Hur får bantar man en häst?

E

Eiche

Om man vill banta en häst som är "normalt" igång med träning och har för stoor mage, hur bantar man den?
MVH
 
Sv: Hur får bantar man en häst?

hmm jag gjorde såhär när jag började ta hand om nuvarande medryttarhästen:

hon hadde hö/halm mage va allmänt rent fööööör tjock :eek: hon hadde knappt blivit riden så jag började med promenader m.m arbetade upp kondition sen började jag med lite hårdare träning och tillslut blev de muskler istället för fett m.m nu är hon världens vackraste i min ögon :love:

trappade inte ner nått på fodret, hon har alltid hafft samma foderstat men måste ändra den snart.
 
Sv: Hur får bantar man en häst?

Den bästa bantningen är att träna hästen allsidigt och regelbundet!! Klättra mycket och jobba med arbete där magen får jobba, öppnor och slutor är bra, galopparbete och travjobb på liten volt i långamt tempo, där fokus ligger på att hästen träder in med inner bak och bär upp sig, lång överlinje.

Det är viktigt att inte dra ner för mycket på maten. En häst som rids behöver bra med energi och protein. Kolla foderstaten om du inte redan gjort det och räkna ut vad som är lämpligt för din häst. Jag tror dock att hästar som får äta obegränsad mängd (fri tillgång) och själva väljer hur mycket de behöver äta, mår bäst och är i finast form (de kanske äter lite mycket precis i början, men det ger sig).

Lycka till!
 
Sv: Hur får bantar man en häst?

Tack för svaren :) Helt plötsligt vart de mycket mer "välstädat" i min hjärna ;)
 
Sv: Hur får bantar man en häst?

Det kan ju vara proteinbrist - det ger ibland stor mage.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: Sirap
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp