Hur få sto att visa brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 144

Tabitha

Trådstartare
Nu är ju avelssäsongen här och iom det är det hög tid att göra CEM-prov på mitt ena sto som skall betäckas naturligt. CEM-provet skall tydligen tas i brunst, men problemet är att det hittills aldrig lyckats se några brunsttecken hos detta sto. Jag tror inte det är så att hon generellt inte visar brunster (har haft tre föl tidigare och har nu sin ettåring vid sidan), utan uppever snarare att hon inte brunstar om det inte finns någon att brunsta för. Och då duger inte de andra i stallet, eftersom vi bara har ston. Valacker finns iofs i området, men när vi tidigare hade valacker i stallet brunstade hon inte för dem heller (hon verkar vara ganska kräsen :smirk: ). Så är det någon som kan komma med lite andra tips på hur man upptäcker brunst så tar jag tacksamt emot dem.!

Sv: Hur få sto att visa brunst?

Håll koll på slemhinnorna i slidan.
På mitt sto kan jag se att hon blir mer rosa och fuktigare vid brunst.
Annars visar hon inget hemma.

Tack. Är detta med CEM- prov något man tar rutinmässigt eller tar man det bara om man misstänker något?

Är hon fortfarande inte avvand kan det vara en förklaring.

Tack. Är detta med CEM- prov något man tar rutinmässigt eller tar man det bara om man misstänker något?

Man tar det (eller bör åtminstone ta det) rutinmässigt på hingstar i avel (även de som står på semin som jag har förstått det) och på ston som skall betäckas naturligt.

Är hon fortfarande inte avvand kan det vara en förklaring.

Jo, det har förstås rätt i. Hon står i egen box inne, men de går ju tillsammans i hagen på dagarna. Trodde dock inte det skulle ha så stor betydelse, eftersom hon är 15 månader snart, och diar inte i den bemärkelsen nu längre - även om hon snuttar en del. Har inte kunnat dela på dem helt hittills, p.g.a. logistiken, men hoppas kunna göra det inom de närmasta veckorna. (Någonting säger mig dock att jag kommer ha svårt att se någon brunst på detta sto ändå.)

Min kan oxå vara lite svår att märka av när hon brunstar. stallägaren har sätt att hon skätter i hagen men jag ser inget mer än just slemhinnorna förändras och att hon galopperar snett med baken:)

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: TinyWiny
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 066
Senast: Toudi
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 939
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka