Hur får jag bort ett sår som aldrig läker?:P

K

Kallblod

Min häst har klivit på sig själv på ena frambenet, en bit under kotan & han lyckas alltid riva upp det på ett eller annat sätt så det försvinner aldrig, han ömmar inte & det är bara ytligt men han blöder ju endå & mitt senskydd blir också lite blodigt, tycker det är jobbigt att det aldrig får läka helt! Det spelar ingen roll om jag slutar rida & låter det läka för han har trampat på sig själv i hagen också! finns det nått skydd som skyddar en bit under kotan så jag slipper få fler sånna här envisa sår som aldrig försvinner??:D

Sv: Hur får jag bort ett sår som aldrig läker?:P

min häst hade också ett sånt envist sår. jag lindade ett par varv med självhäftande linda ett par dagar, sen var det läkt:bump:

Linda med en padd som hänger ner nedanför lindan/kotan.
Sätt inte på senskyddet, utan rid med lindan oxå.

Kompress, ev. lite bomull runtom och sen en självhäftande linda runt. Låt sitta ett par dagar och se sen hur det ser ut, byt ev. bandage om det inte läkt helt.
Brukar funka å det mesta :)

min häst hade också ett sånt envist sår. jag lindade ett par varv med självhäftande linda ett par dagar, sen var det läkt:bump:

Ska man bara linda benet med såret?Ska det vara på hela tiden?i hagen & vid ridning?:) & bara byta då det behövs?

*putt putt* :D Ingen som kan svara på mina frågor?:) & om det finns ett skydd man kan ha speciellt vid ridning som skyddar nedanför kotan så jag slipper fler sånna sår :)

Ska man bara linda benet med såret?Ska det vara på hela tiden?i hagen & vid ridning?:) & bara byta då det behövs?

Om det nu sitter strax nedanför notan skulle jag lägga en kompress på såret, därefter ett lager bomull runtom hela kotan och linda över, linda från krona upp ovanför kotan. Låt det sitta utan att röras ett par dygn, vid ridning, stall och hage. Förutsatt att det inte glider ner eller blir väldigt smutsigt. Men därför ska du linda ordentligt upp över, ovanför kotan så det sitter och täcker såret väl.
Om det håller sig fräscht tar du av efter ca 2 dygn. Tvätta rent med ljummet vatten och ev. lite mild tvål. Om det ser helt läkt ut kan du låta det vara, annars nytt bandage och samma sak igen.

det kanske funkar att ha gummiboots på ihagen, jag hade det till min häst som trampade sej själv hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 121
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 481
Senast: Petrow90
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka