hur få svansen snygg ??

Sv: hur få svansen snygg ??

Jag tvättar ordentligt eller borstar ut och flätar ihop svansen till en tajt fläta. Håller det värsta borta i hagen.

Borstar med en hård borste varje gång jag rider. Sprayar pälsglas också men inte ofta.
Har ett varmblod med mycket tjock svans, väldigt ovanligt för en travare.

jag har dem flätade jämt och rör inte svansen annat än om jag ska på träning/tävling. använder TIB Horse pälsglans i mängder! har inte behövt tvätta svansarna en enda gång i vinter, inte ens på min skimmel och då har vi ändå leriga hagar.

Jag har en häst som har mkt svans och älskar att rulla sig och lorta ner sig :(
Jag har en suverän bortse som lätt reder ut den mest leriga och toviga svans utan att slita på den.
Pma gärna om du vill veta var jag köpt den för man får ju inte göra reklam

Fatima

jag borstar igenom svansen lite lätt varje dag och tvättar den om den ser hemsk ut, annars typ en gång i veckan. och så brukar jag fläta och ha i massa glansspray.

dränker dom i pälsglans å sedan flätar dm sendan få dom ha fläta på sej. skulle flätan bli lerig så borstar jag bara försiktigt av flätan med en mjuk borte men tar ej upp flätan mer än max 2 gångr/vecka å de sparar fakteiskt tycker jag.

Jag har i pälsglans och borstar sen ut den försiktigt med en vanlig borste (för människor). Att den skavs kan man ju inte göra så mycket åt tycker jag, så den får växa ut av sig själv senare.

Pälsglansen håller i ca en vecka på mina och då reder jag bara ut den med fingrarna. Fastnar inte så mycket lera längre då pga pälsglansen.

Doppar svansen i en hink ljummet vatten med grönsåpa i. "Klappar" bort all lort med en svamp eller med händerna.
Sedan reder jag ut svansen med fingrarna. Sagosvans :love:

Jag brukar strunta i att borsta den när den är lerig, om jag inte ska till ridhuset förståss:angel:, Måste man ha den ren o inte har spolspilta så får man doppa svansen i en hink med vatten o byta vatten typ 3 ggr kanske. Så är den någorlunda snygg -till nästa dag iaf...:smirk:

Pälsglans, pälsglans och åter pälsglans.
Min förra arab hade en väldigt rasotypisk svans, hon hade massa svans! Skimmel var hon med. Att fläta eller låta bli att borsta tycker jag inte gör någon skillnad. Jag var på hennes svans jämt och kunde stå och pilla i den hur mycket som helst (jag menar, hur mysigt är det inte att stå och pilla i en mjuuk svans? =D)
När det är så lerigt att svansen bli lerig så blir ju benen det med, så i samband med att jag spolade benen så spolade jag svansen med.
Sen hade jag ett superschampo med, som jag dessvärre inte minns namnet på, och TIB glansspray. Resultatet blev en kanon svans som nästan alla kommenterar =)

Bildbevis:

4419057.jpg

4125294.jpg

Har också svansen flätad jämt och massa pälsglans. Det ända som hjälper för att hålla min påller svans vit. Viker den en gång också och fäster med två snoddar för att inte tippen ska bli brun.
Har nog med att skura alla bajsfläckar och lerig man.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka