inte har ont, om den är helt frisk tar du hjälp av en duktig person som kan hjälpa er börja om från grunden.

Om han inte har bra kondition kan du ju leda honom. Led honom bort. Rid litet travintervall på hemvägen och hoppa av och led honom hem. Utöka varefter det går bra.

En häst som stegrar vill ju även få dig att lyssna på honom. Han tycker det är besvärligt vad du ber honom. Få det att fungera utan att ni "skriker" åt varandra... Var noga att inte bromsa hans ev. framåtbjudning utan lägg hellre volter för att reglera tempot. Om han nu är väldigt svår att få fram.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka