Hur fångar man en vildkatt ?

Miranza

Trådstartare
Hur fångar man en vildkatt ?
Min katt hittades i en stad sedan han varit försvunnen i 1.5 år
Han är helt förvildad och när vi kom dit och kallade på honom stack han direkt, jag tycker det är konstigt att han är så rädd.

Vi har sedan provat att fånga honom i en fälla med mat, men han går inte in i den. så otroligt slug och försiktig..

Jag vill inte ge upp men det känns hopplöst efter så många nätters hopplösa jakt..:(

Finns det något annat sätt ?
Vi funderade på om man kan droga honom med något i maten..

Sv: Hur fångar man en vildkatt ?

Om man drogar med maten gäller det ju att hålla koll på vart katten tar vägen och det kanske inte är det lättaste att följa den och sen få fram den om den går under något? Bara en tanke, har ingen erfarenhet.

Hoppas ni kommer på en bra lösning och att det hela slutar lyckligt!

Min katt hittades i en stad sedan han varit försvunnen i 1.5 år
Han är helt förvildad och när vi kom dit och kallade på honom stack han direkt, jag tycker det är konstigt att han är så rädd.

Vi har sedan provat att fånga honom i en fälla med mat, men han går inte in i den. så otroligt slug och försiktig..

Att katten är förvildad efter 1½ år, är ju inget märkligt i sig. Inte heller är det konstigt att han sticker när ni kommer för nära.

Det man ska göra med fällor är att ha dem ogillrade under flera dagar/någon vecka och bara fylla på med mat och vatten tills katten vant sig med att inget händer när den går in dit och äter.

Då först gillrar man den, så att den stängs om katten när den går in för att äta..

Hej
Tyvär är det inte så enkelt, vi har suttit halva natten på en parkering flera gånger.
Från bilen har vi studerat honom på avstånd..

Första gången gick en annan katt in och slog igen fällan framför nosen på min katt, så han vet att passa sig nu..

Han väntar på att vi ska lägga ut maten och åka hem, fällan kan inte stå kvar obevakad i det området tyvärr.
Och vi vill ju ändå se till att han får mat och fortsätter besöka samma område.
Ironiskt nog har vi nu lyckats fånga dom flesta strykar-katter i staden utom min, en del har gått i fällan flera gånger :crazy:
Sånna fina katter, vissa kanske har ett hem men dom flesta är nog hemlösa, tyvärr kan jag inte ta hand om någon av dem..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 166
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar