hur få svansen snygg ??

Ela

Trådstartare
Hur håller ni era hästarns svansar rena nu??

Mina hästars svansar blir leriga och det sliter ju en del varje gång man borstar bort leran.

Flätar svansarna men de hjälper inge vidare... har även fått tips om att linda upp svansen och byta linda var 14 dag.

Sv: hur få svansen snygg ??

Inte svaret du vill ha, men jag lever med det och hoppas att den växer ut snart... :angel:

Har en arab som har typisk fyllblodsman och svans och i sina bästa stunder har typ 200 stån i svansen..

Har dock köpt en jättebra borste som ser ut som en vanlig "människoborste" till honom och den sliter inte så mycket. Sen tvättar jag svansen med schampoo en gång i veckan...

Jag gör ingenting faktiskt. Spolar av svansarna när jag spolar benen. Borstar inte, förutom när de är dränkta i pälsglans inför tävling. Bådas svansar har hållt sig jämntjocka.

Jag gör inget spec. sprayar på pälsglans ca 2 ggr i veckan så det fastnar inte så mycket skit.

när min hästs svans blir lerig så är det endast i topparna längst ner, så då tar jag med en vanlig ruktborste och borstar .. piggborsten sliter mest på svansen!!
nujust så kammmar jag igenom svansen så gott som varje dag med en ryktborste.. den är jättefin nu och när kan borstar (snabbt) igenom den ofta så hålls den hela tiden i hyfsat skick :)

som Murray sa, så göra jag inte heller något med svansen om det inte är så att vi ska iväg på träning/klinik/clinic/tävling efter ett svans bad o pälsglans.
annars så fungerar ju svanspåse bra!:)

Jag borstar aldrig en lerig man eller svans. Antingen får de se ut som de gör, jag bara pillar bort lerklumparna i manen med fingrarna och spolar svansen samtidigt som benen. Mellan varven schamponerar jag man och svans och reder ut noga med massor av pälsglans så håller de sig snygga ett par dagar innan de ser lika äckliga ut som före tvätten...
Har tjocka svansar och långa manar som bara är lite tunna längst ner.

I denna lerperiod finns det ingenting att göra åt dessa gråa svansar.
Jag tvättar om jag ska iväg någonstans, annars låter jag den helt enkelt vara.
Tvätta varje dag har jag inte tid/lust med och borsta igenom en lerig svans gör ju mer skada än nytta.

Linda tycker jag inte är så schysst mot hästen.
Vill du absolut ha (hyfsat) rena svansar ;ös i massa pälsglans, fläta svansen och hoppas på det bästa :p

jag spolar svansen samtidigt som benen, när den har torkat blir det massa pälsglans i sen borst.

kl

flätar svansen, och en massa pälsglans. ser till att den är ganska kort oxå. tar ut flätan och borstar igenom med piggborste och mer pälsglans var annan-tredje dag.
har fått en massa komplimanger till och med för att svansen är så fin!

Man kan va lite smidig och trycka ner svansen i en hink med vatten och schampo så den blir ren sen kamma ut den ordentligt och spraya på lite glans medel typ så där nån gång i månaden brukar håll a sig fräch rätt länge då

LINDA INTE SVANSEN!
Det gör jäkligt ont om den fastnar i nåt, hela svansen kan faktiskt följa med....
Jag har sett westernhästar med svanspåse som tyvärr råkat ut för detta. Den kom in med en väldigt naken och sårig och blödande svansrot. Hua mej.:(

tvättar ca en gång i veckan med bara ljummet vatten. resten av tiden får den se ut som den gör, känns som ett hopplöst projekt att hålla den ren hela tiden.

IOR svans med pälsglans.. eller klipp svansen kort.. precis mitt på skenan.. så doppar dem inte svansen i leran... men då har jag ju bara hopphästar så det gör inte mej något. Borstar ALDRIG ( året om gäller detta mej) mer än om jag ska på tävling eller dyl. Pälsklans och reder ut med fingrarna...:banana:

Hur håller ni era hästarns svansar rena nu??

Mina hästars svansar blir leriga och det sliter ju en del varje gång man borstar bort leran.

Flätar svansarna men de hjälper inge vidare... har även fått tips om att linda upp svansen och byta linda var 14 dag.

Hej!

Svansen hålls ren med hjälp av tvätt var 14:e dag. Då är det Grönsåpa med lite Jodopax samt schampo för häst och så avslutar jag med människobalsam. När svansen torkat sprayar jag i pälsglansen och borstar ut svansen ordentligt med piggborsten, nerifrån och upp. Sedan pälsglans i två-tre dagar till och så borstar jag med mjuk rotviska. De dagar jag inte använder pälsglans reder jag ut svansen med fingrarna.

Har också svansen lite kortare på hösten/vintern. Den är klippt till kotans övre del, vilket gör att den inte släpas runt i leran.

Jag flätar inte svansen och min häst går på lösdrift, så jag tycker det gör det där lilla extra när jag rider att i vart fall svansen är vit.

har hört att om man sprayar på pälsglans typ varje dag så fastnar iaf inte spån och sånt så bra i man och svans kankse gäller lera oxå... Menvet inte hu bra det är för svansen att sparyas med pälsglans varje dag...

har inte problem med att svansarna blir leriga öht faktisk, det fäster sig ju inte eftersom taglet är så glatt.. är isf bara längst ner för att det sprutat upp lervatten.

gör inget särskilt, borstar varje dag och använder pälsglans en gång i veckan. har även två skimmlar..

Att fläta svansen hjälpte mycket på min häst. Men lida svansen tycker jag aboslut inte du ska göra!!! Och särskilt inte så länge?! Förstår inte vem som har sagt det...
Annars är ju pälsglans otroligt bra.. Har du araber med tunna svansar förstår jag att tvättning och borstning sliter mycket.. Försök att itne borsta så mycket samt att ha svansen lite kortare.
Att borsta nerifrån och upp (som någon annan här beskrev) är ju också en bra grej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka