Hur få upp hullet?

Lill76

Trådstartare
Min ena häst, en 6-årig vbl-valack är jättesvår att få upp i hull. Han är stor, 1,70 i mkh och kräver klart jättemycket mat, men jag lyckas inte få upp hullet på honom. :( Han är tunn över ryggen och revbenen syns, inte så att dom sticker ut, men han ser alltför mager ut. Jag har haft honom i 3 månader och under den tiden är han inte travtränad utan bara ridtränad och det är "normal" träning ca 5 dagar i veckan. Har tagit träckprov som visade ingen bandmask och bara lite blodmask ( ska avmaskas nu innan han släpps i sommarhagen)
Han får 14 kg hösilage, 1 kg blandsädskross + betfor.
Hösilaget har TS 66% och värdena per kg foder är:
6,2 MJ,
42,2 smbrp,
3 Ca
1,8 P
1,5 Mg

Ska jag öka hösilaget ännu mer? mer kraftfoder? ge olja?
Vad tycker ni?
 
Sv: Hur få upp hullet?

Min ena häst, en 6-årig vbl-valack är jättesvår att få upp i hull. Han är stor, 1,70 i mkh och kräver klart jättemycket mat, men jag lyckas inte få upp hullet på honom. :( Han är tunn över ryggen och revbenen syns, inte så att dom sticker ut, men han ser alltför mager ut. Jag har haft honom i 3 månader och under den tiden är han inte travtränad utan bara ridtränad och det är "normal" träning ca 5 dagar i veckan. Har tagit träckprov som visade ingen bandmask och bara lite blodmask ( ska avmaskas nu innan han släpps i sommarhagen)
Han får 14 kg hösilage, 1 kg blandsädskross + betfor.
Hösilaget har TS 66% och värdena per kg foder är:
6,2 MJ,
42,2 smbrp,
3 Ca
1,8 P
1,5 Mg

Ska jag öka hösilaget ännu mer? mer kraftfoder? ge olja?
Vad tycker ni?

ville bara säga att jag har en vbl valack på 9 år som jag har exakt samma problem med , vet inte heller hur jag ska få upp honom i bättre vikt...
 
Sv: Hur få upp hullet?

Lucern ger ju mycket protein och hösilaget innehåller ju ganska mycket redan, så blir det inte proteinöverskott då?
Kan tänka mig att det är mer enerig han behöver.
 
Sv: Hur få upp hullet?

Ett så stort varmblod har ett energibehov på minst 120 MJ om den än bara går i lätt träning. Så du måste öka på energigivan med minst 20 MJ per dag.
Öka på högivan till så mycket han bara vill ha. Minst 18-20 kg bör han kunna äta.
Vill han inte äta så mycket hö får du komplettera upp med mera kraftfoder/betfor/olja. Undvik att ge mer protein än vad du får med höet.
 
Sv: Hur få upp hullet?

Hej! jag har precis samma problem med min kille. Han är 172 hög så han är också ganska stor... han får nu fri tillgång på hösilage och jag hade även lusern på honom men då kom knutorna så jag ska faktiskt iväg idag och kika på något annat protein fattigt... men du kan ju testa att ha täcke på hästen så mycket som möjligt. då gör han inte av med energin till att hålla sig varm men självklart ska han ju inte stå med det när det är gassande sol o varmt. Men det är svårt att veta hur man ska göra, det ser inte roligt ut:(:confused: min är inte heller vacker just nu men börjar att gå upp lite aif..... lycka till!
 
Sv: Hur få upp hullet?

Min ena häst, en 6-årig vbl-valack är jättesvår att få upp i hull. Han är stor, 1,70 i mkh och kräver klart jättemycket mat, men jag lyckas inte få upp hullet på honom. :( Han är tunn över ryggen och revbenen syns, inte så att dom sticker ut, men han ser alltför mager ut. Jag har haft honom i 3 månader och under den tiden är han inte travtränad utan bara ridtränad och det är "normal" träning ca 5 dagar i veckan. Har tagit träckprov som visade ingen bandmask och bara lite blodmask ( ska avmaskas nu innan han släpps i sommarhagen)
Han får 14 kg hösilage, 1 kg blandsädskross + betfor.
Hösilaget har TS 66% och värdena per kg foder är:
6,2 MJ,
42,2 smbrp,
3 Ca
1,8 P
1,5 Mg

Ska jag öka hösilaget ännu mer? mer kraftfoder? ge olja?
Vad tycker ni?

Jag skulle föreslå enbart hösilage och ta bort allt annat och ersätta en tid med Dynavenafoder så kommer du med all säkerhet få upp honom i hull. Dynavenan har så många goda egenskaper.
Jag har haft det problemet med min förra häst och han blev snabbt en annan häst då jag gav Dynavena
 
Sv: Hur få upp hullet?

Tack för ditt svar! Har varit lite osäker på hans energibehov, jag har ju uppenbarligen gett honom för lite......:o
Han får hösilage ute tillsammans med andra hästar 2 gånger om dagen och inne 2 gånger (kväll och natt). Vill inte vräka ut hö i hagen pga de andra hästarna, dom är 3 och delar på 9 kg per utfodringstillfälle Får han mer än 10 kg inne äter han inte upp det, så lite knepigt är det. Det får bli lite olja och lite mer korn så kanske det ska gå. Nu är det ju snart fint grönt gräs också :laugh:
 
Sv: Hur få upp hullet?

Vad är det som är så bra med dynavena? Känner inte till det, berätta gärna om det :)
 
Sv: Hur få upp hullet?

Du kan gärna PM'a det till mig med :) har en appis som inte vill gå upp i vikt och har en återförsäljare av Dynavena 5 min från där jag bor :D
 
Sv: Hur få upp hullet?

Ett så stort varmblod har ett energibehov på minst 120 MJ om den än bara går i lätt träning. Så du måste öka på energigivan med minst 20 MJ per dag.
Öka på högivan till så mycket han bara vill ha. Minst 18-20 kg bör han kunna äta.
Vill han inte äta så mycket hö får du komplettera upp med mera kraftfoder/betfor/olja. Undvik att ge mer protein än vad du får med höet.

vad ska man använda för olja i fodret`?
 
Sv: Hur få upp hullet?

Jag tycker det dar var lite mat for en stor hast som dessutom ar tunn. Han behover bade mer for att halla vikten och sen annu mer ett tag for att ga upp. 1 kg kraftfoder ar knappt nanting. Kan du inte fa i honom mer hosilage sa oka pa kraftfodret rejalt.
 
Sv: Hur få upp hullet?

Jag har alltid gett mina hästar som har svårt att hålla hullet vetekli!
Det har fungerat jättebra!
 
Sv: Hur få upp hullet?

Raps olja eller majs olja funkar bra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur kommer man fram till vad som ska ökas för att få upp hästen i vikt? På pappret ska hösilaget täcka hans behov, men jag tycker han...
2 3
Svar
48
· Visningar
12 181
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 673
Senast: Magica
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: lil-sis
·
C
Foder & Strö Har hört att proteinvärdet i hösilaget ska över lag vara lågt i år men när jag fick analysen på det hösilaget jag har köpt så blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 402
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp