Hur få upp mer i vikt? Fort!

r_freddy

Trådstartare
Jag har en liten unghäst som nu varit skadad sedan i september och därför inte rört sig så mycket.

Han har alltid varit otroligt svårfödd, tar enorm tid på sig att käka hö.
vilket ofta gör att de andra hinner käka upp det i hagen :(
Inne får han fri tillgång. Men det finna alltid kvar på morgonen. Han verkar helt inte intresserad av att äta hö.
Säg att kan lyckas trycka i sig ca 7 kg kanske.

Nu har han så klart tappat många kilo på grund av att han haft ont :cry:

Och jag försöker få upp honom.

Höt är analyserat och jag har fått en foderstat av svenska husdjur representant. men jag vill få upp honom mer fort. tycker inte att det sker så mycket. han har gått på detta nu ca 1,5 månad borde ju synas lite tycker jag. Han är så klart avmaskad men jag ska ändå skicka in KOLLA MASKEN på måndag för säkerhets skull :idea:
Han kommer från och med idag få gå själv med fri tillgång på hö i hagen. men jag tror inte han kommer äta speciellt mycket mer :(

Här kommer det han äter just nu per dag:

7 kg hö ca,
1,5 kg Kraft lusern pellets
0,5 kg Kraft Protein
0,75 dl Kraft Vitamin Vit
ett mått selen varje lördag.

Tänkte i så fall öka lusernet något, hur mycket tror ni blir bra?
Ska jag öka proteinet också?

Tacksam för hjälp

Sv: Hur få upp mer i vikt? Fort!

Om det är så, så kan du byta ut höet helt mot lusern. Men det är tveksamt om hästen äter mer för den sakens skull.
Däremot så tar det längre tid att få upp hullet på en nergången häst än vad det ar för hästen att tappa det när den blir sjuk. Så om hästen är riktigt nergången räkna med den ser ut som en häst igen tidigast till bete eller till och med efter betet.

Hans tänder kanske behöver raspas? Det kan ju alltid vara bra att kolla! Men sedan så kan du ju alltid prova att bytav ut höet mot hösilage eller ensilage? Men tänk på att öka sakta, så hans mage vänjer sig vid nytt foder. Sedan så är det ju alltid bra att klättra så bygger han mer muskler.

Han fick besök av tandläkaren för några månader sedan, så tyvärr är inte det problemet :(

Om du ökar lusernet kan du lägga till olja. Det är näringstätt så hästen får i sig mycket energi utan att behöva äta mängder. 2,5dl olja innehåller ungefär lika mycket MJ som 1 kg lusern.
Börja försiktigt och öka succesivt. Hästen kan få 100g olja per 100kg häst per utfodringstillfälle som max. Samt max dubbla detta per dag.
// Linda

Kanske läge att kolla munnen igen kan hända mycket i munnen på kort tid när det gäller ung hästar.

Vilken som. Men köp ren olja dvs inte matolja eller liknande. Majs, raps, linfrö, solros, mm är ok. När det gäller att få energi till hästen spelar sorten inte så stor roll.
// Linda

Kanske prova att byta hälften av höet mot Lusern Strå?

Ta bort kraftfodret och istället ge lusernpellets med olja?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka