Hur få upp i Vikt?

T

Tilla

Jag fick hem en mager å Tanig häst för några veckor sedan.

En Arab
18år gammal
147cm hög.
revbenen m.m. syns.

Nyligen avmaskad!

Tänderna tittade, hittade tandsten stora som sockerbitar!

Han Får Höselage av BRA kvallite, Både inne å ute, får väldigt mycket.. (stallet han står i nu, är ett travstall,varav alla hästar är runda av enbart höselage, å då tränas dom)

Vad tycker ni jag kan ge han?

Sv: Hur få upp i Vikt?

Hur många veckor sen?
Får hästen fri tillgång skulle nog jag personligen avvakta ett tag (självklart utan motion) och se om hästen börjar gå upp i vikt bara tack vare grovfodret.
Det är inte bra att fodra på för mycket efter bara några veckor, magen måste få tid att vänja sig vid så mkt grovfoder också.

Om hästen ändå inte går upp i vikt så skulle Jag rekomendera Lucern, soja eller korn.
Det finns även många färdigfoder som müsli och pellets.

Han kom hit den 14 Dec.. Alltså 2 veckor.. något sådant..

Absolut kommer han INTE ridas, han är för mager..

Funderar, Då de är en Arab, å de som står i stallet annars är Nordis å varmblo

Han kom hit den 14 Dec.. Alltså 2 veckor.. något sådant..

Absolut kommer han INTE ridas, han är för mager..

Funderar, Då de är en Arab, å de som står i stallet annars är Nordis å varmblod

ge fri tillgång på hösilage tills hästen ser bättre ut sen kan du ev börja ge nåt krafftfoder om det behövs

Okej, ja då bör du nog inte lägga till något extra foder än.
Det kan som sagt bli värre för hästen än bättre.

Du kan nog räkna med att det tar ett par månader innan du ser nån större skillnad.

Jag fick hem ett väldigt magert varmblod för några år sedan, satte honom på fri tillgång hösilage, det tog ca 3 månader innan man såg nått resultat alls. Idag är han en rund o fin gosse

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har köpt en ny häst från Holland för ca tre veckor sen. 4 år gammal, men ser ut som 2år. Tanig och omusklad. Ger 10-12kg Hö /dag men...
2
Svar
34
· Visningar
7 835
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka