Hur fångar man en svårfångad häst????

lovehorses

Trådstartare
Just vad frågan säger vill jag ha reda på....
Alla tips mottages med tacksamhet.
Har börjat få slut på ideer.....:(

Vi har provat att locka henne med morötter, funkar jättebra på vintern men nu lockar det gröna gräset.

Sen har vi provat att gå till hagen när man kommer dit, klappa om de andra hästarna, ignorera henne. gå ifrån hagen en stund komma tillbax med lite godis ignorera henne igen bara ge de andra hästarna. gå bort från hagen en stund komma till bax osv. funkade en gång. sen fattade hon.
Hon kommer till en person men hästen vet om att hos henne får hon bara godis inget arbete....

det börjar blir frustrerande, hjälp oss!!!
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Om inte morötter och annat gott fungerar så skulle nog jag prova att göra livet jobbigt för hästen när den inte låter sig fångas.
Alltså om du inte får komma fram och ta hästen så får den springa och den får inte stanna fören du ger tillstånd till det. och då provar du att fånga den igen, går den ifrån dig igen så får den springa ännu mer. Efter man hållit på så en stund så brukar dom tröttna. Hästar är ju egentligen ganska lata av sig, dom letar alltid efter den enklaste lösningen. Men för att kunna prova så underlättar det om hagen inte är så stor för annars kommer hästen lätt för långt bort från dig och den kan då stanna/göra som den vill.

Du kan även prova att sätta dig i hagen med ryggen vänd mot hästen och sen kan du fixa med händerna på något som låter till exempel en hink med lite mat i. Hästar är ju ganska så nyfikna djur så efter en stund så brukar dom komma fram. men det kan ju ta ganska så långt tid och är det desutom en hage som är rätt stor och rolig för dom så blir du tyvärr mindre intresant.

Du kan även använda el tråd att du minskar ner hagen efter hand när du ska fånga hästen, Då får den mindre yta att kunna springa i från dig på.
Ha grimma på hästen hela tiden i hagen det brukar vara lättare att fånga dom då. Du kan även testa att gå ut i hagen flera gånger om dagen ge hästen något gott, mysa med den. Att det inte är så att varje gång du kommer till hagen så ska det arbetas.

Hoppas det löser sig. Har själv haft hästar som varit väldigt svår fångade och det är inge kul alls. :( Men det brukar gå över efter en period. :)
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Teuqila skrev:
Hoppas det löser sig. Har själv haft hästar som varit väldigt svår fångade och det är inge kul alls. :( Men det brukar gå över efter en period. :)


Ja hästar är smarta. Vi har haft många hästar i familjen och alla har ridit i familjen, så flera hästar har retats med just "sin" ryttare medan alla som inte ridit just den hästen särskilt ofta har kunnat fånga den utan problem. Min dotter hade en ponny som ofta "kastade sig om halsen" på henne när hon kom, de var verkligen bästisar, men vissa dagar låtsades ponnyn komma, men på lagom avstånd bärjade hon springa runt runt på en volt runt dottern, coh henne hjälpte det verkligen inte att driva iväg för hon var ett energiknippe som älskade att busa och bara såg det som en ny rolig lek. Dottern stod ibland i mitten med en hink och ponnyn sprang runt henne precis utom räckhåll med huvudet i vädret.
Sen plötsligt tröttnade hon och kom fram. Det gällde bara att aldrig göra leken roligare för henne utan lugnt strunta i henne och ha tålamod.

Min värsta var en valack som när han såg mej i ridkläder (andra kläder-inga problem) drog iväg med hela flocken (ledare dessutom) till andr aänden av hagen. Där väntade han tills jag var nästan framme (de få gånger jag var dum nog att gå efter) sen iväg med hela gänget till andra änden igen.
Han blev så småningom "lättköpt" med godis eftersom han älskade sockerbitar över allt annat.
Men även vid närmare 25 kunde han få för sig att lura mej och dra en repa, vänta in mej, dra iväg, vänta, osv.

Ja, sättet man ska använda måste alltså vara anpassat efter hästen. Min erfarenhet är att lugn, tålamod och lagom bestämd attityd funkar bäst. Om hästen känner en väl och vet att "nu slutar vi larva oss-tonen" betyder allvar så brukar det funka. Min gamala valack visste när min gräns var nådd, trots att jag inte höjde rösten så härde han det, och då stannade han nådigt och lät sig fångas.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Det låter som ett jobbigt problem, min häst är likadan.
Det lilla knepet är att man ska tänka som hästar - det är inte lika lätt som det låter, men studerar man dem så kan man tänka sig in lite i deras hjärnor. Hur möter hästarna varandra, hur hälsar dom, hur stöter de bort varandra, hur hotar de varandra, hur gör dom när dom vill kalla in varandra?

Gå aldrig emot din häst med blicken fäst på den, titta ner i marken med händerna vinklade innåt kroppen på dig själv.
Gå inte på en rak linje, gå i cirklar, serpentiner. (hästar gör så)
Gå aldrig rakt mot din häst, ställ dig vid sidan och sträck fram handen. Låt hästen ta första steget att hälsa på dig, när hästen nosat så kan du klappa den på halsen eller i pannan och knäppa fast grimman/grimskaftet.

Om hästen går ifrån dig är mitt bästa tips att du går efter den, inte jaga, bara gå efter den med blicken i marken. När hästen stannar, stannar du (eftergift) När hästen visar intresse och vänder huvudet mot dig - då kan du få fram till den. Annars går du bara bakom. Detta kan ta från tre minuter - till tre timmar. Men ge inte upp, hästar är smarta.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Problemet ligger kanske i att när hästen ser dig/er så ser den bara arbete, nu vet ju inte jag alls vad ni gör med hästen, men den kanske behöver göra annat än att bara ridas, kanske bara tas ut från hagen å pysslas med, sen in i hagen igen å nästa gång tas hon ut och rids..tex, så att det varieras.
Min kompis hade det problemet med sin förra häst, så fort hon kom å skulle hämta den så vägrade den gå in, men andra kunde hämta den utan problem, grejjen var att när hon gick till hagen å hämtade hästen så var det ju bara för att rida, hästen började fatta att när hon dök upp var det arbete inblandat å då ville den ju inte komma in.

som jag sa till henne, när din chef ringer på din lediga dag, då vill du ju helst inte svara eller hur..för det brukar ju betyda arbete..

så tänker iaf jag, å jag har inga problem att ta in min häst från hagen :)
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Tack för alla små knep, det gäller att prova.

Teuqila: jag har tänkt på den metoden också men vi har stora sommar å vinterhagar så vi får springa mer än hästarna.:smirk:
Men man kan ju prova att jaga in henne i ett hörn sätta upp en tråd å "jaga" henne....tåls att fundera på.

rebeccah: När jag går mot henne brukar jag sikta in mig på en annan häst men det räcker bara att man kommer tio meter ifrån henne å hon sticker långt.:confused:
JAg brukar sätta mig på huk bredvid henne, att jag visar att jag är liten å rädd.Frågar henne om jag får komma närmre....

Idag fick jag fast henne med en ny grejer men det räcker väl med att man gör det några gånger sen vet hon vad det handlar om.

Jag sa till tjejen som rider henne att hon sku komma dit å bara hälsa på henne å sen ta en annan häst att göra något med. Då blir hon kanske lite fundersam. man kommer dit ger henne en morot om det funkar å sen tar en annan häst....

Det gäller gu att vara smartare än häst.

Mer tips/råd mottages
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

det finns många metoder men det allra bästa är att gå hästen trött. ha med dig morötter/nån typ av godis när du gör detta.
du går asså bakom hästen och "jagar" den, men spring inte. gå så fort att hästen inte får tid att beta, men inte så fort att den blir jagad att springa. tillslut - efter 5 minuter eller två timmar kommer hästen att ge upp. sätt då fast grimskaftet och ge henne godiset.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Visst går det att "gå hästen trött" men om man har stora hagar så känns det lite onödigt jobbigt.
Det som har fungerat bäst hos oss är att sätta fast en lina som de får släpa med sig, så man kan få tag på dem ett 20 tal meter ifrån. Då brukar det gå över av sig själv när de vet att de inte kommer undan. Linan ska självklart vara av sånt slag så den inte fastnar runt benen. Gärna en lina som man drar genom en vattenslang eller dyrligt så den inte kan snara sig.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

HannaSwenson skrev:
det finns många metoder men det allra bästa är att gå hästen trött. ha med dig morötter/nån typ av godis när du gör detta.
du går asså bakom hästen och "jagar" den, men spring inte. gå så fort att hästen inte får tid att beta, men inte så fort att den blir jagad att springa. tillslut - efter 5 minuter eller två timmar kommer hästen att ge upp. sätt då fast grimskaftet och ge henne godiset.

Vilken tur att du skrev så slapp jag göra det ;)

Jag tycker själv att detta sätt är det bästa. Visst kan det hända att man får gå ett bra tag i början, men tänk vilken motion man får!!
Är man en finne i r*ven på sin häst så här så kommer de att sluta efter ett tag. De tröttnar helt enkelt på den tjuriga jäkeln som envisas med att gå efter.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Man ställer sig frågan "varför vill inte hästen bli fångad?" sen angriper man den orsaken istället!
Det finns alltid en orsak till varför hästen inte vill bli fångad, dvs den förknippar själva infångandet med något negativt, tar man bort den negativa förknippnigen löser sig problemet med infångningen av sig själv.
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Min favoritmetod går ut på att förfölja hästen tills den stannar och låter sig fångas. Pissenkelt, dock en fördel om hagen är slät och inte allt för stod i början, men det sitter snart såpass att det funkar i alla hagar. Lugnt och utan att stressa elelr väsnas så förföljer du bara hästen och dirver på, han är ju i hagen för att han vill ha lugn och ro, inte för att behöva gå och inte hinna äta. När han stannar och står kvar så ta lugnt på grimman och beröm. Ta inte alltid ut hästen för arbete! Ofta tar det ett par timmar i början men efter ett tag så brukar de flesta inse att det inte lönar sig att gå undan och stana relativt fort. Om man då inte alltid släpar ut dem r hagen för ridning utan bara ger lite godis, kliar på det absoluta favoritstället och sedan släpper loss dem utan att ens ha lämnat hagen så blir det positivt att inte springa ifrån en.

Dock har jag även haft lite mindre tama hästar att jobba med. I ett extremfall fick vi ha långa rep och hägna in ett sto i ett hörn för att ens komma nära henne. Det tog 1-2 timmars arbete med ca 5 pers fyra dagar i rad, sedan kunde man gå rätt ut och hämta henne. Hästen var tidigare aldrig ledd i grimma och var nu fem år gammal. DET var en utmaning!
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

min treåriga unghäst fick en dag för sig att han skulle min san o dag inte bli fångad :devil: jo det gick om man hämtar godis, men jag är starkt emot att hålla på att muta hästar för tycker det känns fel, och sen är det värsta jag vet tiggiga hästar:mad:

jag schasade iväg han så han fick springa och efter ett tag så började han bli intresserad av att komma till mig och då vände jag mig om och bara gick iväg, efter en stund följde han mig som en hund, gick jag så gick han sprang jag så sprang han efter mig och då kunde jag bara vänd amig om och ta han.

sen fungerade det urbra i ca en vecka, sen testade han igen och då fick han gå där själv i sin hage medans jag var ute o sprang en runda på en 10minuter och när jag kom tillbaka så var han som ett lam och det är han fortfrande, ca 2 månader senare.

Jag tror inet på att locka hästar och morötter o socker eller något sådant, jag tycker det handlar om att de ska lära sig att de ska komma när man kommer till hagen annars blir det någon form av bestraffning i form av att jag schasar iväg dem till de ger sig, tar in hagkompisen, eller lämnar de ensama ute. Har aldrig problem med att mina inte vill in..
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Ta en fika i hagen varje dag eller ät ett äpple själv och låtsas att du inte ser din häst, gör detta till en vana att du kan vara i hagen närsomhelst hela året. Kommer hästen så klappa den och gå därifrån. Ibland kan du koppla på ett grimskaft och bara gå i hagen med hästen för att släppa den igen. Snart är den så van vid att du finns till i hagen att den kommer till dig varje gång, lycka till!:)
 
Sv: Hur fångar man en svårfångad häst????

Man måste ju främst tänka efter hur en häst ÄR, hur den tänker och vad vi egentligen ÄR åt dom.
Vi måste hela tiden komma ihåg att hästen är ett flyktdjur och "talar" med kroppsspråk..
många många tänker inte på detta. vi/de flesta ger ut fel kroppsspråk dagligen utan att tänka på det när man är med hästen.
Ibland har vi en sån snäll pålle som inte reagerar så mkt på det, medan andra faktiskt är känsliga.
De har det i blodet;)

Vad händer om du går bakom bogen? framför bogen? Mellan huvud och bog?
Om du är bakom hästen? framför hästen? Tittar på benen? Tittar i ögonen? Sträcker ut armen, går böjd, går rak?
Vad säjer hästen då den tuggar? då den viker ena örat åt ett håll, sänker huvudet, höjer huvudet, vänder baken, svischar med svansen, går i en cirkel, går med huvudet bort från oss..
Vi måste försöka komma ihåg vad för signaler vi ger ut till hästen och vad den ger till oss.

John More tycker jag är en bra hästmänniska, han har skrivit om svårfångade hästar, kontaktskap och mkt annat viktigt i hästens grund.

Nu låter det kanske som om jag är vääldigt kunnig, nej jag är som sagt inget proffs och behöver lära mig mkt mkt mer, men är väääldigt intresserad av detta och därför har jag det här i bakhuvudet trots att jag själv kanske kan glömma bort mig eller att jag inte förstår vad jag gör för fel och hur jag ska motverkar detta beteende.
Jag lägger hellre ner energi på bra relation till min häst än ridningen, men det är från person till person vad man vill göra och vad man har tid till.

Sedan har vi de där matvraken som kommer då man visar en hink och skramlar lite..enkelt och snabbt;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp